خبرهای داغ:

ارتقاء مشارکت عمومی با شفافیت سازی در وضعیت پروژه های شهری بوکان

بدون شک یکی از محوریت‌های توسعه پایدار شهری به بخش مدیریت شهری بر می‌گردد جایی که شفاف سازی صورت وضعیت‌های مالی و ارائه گزارش عملکرد پروژه و طرحهای عمرانی و یا خدماتی می‌تواند تنویر افکار عمومی و اثرات فزاینده همکاری و مشارکت شهروندان را بدنبال داشته باشد.
کد خبر: ۸۷۳۶۷۵۶
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، بدون شک یکی از محوریت‌های توسعه پایدار شهری به بخش مدیریت شهری بر می‌گردد جایی که شفاف سازی صورت وضعیت‌های مالی و ارائه گزارش عملکرد پروژه و طرحهای عمرانی و یا خدماتی می‌تواند تنویر افکار عمومی و اثرات فزاینده همکاری و مشارکت شهروندان را بدنبال داشته باشد.

بوکان یکی از شهرهای مطرح در حوزه توسعه فیزیکی بوده و قطعا همکاری و تعامل مردم و مسئولان لازمه مدیریت موفق و پیشبرد اهداف توسعه‌ای شهر است.

لذا اعتماد همشهریان به مسئولان می‌تواند یکی از شاخصه‌های تعامل و تقویت حس شهروندی و مسئولیت پذیری باشد بطوریکه در این میان شهروندان در تقابل با اقدامات صورت گرفته از منظر مالی به دیده شک نمی نگرند بلکه خود را به عنوان عضوی از بدنه مشارکتی شهرداری و یا مجلس محلی می‌دانند.

در چند روز گذشته، ارائه صورت وضعیت هزینه‌کردهای شهرداری در ساماندهی خیابان انقلاب که یکی از کریدرهای اصلی انسانی در شهر می‌باشد باعث خوشحالی و امیدی مضاعف شد تا جائیکه شهروندان که از تامین کنندگان اصلی بیت المال شهرداری هستند به وضوح اقلام کاربردی و میزان هزینه کردها را می بینند و این شفافیت عملکرد از نظر روانی تاثیر شگرف بر وصول وجوه شهروندان به شهرداری را خواهد شد که جا دارد از بانیان این امر تشکر کنم.

اما ادامه روند شفاف سازی نه در خیابان انقلاب که بیشتر از هر مکانی در دید شهروندان است بلکه سایر پروژهای شهری و لو در حاشیه شهر و یا کمتر در معرض دید می‌تواند وضوح و شفافیت مالی مدیریت شهری را دو چندان کند و این مسئله باعث می‌شود که پیش داوری های مغلطه آور کمتر شده و توانایی در پیشبرد اهداف سازمانی مجموعه شهرداری بیشتر شود .

برای مثال سرپرست شهرداری، امور مالی و یا واحد عمران با همان نفس تعهد در قبال خیابان انقلاب، صورت وضعیت جایگاه سی ان جی کیوه ره ش را تشریح کند و اینکه چرا به سرانجام نرسیده و آیا مطالعه کارشناسی برای آن انجام شده؟ و یا چه هزینه های بر شهروندان متحمل گردید و چه کسی باید مسئولیت این اقدام بی سرانجام را قبول کند؟

مثالی دیگر هم به خاکبرداری دامنه ناله شکینه بر می‌گردد آیا خاکبرداری منطقه مذکور که ظاهرا در راستای تعریض خیابان 30 متری بوده دارای مطالعه کارشناسی بوده و چه مقدار هزینه در آنجا صرف شده است؟

مثال سوم در رابطه با وضعیت پارک موتوریست مکانی که رها شده و سرنوشت آن در فصل عمرانی مشخص نیست ولی می‌توان با تشریح هزینه های انجام شده در آنجا و تشریح مستر پلان آن برای همشهریان ، امید بیشتری را به جامعه داده و از صعه صدرشان تشکر کرد.

مواردی از این دست زیاد است که قطعا با توجه به مسئولیت پذیری و مردم داری سرپرست محترم شهرداری و اعضای محترم شورا اسلامی، میتوان بمانند شروع موفق خیابان انقلاب، تشریح صورت وضعیت مالی را به فرهنگی نهادینه بدل کنند و بدین شکل در تمامی پروژه ها به تفکیک و جزء به جزء برای شهروندان تفسیر نمایند .

بدون شک در این صورت حاشیه جای خود را به متن خواهد داد و همبستگی هم سو بودن مدیریت شهری و شهروندان به صورت مثبت افزایش خواهد یافت.

ارسال نظرات