وزیر امور خارجه کشورمان گفت: یقین دارم بسیاری از منتقدین برجام بر حسب نگرششان و بخاطر نگرانی برای منافع ملی مخالف آن بودند
کد خبر: ۸۷۳۶۲۹۸
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد جواد ظریف بی تردید یکی از خبرسازترین وزرای کابینه دولت روحانی در سه سال اخیر بوده است. با او درباره فراز و فرودهای این مأموریت دشوار که زیر تیغ تیز تندروی برخی جریان‌های خودی، سخت‌تر هم شده گفت‌و‌گو کردیم. در این گفت وگو ظریف ازتلاش های این وزارتخانه برای کمک به توسعه و رشد اقتصاد کشور و برنامه هایش برای دوران پسا برجام سخن گفت.

بخش هایی از  مصاحبه ایران آنلاین با محمد جواد ظریف را  که فردا در روزنامه ایران منتشر می شود، در ادامه  می خوانید:

- تصمیم گرفتیم که به جای اینکه یک معاونت مجزای اقتصادی داشته باشیم قائم مقام وزیر که مسئولیت مستقیم نظارت بر کل وزارتخانه را دارد مسئول هماهنگی اقتصادی وزارتخانه نیز باشد.

مجموعه اقداماتی چون رفع تحریم ها، ایجاد ساختار لازم برای پیگیری اهداف اقتصادی کشور در وزارت خارجه، هماهنگی بین دستگاهها و شکل دادن به این فضا که باید کار اقتصادی در وزارت خارجه صورت بگیرد مبنای کارمان قرار گرفت.

-سفرای ما نگران بودند کمک به بنگاههای اقتصادی برای بازاریابی در بازارهای خارجی و جذب سرمایه و فناوری باعث اتهام و سوال شود که چرا آنها وارد حوزه فعالیت اقتصادی شده اند
 
- مجموعه اقداماتی چون رفع تحریم ها، ایجاد ساختار لازم برای پیگیری اهداف اقتصادی کشور در وزارت خارجه، هماهنگی بین دستگاهها و شکل دادن به این فضا که باید کار اقتصادی در وزارت خارجه صورت بگیرد مبنای کارمان قرار گرفت.
 
-در صورت لزوم نگرانی هایمان را از اظهار نظرهایی که برخی دستگاهها مطرح می کنند، ابراز می کنیم اما به هر حال میزان اقتدار وزارت خارجه در حوزه اقدامات و اظهارات دیگر مقامات و دستگاه ها  که تاثیرگذار بر روابط خارجی است اقتدار بسیار محدودی است و به اندازه میزان توانمندی عمل می کند.

-انعقاد برخی قراردادها ممکن است آثار کوتاه مدت زیبایی داشته باشد و حتی برخی خیال کنند درمعیشت مردم تاثیر به سزا و فوری گذاشته است اما ممکن است تعهداتی را برای مردم ایجاد کند که وقتی زمان بازپرداخت آن فرا رسید تحمل آن برای آیندگان کشور و حتی دولت بعدی غیر ممکن باشد


- عده ای که در دوره تحریم ها می گفتند تحریم ها هیچ تاثیری ندارد و یا حتی برای کشور مفید است بعد از توافق، مدعی بودند که چرا معجزه نشده و تمامی آثار تحریم هایی که طی 8 سال و به تدریج بر کشور تحمیل شده و در دنیا جا افتاده، یک شبه مرتفع نشده است


- یک واقعیتی که ما در گزارش اخیرمان به مجلس هم به آن اشاره کردیم این بود که منافع عده بسیاری با برجام متضرر شد. تحریم ها منافع زیادی برای برخی از گروهها دارد. من نمی خواهم از کلمه کاسب تحریم استفاده کنم یقین دارم بسیاری از منتقدین برجام بر حسب نگرششان و بخاطر نگرانی برای منافع ملی مخالف آن بودند اما گروهی هم منافعی داشتند که با از دست دادن آن منافع چه در پشت صحنه و چه جلوی صحنه به فضای انتظارات مخصوصا افزایش توقعات غیر واقعی مردم از دستاوردهای برجام دامن زدند.
ارسال نظرات