خبرهای داغ:
رئیس شورای حوزه علمیه تهران از اجرای طرح نظام آموزشی «پرورش مآل» در ۱۰ مدرسه علمیه تهران خبر داد و گفت: وضع موجود تعلیم و تربیت کشور مطلوب نیست و اشکال اساسی نظام آموزش فعلی این است که حافظه محور است.
کد خبر: ۸۷۳۶۶۳۱
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از حوزه‌نیوز، آیت‌‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس شورای حوزه علمیه تهران در جمع طلاب حوزه‌ علمیه‌ امام رضا(ع) تهران با بیان اینکه نسل کنونی حوزه‌های علمیه تحول‌گرا و تحول‌خواه هستند، گفت: ما برای ارتقای حوزه، مبانی را ترسیم و بر اساس آن بناهایی را طراحی کرده‌ایم و سعیمان بر این است تا این برنامه پیشنهادی با عنوان «نظام علمی آموزشی پرورش مآل» را ابتدا در حوزه علمیه امام رضا(ع) و سپس در سطح استان تهران پیاده و اجرایی کنیم.

وی افزود: با بررسی‌هایی که در مورد نحوه‌ اجرای این طرح صورت گرفته است، چنانچه با موفقیت در حوزه‌ها پیاده شود، تدریجاً این برنامه در سطح کشور هم توسعه می‌یابد.

*انتقاد از شیوع حافظه‌محوری در بین طلاب

آیت‌الله رشاد با اعلام اینکه 10 مدرسه در حوزه علمیه تهران برای اجرای این طرح انتخاب شده‌اند، بیان داشت: وضع موجود تعلیم و تربیت کشور مطلوب نیست و اشکال اساسی نظام آموزش فعلی این است که حافظه محور است، البته حوزه قدیم این گونه نبود، ولی از زمانی که حوزه نیز به سبک نظام آموزشی دانشگاه پیوست، حافظه و حفظ محوری در آن شیوع یافت.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات صورت گرفته هم اکنون 80 درصد محتوای دورس خارج صرفاً باب طهارت و صلاة است، ولی از آن طرف در حوزه اقتصاد، سیاست، مدیریت اداری و... چیزی قابل توجهی برای ارائه به جامعه وجود ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر پرداختن به مسایل جدید در دروس خارج اظهار داشت: اگر شما در دروس خارج صرفاً به باب الصلاة بپردازید، مجتهد به بار می‌آیید؛ اما متخصص در مسائل مبتلی به جامعه نخواهید بود، به عکس دانشگاه که متخصص به بار می‌آید، اما از اجتهاد چیزی نمی‌داند.

وی با بیان اینکه در نظام علمی آموزشی «پرورش مآل» بنا بر این است که استعدادها شناخته و پرورده شود، گفت: اگر بخواهیم حوزه و نظام موجود را اصلاح کنیم، اولاً باید یک نظریه داشته باشیم و از کلی‌گویی و صرف اشکال و ایراد گرفتن پرهیز کنیم، البته نقد و اشکال کردن یک مرحله از روند اصلاح وضع موجود بوده و لازم است که ایرادات و گره‌های کار را شناسایی کرده و نسبت به رفع این موانع برنامه‌ریزی و چاره‌جویی کرد.

*برخی با کلی‌گویی از نظام آموزشی حوزه انتقاد می‌کنند

رئیس شورای حوزه علمیه تهران با انتقاد از کسانی که بدون ارائه راهکار فقط به کلی‌گویی و انتقاد مکرر از نظام آموزشی حوزه می‌پردازند، اظهار داشت: این افراد به جای ایراد گرفتن بیایند وضع مطلوب را ترسیم کرده و برای رسیدن به آن برنامه و راهکار پیشنهاد بدهند.

وی افزود: تا زمانی که ارائه راهکارها برای بهبود و اصلاح وضع فعلی به یک نظام مشخص و چارچوب بدل نشود و در آن مقاطع و مراحل معین نباشد و غایت برنامه‌ها تبیین نشود، هیچ پیشرفتی در اصلاح و رسیدن به وضع مطلوب نخواهیم داشت.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با اشاره به حمایت آیت‌الله اعرافی از پیاده‌سازی و اجرای طرح نظام علمی آموزشی «پرورش مآل» در برخی مدارس استان تهران تصریح کرد: بنده این طرح را بر اساس تجارب چهار دهه مدیریت در حوزه‌های علمیه و با شناخت کامل از مشکلات و مسائل حوزه‌ها و با مشورت نخبگان علمی و پژوهشی تدوین و برای اجرا در مدارس پیشنهاد دادم.

وی در پایان خطاب به طلاب حوزه علمیه امام رضا(ع) گفت: اگر به سرنوشتتان علاقه دارید و به ارزش عمرتان واقف هستید و می‌خواهید همچون علمای بزرگ اسلام تربیت دینی و علمی داشته باشید، با دلسوزی، همت و تلاش مستمر به درس و بحث‌های علمی‌ اهمیت بدهید و با حمایت و پشتیبانی اساتید و مدیریت حوزه راه علمی و طلبگی را با قدرت و قوت تمام ادامه بدهید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها