در پی صدور بخشنامه محدودکننده نهادهای فرهنگی داخل دانشگاه از سوی معاونت فرهنگی دانشجویی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، بسیج دانشجویی ۶ واحد با صدور نامه‌ای خطاب به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئول نهاد رهبری و رئیس کمیسیون آموزش مجلس، به این بخش‌نامه اعتراض کردند.
کد خبر: ۸۷۳۶۶۶۸
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱

به گزارش سرویس بسیج دانشجویی خبرگزاری بسیج؛در پی صدور بخشنامه محدود کننده نهادهای فرهنگی داخل دانشگاه از سوی معاونت فرهنگی دانشجویی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، بسیج دانشجویی ۶ واحد دانشگاه آزاد با صدور نامه ای خطاب به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و رئیس کمیسیون آموش مجلس به این بخشنامه اعتراض کردند.

 

متن نامه بدین شرح است:

جناب آقای دکتر مخبر دزفولی، دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی


جناب حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، مسئول محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه


جناب آقای دکتر زاهدی، ریاست محترم کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی

 

سلام علیکم
همانطور که مستحضرید؛ دانشگاه آزاد اسلامی به سبب فقدان سازوکار شفاف نظارتی از سوی نهادهای نظارتی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم سوار بر مرکب بی قانونی شده و با شتابی دست نیافتنی در حال زیرپا گذاشتن قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.


اقدامات خودسرانه ی این دانشگاه در حوزه های آموزشی و فرهنگی با چراغ سبز وزارت علوم در حال گسترش است. یک روز در حوزه ی آموزشی خبر از هزاران کد رشته بدون مجوز از شورای گسترش وزارت علوم می رسد که آخر سر معلوم نمی شود تکلیف آن به چه می شود و هزاران دانشجوی این دانشگاه در سردرگمی به سر می برند.

 

اما در حوزه های سیاسی فرهنگی و دانشجویی، اوضاع به مراتب فاجعه بارتر از حوزه آموزشی است. معاون فرهنگی وزارت علوم به صراحت نظارت این وزارت خانه بر معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد را از وظایف خود نمی داند و وزارت علوم از ترس پدرخوانده دولت نظارت بر دانشگاه آزاد را  تعطیل کرده است.

 

اتفاقی که در معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد در حال رخ دادن است، این است که این معاونت در سه سال اخیر طی یک حرکت حساب شده در حال کاهش اختیارات شورای فرهنگی واحد های دانشگاهی است.


صدور چندین بخشنامه و شیوه نامه به وضوح حاکی از آن است که این معاونت در حال کنترل و ایجاد محدودیت برای نهادهای فرهنگی غیرهمسو (همچون نهاد رهبری، بسیج دانشجویی و بسیج اساتید) با سیاست های فرهنگی دانشگاه آزاد است.


حال در پی صدور بخشنامه های محدود کننده اختیارات شورای فرهنگی دانشگاه، سوالات زیر را از محضر شما داریم. امیدواریم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش مجلس تدبیری برای حل این معضلات اندیشیده شود.


براساس آئین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری(مصوب جلسه 684 مورخ 10/12/1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی)، تصویب و اعطای مجوز به برنامه‌های فرهنگی، ترویجی و تبلیغی سالانه، نیمسال و یا فصلی در حوزه اختیارات شورای فرهنگی اجتماعی دانشگاه است.


۱. اختیارات معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت علوم و وزارت بهداشت تا چه میزان است؟ آیا این معاونت ها می توانند شورای فرهنگی دانشگاه ها را محدود نمایند و با صدور دستورالعمل برای شورای فرهنگی دانشگاه خط مشی تعیین کنند؟

 

۲. آیا معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد می تواند مبالغ مصوب شورای فرهنگی دانشگاه ها را تایید را رد کند؟

 

۳. اصولا اختیارات شورای فرهنگی دانشگاه ها به چه میزان است؟ آیا وقتی فعالیت و برنامه ای در شورای فرهنگی دانشگاه تصویب شد ، معاونت فرهنگی سازمان مرکزی یا معاونت فرهنگی وزارتین علوم و بهداشت می توانند آن را تایید یا رد کنند؟

 

۴. کدام نهاد دانشگاهی می تواند مصوبات شورای فرهنگی دانشگاه ها را رد یا تایید و یا حتی در آن تغییر ایجاد کند؟



۵. مرجع ابطال بخشنامه های مغایر با شورای عالی انقلاب فرهنگی کجاست؟



۶. آیا معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد و وزارتین علوم و بهداشت این اختیار را دارند تا با صدور دستورالعمل های مالی، اولویت های فرهنگی را به شورای فرهنگی دانشگاه ابلاغ کنند و شورای فرهنگی را ملزم به پیروی از دستورالعمل های خود کنند؟



۷. با توجه به اینکه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، بسیج اساتید و بسیج دانشجویی دارای قوانین و آیین نامه های خاص خود هستند و از طرفی در شورای فرهنگی دانشگاه عضویت دارند، آیا ملزم به پذیرش و پیروی دستورالعمل هایی هستند که از طرف معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد ابلاغ می شود؟

 

در حال حاضر عدم شفافیت در حوزه  اختیارات شورای فرهنگی دانشگاه و معاونت فرهنگی وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد کار را بر نهاد فرهنگی درون دانشگاه سخت کرده است.


بطور مثال، معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اخیرا بخشنامه ای در تاریخ ۹۵/۴/۲۷ صادر کرده که در پاراگراف دوم آن آمده است:«ارائه برنامه‌های فرهنگی مشترک با سایر نهادهای فرهنگی داخل دانشگاه و تامین اعتبار این برنامه ها بعد از طرح و تصویب در شورای فرهنگی واحد با اخذ مجوز از کمیته بودجه‌ای معاونت دانشجویی و فرهنگی سازمان مرکزی قابل اجرا خواهد بود.»



همانطور که ملاحظه می کنید، در این بخشنامه اجرای مصوبات شورای فرهنگی دانشگاه منوط به اخذ مجوز از کمیته بودجه معاونت فرهنگی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد شده است. آیا این معاونت در جایگاهی قرار دارد که مصوبات فرهنگی واحدها را تایید کند؟

 

علاوه بر این بخشنامه، می توان به بخشنامه اردوهای دانشگاه آزاد، شیوه نامه محاسبه و پیش بینی نحوه هزینه کرد اعتبارات فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و آیین نامه حمایت از نشریات دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد که متاسفانه معاونت فرهنگی با ابلاغ این دستورالعمل ها اختیارات شورای فرهنگی را محدود کرده است.



حال از شورای عالی انقلاب فرهنگی ، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و  کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی این درخواست را داریم تا ضمن بررسی این آیین نامه های غیرقانونی، با اصلاح آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها، حدود اختیارات شورای فرهنگی دانشگاه ها بصورت شفاف مشخص کنند تا شاهد این گونه سوء استفاده ها توسط دانشگاه آزاد  نباشیم.     

 

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تهران شمال

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تهران جنوب

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کرج

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامشهر

 

رونوشت:

- دفتر مقام معظم رهبری

- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

- سازمان بسیج دانشجویی کشور

 
ارسال نظرات