خبرهای داغ:
پلیس بریتانیا به دلیل آموزش نیروهای امنیتی کشورهایی مانند بحرین که در زمینه رعایت حقوق بشر سابقه خوبی ندارند مورد انتقاد قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۷۳۶۶۵۹
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پرس تی وی، پلیس بریتانیا به دلیل امتناع از انتشار جزئیات توافق با بحرین در زمینه آموزش نیروهای امنیتی این کشور مورد انتقاد قرار گرفته است. فعالان حقوق بشر می‌گویند کالج پلیس بریتانیا که استانداردهایی را به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی در سراسر جهان تهیه می‌کند، باید درباره آموزش نیروهای امنیتی در کشورهایی که سابقه سیاهی در زمینه حقوق بشر دارند، توضیح دهد.

این نگرانی‌ها کمتر از دو ماه پس از آن مطرح شده است که برخی از نمایندگان پارلمان بریتانیا برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیروهای امنیتی عربستان سعودی را «کاملا غیرقابل قبول» عنوان کردند.

کالج پلیس بریتانیا زمانی که ترزا می نخست وزیر این کشور تصدی وزارت کشور را در اختیار داشت، راه اندازی شد. این نهاد مسئول برگزاری دوره‌های آموزشی نظامی در سراسر جهان با هماهنگی با وزارت امور خارجه بریتانیاست.

کمیته روابط داخلی پارلمان بریتانیا ماه گذشته خواستار شفافیت بیشتر درباره این توافق شد و از فیلیپ هاموند وزیر کشور کنونی و وزیر امور خارجه پیشین به خاطر امتناع از انتشار جزئیات این موضوع انتقاد کرد.

نمایندگان این کمیته گفتند: «وزارت امور خارجه نباید پشت روابط با دولت‌های خارجی به بهانه حساسیت تجاری پنهان بماند.»

گروه‌های حامی حقوق بشر معتقد هستند نگرانی‌های مشابهی درباره توافق کالج پلیس بریتانیا برای آموزش نظامی به پلیس بحرین مطرح است.

پایگاه اطلاع رسانی ایندیپندنت اوایل خرداد ماه گزارش داد وزارت امور خارجه انگلیس سال گذشته 30 کشور را در فهرست «اولویت حقوق بشر» قرار داده و هشدار داده است که این کشورها به موارد متعدد نقض حقوق بشر از سرکوب داخلی تا خشونت جنسی علیه مخالفان متهم هستند.

اما اطلاعات افشا شده از سوی وزارت دفاع نشان می‌دهد که نیروهای مسلح انگلیس از سال 2014 تاکنون در 16 کشور از فهرست مزبور به آموزش «پرسنل امنیتی یا نیروهای مسلح» مشغول بوده اند.

براساس اعلام وزارت دفاع انگلیس، سربازان این کشور نیروهای مسلح را در بیش از نیمی از کشورهای فهرست مزبور از جمله بحرین، میانمار، کلمبیا، مصر، پاکستان، عربستان سعودی و سودان آموزش می‌دهند.

ایندیپندنت همچنین در ماه مارس گزارش داد کماندوهای انگلیسی تک تیراندازهای بحرینی را آموزش می‌دهند؛ این در حالی است که از سال 2011 تاکنون گزارش‌های متعددی از سرکوب اعتراضات مردمی در بحرین از سوی رژیم آل خلیفه منتشر شده است.

همچنین وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد، ارتش این کشور اواخر اردیبهشت ماه میزبان گروهی از سربازان بحرینی در مدرسه جنگ پیاده نظام در ولز بوده است.

دولت انگلیس همچنین در ماه‌های اخیر به خاطر فروش تسلیحات نظامی به رژیم‌های استبدادی از جمله عربستان سعودی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

عربستان سعودی به ارتکاب جنایات جنگی علیه مردم یمن متهم است. در همین حال سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرده است که جنگنده‌های سعودی تاکنون چندین بیمارستان را در یمن هدف قرار داده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها