هم اکنون پرورش ماهی قزل آلا در زمین های دارای آب با شوری بیش از 8 گرم بر لیتر در استان زنجان در حال اجراست.
کد خبر: ۸۷۳۶۵۴۲
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: پرورش گونه قزل آلا از آبزیان سردآبی در استان زنجان در زمین هایی که به لحاظ شوری در حد بالایی قرار داشته و شوری آب آن ها بیش از هشت گرم بر لیتر است هم اکنون در حال اجراست.

محمود صیاد بورانی افزود: اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید آبزیان پاک و سالم و سازگار با معیارهای زیست محیطی، ایجاد اشتغال و برنامه ریزی برای مهاجرت معکوس از شهر به روستا های هدف از اولویت های مدیریت شیلات استان محسوب می شود و در این راستا آبزی پروری در زمین هایی که برای تولید محصولات کشاورزی فاقد توجیه اقتصادی بوده و بلا استفاده هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 80 درصد از مزارع آبزی پروری در خاک هایی که از نظر درجه بندی جزو خاک های درجه سه و چهار کشاورزی محسوب می شوند احداث شده اند به طوری که در این زمین ها هم اکنون به ازای هر هکتار بیش از 238 تن ماهی قزل آلا تولید می شود.

بورانی خاطرنشان کرد: همزمان با هفته دولت یک مزرعه با سه استخر خاکی مجهز به سیستم تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی و دارای 12 لیتر آب در ثانیه در شهرستان ایجرود مورد بهره برداری قرار گرفت.با توجه به اینکه این مزرعه دارای منابع آبی و خاک شور است لذا این گونه از آبزیان پرورشی به لحاظ کیفیت گوشت و بازار پسندی مورد توجه ویژه قرار می گیرند.

وی افزود: با بهره برداری از این مزرعه پرورش ماهی در شهرستان ایجرود 12 تن تولید ماهی قزل آلا به مجموع تولیدات ماهیان سردآبی استان زنجان اضافه می شود.

این مسئول با اشاره به اینکه درصد بازماندگی ماهیان پرورشی با آب شور نسبت به سایرمزارع بالاتر است، بیان داشت: درصد بازماندگی آبزیان تولیدی در استان زنجان هم اکنون 93 درصد است که 3 درصد بالاتر از نرم جهانی است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطر نشان ساخت: در حال حاضر بیش از 2 هزار نفر به طور مستقیم در 585 مزرعه فعال استان زنجان در صنعت آبزی پروری مشغول به کار هستند.

ارسال نظرات