خبرهای داغ:
معاون نظارتی بانک مرکزی:

رتبه‌بندی بانک‌ها آبان ماه آغاز می‌شود

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به برنامه جدید بانک مرکزی برای نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، گفت: برنامه رتبه‌بندی بانک‌ها از آبان ماه آغاز می‌شود.
کد خبر: ۸۷۳۶۷۶۹
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، فرشاد حیدری در همایش بانکداری اسلامی با بیان اینکه مهمترین دغدغه بانک مرکزی عدم کارایی مناسب نظارت است،‌ اظهار داشت: در همین راستا اقداماتی برای ارتقای سطح نظارت بانک مرکزی آغاز شده است. یکی از آنها ایجاد ساختار جدید نظارت بر سیستم بانکی بر اساس طرحی است که با همکاری پژوهشکده پولی یا بانکی بانک مرکزی طراحی شده است.

وی افزود: در این طرح 8 رکن نظارتی در نظر گرفته شده که با ابزارهای کمی و کیفی و اعداد و ارقام سطح استاندارد و ریسک بانک‌ها را مشخص می‌کند.

معاون نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: این ارکان عبارت از کُربنکینگ، بنگاه‌داری، سودآوری یا پایداری سود، توان ایفای تعهدات، کیفیت دارایی‌ها و سود، اقدامات اصول حاکمیت شرکتی و شفافیت اطلاعات است.

حیدری با بیان اینکه 168 سنجه برای رصد از عملیات بانک‌ها در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در این طرح بانک‌ها به سه دسته بانک‌های کم‌ریسک، بانک‌های با ریسک متوسط و بانک‌های با ریسک بالا تقسیم می‌شوند.

عضو هیأت عامل بانک مرکزی، گفت: این طرح از آبان ماه در سیستم بانکی اجرا می‌شود که بر اساس این طرح بانک‌ها رتبه‌بندی خواهند شد.

وی تأکید کرد: با توجه به الزامات سند چشم‌انداز 20 ساله و لزوم دستیابی به رشد 8 درصد باید سیستم بانکی از استانداردهای روز برخوردار باشد و به همین دلیل نیازمند بانک‌های سالم و کم ریسک هستیم. برنامه‌های اعلام شده برای نظارت بر بانک‌ها در همین راستا اجرا می‌شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی یکی دیگر از اقدامات بانک مرکزی را ابلاغ صورت‌های مالی جدید عنوان کرد و افزود: بر اساس صورت‌های مالی جدید سود مشاع بر اساس قاعده استاندارد بین ذینفعان بانک که سهامداران و سپرده‌گذاران هستند  تقسیم می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها