خبرهای داغ:

اشتاین مایر ترکیه را تهدید به عقب نشینی از پایگاه اینجرلیک کرد

وزیر امور خارجه آلمان ترکیه را تهدید کرد که اگر ممنوعیت دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه اینجرلیک را لغو نکند این عملیات توسط پارلمان کشورش تمدید نمی‌شود.
کد خبر: ۸۷۳۶۶۵۸
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روزنامه "دی ولت"، "فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر امور خارجه آلمان ادامه عملیات نیروهای ارتش آلمان در پایگاه اینجرلیک را تحت شرایط خاصی ممکن دانسته و تاکید کرد که اگر پارلمان آلمان بخواهد درباره ادامه عملیات ارتش در این پایگاه هوایی تصمیم گیری کند باید دیدار نمایندگان از این پایگاه هوایی امکان پذیر باشد.

اشتاین مایر که در گفتگو با "آ- ار- دی" آلمان سخن می گفت تصریح کرد که دولت آلمان نمی تواند از نمایندگان پارلمان این انتظار را داشته باشد با این طرح موافقت کنند زمانی که برای نمایندگان مسئول در عرصه دفاعی و امنیتی امکان ارزیابی شرایط در این منطقه وجود نداشته باشد.

وزیر امور خارجه آلمان تهدید کرد که تمدید عملیات ارتش آلمان در اینجرلیک رد می شود اگر اعضای پارلمان آلمان نتوانند سربازان ارتش در این پایگاه نظامی را ملاقات کنند.

اشتاین مایر تاکید کرد که وی تلاش خواهد کرد ترکیه را متقاعد کند که اجازه سفر نمایندگان کمیسیون مربوطه پارلمان از این پایگاه نظامی را بدهد.

در مناقشات درباره دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه اینجرلیک ترکیه اخیرا شرایطی قرار داده است و از مقامات بلند پایه آلمانی به ویژه مرکل و اشتاین مایر خواسته است تا از قطعنامه نسل کشی ارامنه که چندی پیش در پارلمان آلمان تصویب شد فاصله بگیرند.

اشتاین مایر این درخواست ترکیه را رد کرده و گفت: من ارتباط مستقیمی بین این دو نمی بینم. من این مسئله را به همتای ترک خود هم گفته ام.

وزیر امور خارجه ترکیه در آنکارا گفته بود که اگر گام های ضروری برداشته شود ما اجازه ملاقات نمایندگان پارلمان آلمان از اینجرلیک را می دهیم. اما کسی که در تاریخچه ترکیه دخالت کرده و آن را تحریف کرده است چنین اجازه ای دریافت نمی کند.

مقامات وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرده اند که دولت آلمان باید این مسئله را شفاف کند که از قطعنامه نسل کشی ارامنه که در ژوئن به تصویب پارلمان آلمان رسیده است حمایت نمی کند.

تصویب قطعنامه نسل کشی ارامنه در پارلمان آلمان در ترکیه اعتراضات شدیدی را ایجاد کرد. رئیس جمهور ترکیه نمایندگان ترک پارلمان آلمان که با این قطعنامه موافقت کردند را همدست تروریست ها دانسته و اصالت آن ها را زیر سوال برد.

آنکارا در واکنش به تصویب این قطعنامه دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از اینجرلیک را ممنوع اعلام کرد.
هواپیماهای شناسایی آلمان همراه با یک هواپیمای سوخت رسان در پایگاه هوایی اینجرلیک مستقر هستند و به ائتلاف ضد داعش در سوریه کمک می کنند.

"توماس اوپرمن"، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز اخیرا درباره لغو ممنوعیت دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از این پایگاه هوایی به آنکارا اولتیماتوم داده و تهدید کرده است که اگر این ممنوعیت لغو نشود ارتش آلمان از اینجرلیک عقب نشینی می کنند.

تا به حال تمام تلاش های دیپلماتیک برای لغو ممنوعیت دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از اینجرلیک با شکست مواجه شده است. در ماه جولای تلاش صدر اعظم آلمان در این راستا نیز با شکست مواجه شده و از طرف رئیس جمهور ترکیه رد شد.

به نوشته هفته نامه اشپیگل آنکارا بدون فاصله گرفتن مقامات دولت آلمان از قطعنامه نسل کشی ارامنه نمی خواهد این ممنوعیت ملاقات را لغو کند.

"فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر امور خارجه آلمان سفری به آنکارا را در برنامه خود قرار داده است. در ضمن در حاشیه نشست جی 20 در چهارم و پنجم سپتامبر نیز احتمالا دیدار دیگری بین صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور ترکیه وجود خواهد داشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها