خبرهای داغ:
کارگردان جوان بوکانی:

گروه سینمایی هوزان را برای ارتفاء هنر هفتم در بوکان تاسیس کردم

بنده گروه سینمایی هوزان را که از جوانان پر انرژی بوکان تشکیل شده سازمان دهی کردم تا بتوانیم پروژه های مهمی در زمینه فیلم سازی را در این شهرستان کلید بزنم و باعث ارتفاء هنر هفتم در این شهرستان باشم
کد خبر: ۸۷۳۶۷۶۱
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، شهرستان بوکان در طول حیات خود مهد هنرمندان و نام آوران بزرگی بوده که به نوعی جز برجسته ترین هنرمندان کردستان و حتی ایران اسلامی به شمار می آیند و برای همه دوست داران هنر شناخته شدند.

امروزه نیز بوکان همچنان کانون تربیت هنرمندانی جوانانی است که در رشته های مختلف هنری برای این شهرستان افتخار آفرینی می کنند ولی کمتر به آنها پرداخته شده که محسن رنجبری "کارگردان سینما" یکی از این هنرمندان است.

رنجبری ‌متولد1373، شروع‌ فعالیتش‌ از سال 86 و با حضور در گروهای نمایشی شروع‌ و فعالیت‌ جدی ‌در این ‌زمینه‌ را با ساخت فیلم " مرام " کلید زد.

در همین راستا خبرنگار ما گفتگویی با این کارگردان نوجوان و جویای نام بوکانی انجام داد است که در ادامه می خوانید

بسیج؛ لطفا از شروع فعالیت خود در حوزه هنر هفتم توضیح دهید؟

سلام ، بنده در سال 1386 به صورت غیر حرفه ای وارد دنیای سینما شدم ودر مدت زمان کوتاهی و بنا به علاقه شدید به سینما وارد عرصه فیلم نامه نویسی و کارگردانی شدم و اولین فیلمم را به اسم "مرام" ساختم

بسیج؛ شما از چه زمانی به فیلم سازی حرفه ای علاقه مند شدید؟

خوب این مهم بر میگرده به همون سال ها که بعد دیدن ضعفهای زیاد خود دست از فیلم سازی برداشتم و نیت افزایش اطلاعات و دانستنی های خود در حوزه فیلم سازی و کارگردانی به تهران سفر کردم.

در تهران با حضور در کلاس های استاد محسن تهرانی اولین دوره کارگردانی خود را گزراندم و همچنین موفق شدم اولین دوره بازیگری را هم با موفقیت پشت سر بزارم.

بعد از برگشت به بوکان پیش استاد مصطفی پارسایی دوره ای دیگر کارگردانی و دوره ی فیلم نامه نویسی مقدماتی و حرفه ای را در سازمان فنی حرفه ای و سینما جوان مهاباد پشت طی کردم.

در این مدت همچنین زیر نظر استاد رحیم عبدالرحیم زاده تکنیک های بازیگری را یاد گرفتم هر چند متاسفانه نتوانستم تا پایان کلاس ها حضور داشته باشم.

بعد این دوره ها با همکاری خانم "سعادت سپهری" اولین اثر خود را به با نام "اشتباه" جلو دوربین بردیم، که مورد حمایت و توجه بسیاری از دستگاه های شهری قرار گرفت و به عنوان منتخب جشنواره اعتیاد استان جشنواره کشوری فیلم اعتیاد در تهران راه یافت

بعد از "اشتباه" فیلم "بابا" که مضمونی اجتماعی داشت را کارگردانی کردیم.

بسیج: گروه هوزان کی و چرا تاسیس شد؟

بعد از این دو فیلم بنده گروه سینمایی هوزان را که از جوانان پر انرژی بوکان تشکیل شده سازمان دهی کردم تا بتوانیم پروژه های مهمی در زمینه فیلم سازی را در این شهرستان کلید بزنم و باعث ارتفاء هنر هفتم در این شهرستان باشم

بسیج ؛ بعد از تاسیس این گروه هنری چه فیلم های را جلو دوربین بردید؟

بعد از تشکیل گروه هوزان فیلم "عشق مادر " که مضمونی اجتماعی را داشت جلو دوربین بردم که مسائل طلاق را مورد برسی قرار می داد.

این فیلم خوشبختانه موفق به رفتن به جشنواره فیلم کوتاه خانواده شد.

بسیج ؛ چگونه شد که با فیلم سازان حرفه ای تهران فیلم سازی را ادامه دادید؟

بعد از فیلم "عشق مادر" بنده دوباره به نیت ابدیت کردن خود به تهران سفر کردم و فیلم سازی حرفه ای رو در اموزشگاه ازاد سینمایی طی کردم و با همکاری این اموزشگاه و عوامل حرفه ای تهرانی یک فیلم ساختم .

بسیج ؛ با گروه هوزان دیگر چه فیم های را جلو دوربین بردید؟

بعد از برگشتن به بوکان با همکاری گروه سینمایی هوزان فیلم های تمرینی به اسم "ترس، کمک و اعتماد" را با موفقیت آماده نمایش کردیم.

در اولین روز نوروز 1395 نیز بنده به کمک تهیه کننده عواملی تهرانی و حرفه و سنندجی را به بوکان دعوت کردیم که این مهم واسه اولین بار بود که در این شهرستان اتفاق می افتاد.

بسیج ؛ اقای رنجبری شما مستند هم میسازید؟

در سال 94 به کمک دوستان مستندی ساختیم برای صدا و سیما به اسم سیر و سفر و در سال 95 هم مستند 1367 بمباران هوایی بوکان را آماده نمایش کردم.

بسیج ؛ آیا به هدف خود از تاسیس گروه سینمایی هوزان رسیده اید؟

بله، ما با کمک گرفتن از گروه سینمایی هوزان شروع به فرهنگ سازی هنر کرده ایم که مردم عزیز ما دوباره به سینمایی بومی بر گردن و دست از سینمای غربی بر دارند

ما در مدارس و مساجد سطح شهر اکران فیلم های اسیب های اجتماعی داشتیم و در دو هفته یه بار در سالن سیمرغ به صورت رایگان فیلم های ساخته شده توسط گروه هوزان را نمایش می دیم.

همچنین ما برای عزیزان علاقه مند به سینما کلاس بازیگری و تمرین فیلم گزاشتیم و چند بارم کارگاه اموزش پشت صحنه سینما را نیز برگزار کردیم.

بسیج ؛ مشوقان شما در این امر چه کسانی بودند؟

جا داره در مرحله اول از خدا و بعد از پدر و مادرم تشکر کنم بعد از مسئولان شهرستانی بویژه فرماندار بوکان

بسیج ؛ وضعیت هنر هفتم در بوکان را چگونه می بینید؟

خوشبختانه این هنر در بوکان اکنون به جایگاه خوبی رسیده است و با حضور کارگردانان جوان و بازیگران با انگیزه امید می رود شاهد ارتقاء هنر فیلم سازی و به دنبال آن حضور در جشنواره های کشوری و جهانی باشیم.

بسیج ؛ نبود سینما در بوکان چه لطمه ای به این هنر وارد کرده است؟

قطعا سینما مکمل کار ما است و اگر ما در امر فیلم سازی حتی در سطح جهانی باشیم ولی نتوانیم فیلم خود را در سینمای مجهز نمایش بدیم انگار هیچ کاری نکردیم پس لازم است همه مسئولان برای ترمیم تنها سینمای شهر دست به کار شوند تا بوکانی ها نیز بتوانند از دیدن فیلم خوب در سینمای مجهز بهره مند شوند.

بسیج ؛ حرف آخر

از کلیه دستگاه های دولتی درخواست دارم برای اینکه شهرمون فرهنگی باشه باید حرکت کنیم و به هنرمندان فرصت کار کردن داده شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار