خبرهای داغ:
گروه‌های فلسطینی در مقاومت ۵۱ روزه خود در برابر صهیونیست‌ها در جنگ ۲۰۱۴ غافلگیری‌های بی سابقه‌ای را رقم زدند که بیش از پیش دشمن صهیونیستی را در معادلات جنگی خود متزلزل کرد.
کد خبر: ۸۷۳۶۱۴۰
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، رژیم صهیونیستی حمله خود به نوار غزه را در روز 8 جولای سال 2014 آغاز کرد. سرکردگان رژیم اسرائیل از همان ساعات اولیه آغاز گسترده حملات هوایی، عملیات خود در نوار غزه را صخره سخت نام‌گذاری کردند. نیروهای مقاومت فلسطین نیز از همان ساعات اولیه با موشک باران مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی از جمله تل‌آویو و شهرهای دیگر به این حملات پاسخ دادند. همچنین گردان‌های عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس عملیات ویژه دریایی و کماندویی خود را در پایگاه زیکیم انجام دادند. نیروهای مقاومت در روز 18 جولای هواپیماهای بدون سرنشین خود را بر فراز آسمان سرزمین‌های اشغالی و تأسیسات حساس رژیم صهیونیستی به پرواز درآوردند. مقاومت فلسطین یک روز بعد یعنی در 19 جولای نیروهای خود را در پشت خطوط دشمن صهیونیستی مستقر کرد.

در روز 20 جولای، رژیم صهیونیستی از آغاز حمله زمینی به نوار غزه خبر داد. در همین روز بود که نیروی هوایی رژیم صهیونیستی کشتار وحشیانه و گسترده‌ای را در منطقه الشجاعیه به راه انداخت، در این عملیات وحشیانه بیش از 70  غیرنظامی به شهادت رسیدند . در عین ‌حال هم‌زمان با آغاز عملیات زمینی نیروهای صهیونیستی در نوار غزه ، مقاومت فلسطین موفق به اسارت گرفتن یک نظامی صهیونیست شد. همچنین نیروهای مقاومت فلسطین کمینی را در منطقه حی التفاح انجام دادند و در نتیجه آن 14 نظامی صهیونیست به هلاکت رسیدند و شاؤول آرون نظامی دیگر صهیونیستی به اسارت نیروهای مقاومت درآمد.

در روز اول آگوست 2014، رژیم صهیونیستی کشتار دیگری را در منطقه رفح انجام داد ، این رژیم همچنین در طول مدت جنگ سعی داشت بسیاری از سران مقاومت فلسطین را ترور کند که در نتیجه عملیات ویژه صهیونیست‌ها برای ترور محمد ضیف رهبر شاخه نظامی حماس، خانواده وی به شهادت رسیدند. رژیم صهیونیستی همچنین در ادامه تلاش‌های خود در این راستا محمد ابو شماله، محمد برهوم و رائد العطار را نیز در روز 21 آگوست به شهادت رساند.

رژیم صهیونیستی در روز 23 آگوست حمله به مجتمع‌های مسکونی را آغاز کرد و در یک شب به سه مجتمع مسکونی حمله موشکی کرد. در نهایت با به بن بست رسیدن رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف خود از حمله به نوار غزه ، محافل بین‌المللی برای توقف این عملیات وارد عمل شده و در روز 26 آگوست توافق آتش‌بس بر اساس شرایط نیروهای مقاومت به ثمر نشست.

یکی از منابع حاضر در نیروهای مقاومت در نحوه تعامل با عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در نوار غزه می‌گوید: در عملیات‌های گذشته نقش ما در ساعات اولیه ورود ارتش اسرائیل در منطقه به پایان می‌رسید، به نحوی که ما بمب‌های کاشته شده را بعد از شلیک موشک‌های ضد زره منفجر می‌کردیم ، در آن زمان هیچ امکانات لجستیک و تاکتیکی برای حفظ و ادامه به فرسایش کشیدن دشمن و جلوگیری از پیشروی بیشتر آن وجود نداشت. در جنگ 2014 مانند جنگ لبنان 2006 اطمینان رژیم صهیونیستی به موسسات نظامی خود به پایین‌ترین حد خود رسید، با وجود اینکه ماهیت مردم‌شناختی نوار غزه بین سال‌های 2008 و 2004 تغیری نکرده بود ، اما هیچ کس از سرکردگان رژیم صهیونیستی در جریان جنگ اخیر از احتمال اقدام ارتش اسرائیل  به اشغال نوار غزه یا بستن مسیرهای ارتباطی آن سخن نگفت.

آمار تلفات و جراحات رژیم صهیونیستی بین جنگ‌های سال 2008 و 2014 بسیار متفاوت بود ، بیمارستان نظامی برزیلای در منطقه بئر السبع طی سه روز از آغاز عملیات زمینی نیروهای رژیم صهیونیستی در غزه شاهد ورود بیش از صد کشته و مجروح اسرائیلی بود، این در حالی بود که این آمار در طول جنگ 2008 تنها 10 نفر بود.

از آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه تا پایان آن صدها نفر به شهادت رسیدند و هزاران تن دیگر زخمی شدند. گروه‌های مقاومت نیز به نوبه خود شهرهای فلسطین اشغالی را موشک باران کرده و تعدادی از نظامیان رژیم اشغالگر قدس را به هلاکت رساندند، تعداد حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه در جریان این جنگ به 8210 حمله موشکی و 15736 حمله خمپاره‌ای از دریا و 36718 حمله توپخانه‌ای رسید.

آمار نهایی شهدای نوار غزه در جریان تجاوز صهیونیست ها به این منطقه 2147 شهید بود که 530 نفر از آن‌ها کودک و 302 نفر زن و 102 فرد سالخورده بودند. در این حملات 10870 شهروند دیگر نیز به نسبت‌های مختلف زخمی شدند. ارتش صهیونیستی در حملات توپخانه ای و هوایی خود بالغ بر 17932 منزل را تخریب کرد که از این میان 2465 خانه به صورت کامل ویران شد و 14667 منزل نیز آسیب ‌دید. ده‌ها هزار منزل مسکونی نیز خسارت‌های جزئی خوردند. حملات رژیم صهیونیستی همچنین منجر به تخریب 171 مسجد شد که 62 مسجد به صورت کامل ویران شده و 109 مسجد خسارت‌های جزئی دیدند.

معادلات جنگی در ابعاد زمینی، دریایی و هوایی

در شب چهارم آگوست سال 2014 ، رژیم صهیونیستی عملیات زمینی اعلام شده در نوار غزه را از طریق عقب‌نشینی نیروهای خود از مناطق شرقی این منطقه متوقف کرد تا شاید بتواند اهرم قدرت نیروهای مقاومت را که طی 17 روز هزینه‌های زیادی را در ابعاد انسانی به رژیم صهیونیستی تحمیل کرده بودند، از دست نیروهای مقاومت خارج کند.

مقاومت فلسطین عملیات خود در جنگ 2014 را با هدف قراردادن تل‌آویو آغاز کرد ، موشک‌های سال 2014 گسترده‌تر و تأثیرگذارتر از جنگ‌های گذشته بودند ، فعالیت‌های زیرزمینی مقاومت فضای مانور بیشتری را برای آنها ایجاد کرده بود ، علاوه بر این که در این جنگ جبهه دریایی نیز باز شده بود. تونلهای هجومی نیز موفق شده بودند به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی در مرز نوار غزه دسترسی داشته باشند، همچنین در ابعاد هوایی نیز هواپیماهای بدون سرنشین مقاومت مرحله جدیدی از توسعه فناوری را آغاز کرده بود. بر اساس تمام آنچه که گفته شد مؤسسات امنیتی رژیم صهیونیستی هیچ گزینه ای غیر از آزمودن تمامی عادت های خود نداشت. 

نیرو‌های مقاومت فلسطین در این درگیری‌ها توجه ویژه‌ای به سواحل غزه داشتند، به این ترتیب سواحل نوار غزه منطقه مناسبی برای ورود نیروهای اسرائیلی نبود، نیروهای مقاومت به این منطقه توجه ویژه‌ای داشتند، آنها علاوه بر مسائل دفاعی در برنامه هجومی نیز موفق عمل کرده و عملات زیکیم را از طریق نیروهای آموزش دیده و ویژه خود برای اولین بار انجام دادند. به این ترتیب رژیم صهیونیستی از استفاده از 40 کیلومتر از سواحل نوار غزه محروم ماند.

در ابعاد زمینی نیز نیروهای ارتش اسرائیل دستاورد قابل توجهی نداشتند ، با وجود مشارکت یگان‌های ویژه جفعاتی و گولانی و یگان چتربازان 85 ، تل‌آویو در اجرای هیچ یک از نقشه‌های خود در این عملیات موفق نبود. نیروهای زمینی رژیم صهیونیستی در ایجاد منطقه بی‌طرف در نوار مرزی غزه برای مجبور کردن نیروهای مقاومت در پرتاب موشک و راکت ها ناکام مانده و همچنین نتوانستند بلندی‌های مشرف به مناطق مسکونی نوار غزه مانند المنطار و جبل الکاشف و جبل الریس و جبل الصورانی را به تصرف خود در آورند. حضور نیروهای دشمن صهیونیستی در مناطق مسکونی محدودی برای اجرای اهداف نظامی مشخص و نسبی بود که منحصر به تخریب تونل‌های هجومی نیروهای مقاومت بود. در همین راستا مقاومت فلسطین موفق شد کمین‌های بزرگی را در مناطق مسکونی نزدیک به نوار مرزی ایجاد کرده که در نتیجه این کمین‌ها تعداد زیادی از نظامیان صهیونیست کشته و زخمی شدند. همچنین اهداف اسرائیل مبنی بر جداسازی مناطق جنوبی از شهر غزه نیز ناموفق بود.

ابو مصعب: اسارت نظامیان اسرائیل به عنوان اهداف جنگ غزه کافی است

روزنامه لبنانی الاخبار در رابطه با تحولات جنگی در سال 2014 و دستاوردهای نیروهای مقاومت و پوشش مناطق مختلف از سوی این نیروها مصاحبه‌ای با ابو مصعب یکی از فرماندهان گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش حماس انجام داده است.

متن مصاحبه را که در روز دوشنبه 8 شهریور 95 در این روزنامه منتشر شده در زیر می بینید:

سوال: 20 روز قبل از آغاز این جنگ هشدارهایی در رابطه با بروز جنگ احتمالی آینده وجود داشت ، آیا ارزیابی‌های گردان‌های القسام در رابطه با این جنگ صورت گرفته بود ، یا اینکه جنگ به صورت ناگهانی آغاز شد؟

ابو مصعب: مشخص بود که دشمن صهیونیستی افزایش تنش را در دستور کار خود قرار داده بود و مسائل به سمت بروز درگیری بزرگی پیش می‌رفت ، در آن زمان اشغالگران اسرائیلی موشک باران و تجاوز خود به نوار غزه را افزایش دادند ، به گونه‌ای که جنگ به ما تحمیل شد و ما آن را انتخاب نکردیم. اما به فضل الهی ما در این جنگ پایداری کرده و به دشمن خسارت ‌های زیادی را وارد کرده و بدون اینکه به هیچ یک از اهدافش دست پیدا کند ، مجبور به عقب‌نشینی شد.

سوال: عملیات کوماندویی در پایگاه زیکیم اولین مورد از نوع خود بود، تا چه حد می‌توان گفت که این عملیات به اهداف خود رسیده است؟

ابو مصعب: عملیات زیکیم تحولی اساسی در عملکرد مقاومت و غافلگیری بزرگ برای اشغالگران به شمار می‌رفت ، به اعتقاد ما این عملیات می‌تواند بزرگ‌ترین غافلگیری برای دشمن به شمار رود که ابعاد و آثار میدانی متعددی داشت ، از جمله این پیامدها این بود که شهرک های صهیونیست نشین رژیم صهیونیستی که شامل حضور میلیون‌ها شهرک‌نشین است ، زیر تهدید نیروهای القسام قرار دارد. دشمن صهیونیستی البته سعی کرد تأثیرات این عملیات مهم را کاهش داده و آن را شکست خورده معرفی کند ، اما تصاویری که بعدها منتشر شد ، نشان داد که این عملیات یک غافلگیری بزرگ و موفق به شمار می‌رفت و شهادت عاملان این عملیات در هنگام عقب‌نشینی و بعد از اتمام مأموریت ایشان صورت گرفت.

سوال: در روزهای اولیه جنگ القسام تل آویو و سایر شهرهای سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد، این موشک ها چه جایگاهی در محاسبات شما داشتند؟

ابو مصعب: موشک‌ها در جنگ ما با دشمن صهیونیستی سلاح استراتژیک به شمار می‌رود ، به ویژه اینکه موازنه قوا بین ما و اسرائیل وجود ندارد ، این موشک‌ها موفق شد فشار گسترده‌ای را در جبهه داخلی رژیم صهیونیستی وارد کرده و دشمن را به فرسایش بکشاند و مراکز حساس آن را هدف قرار دهد. سامانه‌های موشکی گردان‌های القسام تا اندازه‌ای پیشرفت کرده که شایستگی خود را در این جنگ نشان داد و اهداف حساس و فرودگاه‌های نظامی را هدف قرار داده و شهرک‌نشینان اطراف نوار غزه را مجبور به رها کردن خانه و کاشانه خود کرد. چه کسی می‌داند که درگیری‌های آینده که در نتیجه حماقت اشغالگران شکل می گیرد، چه غافلگیری هایی برای دشمن خواهد داشت.

سوال: بین موشک های 2012 و 2014 چه تحولاتی رخ داد؟

ابو مصعب: این موشک ها تا حد ملموسی توسعه پیدا کرده و برد و قدرت تخریب و دقت آن افزایش یافت.

سوال: جنجال گسترده‌ای در رابطه با هواپیماهای ابابیل به راه افتاد که نیروهای مقاومت در هشتمین روز از جنگ آن را به راه انداختند، آیا این هواپیماها ساخت داخل بود و آیا موفق به ایفای نقش نظامی خود شدند؟

ابو مصعب: ابابیل به صورت کامل ساخته مهندسان گردان‌های القسام بود و ساخت داخل فلسطین بود. این هواپیماها برای اهداف تبلیغاتی یا روانی تولید نشده است ، بلکه برای انجام مأموریت‌های اطلاعاتی و هجومی تولید شده و در جریان جنگ خار و خاشاک خرد شده ( جنگ 2014 ) و زمان های دیگر مأموریت‌های خود را در این رابطه با موفقیت پشت سر گذاشت.

سوال: دشمن به صورت تقریباً دوره ای از وجود برخی فناوری‌ها در مبارزه با تونل‌ها خبر می‌دهد ، برخی می‌گویند که گردان‌های القسام پیشنهادهای سیاسی دریافت کرده مبنی بر اینکه در برابر معلق کردن حفر تونل‌ها ، محاصره غزه برداشته خواهد شد. داستان واقعی این موضوع چیست؟

ابو مصعب: تونل ها سلاح است که ما در سایه اختلال موازنه های قدرت با دشمن صهیونیستی به آن پناه می‌بریم. ما تونل‌ها را برای برتری بر دست بالای هوایی دشمن حفر کرده ایم تا عنصر غافلگیری را محقق کرده و بتوانیم به موانع زمینی اطراف مناطق اشغالی چیره شویم. این تونل‌ها موفقیت و فواید خود را در تمامی مراحل نشان داده است و در آینده نیز به اذن الهی کابوسی خواهد بود که اشغالگران را در هر درگیری تعقیب می کند.

سوال: ترور فرماندهان مقاومت چه تأثیری در روند جنگ داشت؟

ابو مصعب: شکی نیست که رهبران ارشد مقاومت، نمادها و شخصیت خاص خود را دارند و شهادت آنها شکست بزرگی به شمار می‌رود ، اما ساختارهای مبتنی بر اقدامات مؤسساتی ، بر پایه اشخاص داده نمی‌شود ، ما پیش از این نیز ده ها تن از فرماندهان بزرگ را از دست داده‌ایم ، اما فعالیت‌های ما نه تنها متوقف نشده بلکه در ابعاد کمی و کیفی نیز گسترش پیدا کرده است.

سوال: آیا پیش‌بینی عملیات زمینی را می‌کردید؟

ابو مصعب: ما بارها به داشتن روابط با ورود به جنگ زمینی هشدار داده و گفته بودیم که این جنگ ماجراجویی حساب نشده‌ای بوده و هزینه‌های زیادی برای اسرائیل خواهد داشت، اما این رژیم به خودسری‌های خود ادامه داده و ضربات بسیار سختی را در مناطق و جبهه‌های متعدد دریافت کرد که به کشته شدن و زخمی شدن ده‌ها تن از نظامیان اسرائیلی و تخریب ده‌ها خودرو منتهی شد ، علاوه بر این که عملیات انجام شده در پشت خطوط دشمن ، محاسبات اسرائیل را به تزلزل انداخت و خسارت‌های زیادی برای آنها به بار آورد. ما اعتقاد داریم که در مدیریت جنگ زمینی موفق بوده و اهداف اشغالگران را به شکست کشاندیم و توانستیم تعداد زیادی از اهداف مورد نظر خود را محقق کنیم ، این عملیات حتی اگر هیچ دستاوردی غیر از اسارت تعدادی از نظامیان دشمن نداشت، برای ما کافی بود.

سوال: در جمعه سیاه دشمن مدعی شد که نیروهای القسام از آتش‌بس برای به اسارت گرفتن هدار گولدن استفاده کردند، روایت شما از این موضوع چیست؟

ابو مصعب: دشمن به شرق نوار غزه حمله کرد، نیروهای مقاومت ما ایستادگی کرده و وارد درگیری‌های شدیدی شدند. دشمن اسرائیلی در تقابل با نیروهای قهرمان ویژه ما شکست خورد ، به همین علت اینگونه مدعی شد که ما آتش بس را نقض کرده ایم، این در حالی است که درگیرها قبل از وقوع آتش بس صورت گرفته بود.

سوال: شکل تبادل اسرای ایده‌آل که القسام با وجود این تعداد از نظامیان اسیر به دنبال تحقق آن است، چیست؟

ابو مصعب: ما به دنبال تحقق معامله‌ تبادل اسرای شرافتمندانه هستیم تا آزادی اسرای قهرمان ما را رقم بزند، همان افرادی که ما وعده کرده‌ایم که به آنها وفادار خواهیم ماند و موضوع آنها را در رأس اولویت‌های خود قرار خواهیم داد. از خداوند متعال می‌خواهیم که این اتفاق به زودی رخ دهد.

توسعه سازمانی و تسلیحاتی مقاومت فلسطین

جنبش حماس در زمان اعلام موجودیت شاخه نظامی خود به نام گردان‌های شهید عزالدین قسام در پایان سال 1991 م وارد مرحله جدیدی از فعالیت‌ها شده است، فعالیت‌های سازمان جدید از این مرحله روند رو به رشدی را بر ضد نظامیان رژیم اشغالگر قدس و شهرک ‌نشینان صهیونیست در پیش گرفت. در دسامبر سال 1992 عناصر مبارز جنبش، عملیات به اسارت گرفتن نسیم تولیدانو نظامی اسرائیلی را انجام دادند. این عملیات یک رویکرد مهم و اساسی در فعالیت‌های حماس به شمار می‌رفت، چرا که با ایجاد گردان‌های القسام مجموعه ای از عملیات‌های اینچنینی را انجام دهند.

گردان‌های القسام ساختاری هرمی شکل با سطح آموزشی خوب و و تشکیلات نظامی و تخصص‌های متنوعی دارد، به شکلی که گردان‌های متعدد آن شامل 6 تیپ هستند که در هر تیپ تقریباً 5 هزار نیرو وجود دارد. این جنبش 4 تا 5 گردان دارد، تعداد عناصر القسام بالغ بر 30 هزار نفر برآورد شده است که در یگان‌ها و گردان‌های متعدد در نوار غزه مستقر شده‌اند و هر کدام مأموریت‌های مشخصی را در مواضعی معین انجام می‌دهند.

مقاومت اسلامی فلسطین برای تجهیز خود از وسایل ابتدایی نظیر سنگ و چاقو آغاز کرده و در ادامه موارد دیگر نظیر تفنگ و تجهیزات مختلف و عملیات استشهادی و صنایع ساخت موشک در تمامی انواع آن را ابداع کرده است، صنایعی که به رژیم اسرائیل ضربه زده و الان برد موشک های آن به 160 کیلومتر می‌رسد. تا این لحظه جنبش حماس توسعه تسلیحاتی و مؤسسات نظامی خود را به گونه‌ای پیش برده که موشک‌های آن تا عمق سرزمین‌های اشغالی می‌رسد.

گردان‌های القسام اخیراً با موشک القسام مشهور شدند، این موشک بیشترین استفاده را در فعالیت‌های نظامی در فلسطین و به ویژه غزه دارد و موشک‌های بومی آن تا بیشترین برد توسعه پیدا کرده است، مانند موشک‌های ام 75. حرف میم از نام ابراهیم المقادمة از رهبران جنبش مقاومت گرفته شده و برد آن نیز 75 کیلومتر است. در سال 2014 موشک جی 80 به عرصه فعالیت‌های نظامی آمد که حرف جیم از نام احمد الجعبری برداشته شده و برد آن نیز 80 کیلومتر است. موشک آر 160 برگرفته از نام عبدالعزیز الرنتیسی است و برد آن بالغ بر 160 کیلومتر است. موشک سجیل 55 با 55 کیلومتر برد از دیگر موشک های گردان های القسام است. گردان های القسام همچنین مجموعه ای متنوع از موشک های رهگیر ضد زره شامل موشک های کورنیت و کونکورس و فونیکس و ساغر و مجموعه ای از موشک های ضد هوایی شامل موشک های سام 7 در اختیار دارند. گردان های القسام در تاریخ 14 ژولای 2014 از اولین هواپیمای بدون سرنشین ابابیل خود پرده برداشت، این اولین هواپیمای بدون سرنشین ساخت فلسطین بود.

موشک حماس

ابزارهای مورد استفاده حماس در این جنگ شامل موارد زیر است:

الف: سامانه موشک‌های دوربرد: برد ‌این موشک‌ها بین 75 تا 160 کیلومتر است و در تمامی بخش‌های نوار غزه مستقر شده است، برد این موشک ها تا شهرهای حیفا و الخضیره می رسد.

ب: موشک های کوتاه برد: موشک های کاتیوشا و موشک های 107 و موشک های القسام و خمپاره ها که قدرت آتش تاثیرگذاری در داخل اراضی اشغالی دارند.

ج: نیروی زمینی: این نیروها عناصر مبارز ویژه در عملیات زمینی هستند که مأموریت اداره کمین ها و تونل‌های موجود در روی زمین و زیر زمین به آن‌ها واگذار شده است. آن‌ها چندین مجموعه دارند که مأموریت آن‌ها کاشت مین‌ها و نصب کمین‌های متعدد در مسیر پیشروی دشمن و نفوذ نیروها در پشت خطوط دشمن و استفاده از موشک‌های ضد زره است. این نیروها برای مقابله با نیروهای زمینی در چارچوب محدود و مانع‌تراشی در روند پیشرویهای زمینی دشمن ایجاد شده اند.

د: هواپیماهای بدون سرنشین: نیروی هوایی یکی از شاخص‌های استراتژیک بازدارنده در نزد نیروهای القسام است، القسام موفق به تولید هواپیمای بدون سرنشین در انواع مختلف شده که شامل هواپیماهایی با مأموریت اطلاعاتی و هواپیماهای هجومی و هواپیماهای هجومی - انتحاری است.

ه:صنایع: گردان‌های القسام از طریق کارشناسان صنعتی خود که در زمینه توسعه سازمان‌های تسلیحاتی کار می‌کنند موفق به افزایش توان فنی مبارزاتی خود شده است، این نیروها قادر به رشد صنعت و توسعه موشک‌ها و خمپاره ها و سایر تجهیزات مبارزاتی شده اند.

مهمترین فرماندهان گردان‌های عزالدین قسام در طول این دوره ها عبارتند از: عماد عقل، یحیی عیاش، ابراهیم المقادمة، صلاح شحادة، احمد الجعبری، عدنان الغول. محمد ضیف فرمانده کنونی گردان های القسام است که با وجود چندین ترور از سوی رژیم صهیونیستی همچنان زنده است.

عملیات‌های مهم مقاومت در جنگ 2014

جنگ 2014 در شرایطی انجام شد که نوار غزه در طول هشت سال قبل از جنگ در محاصره مطلق به ‌سر برده است، این منطقه در همین سال‌ها هدف دو جنگ قرار گرفته که اولی در سال 2008 و جنگ دوم در سال 2012 بوده است. این جنگ‌ها نیز پیامدهای اقتصادی و اجتماعی متعددی داشته است و به شهادت هزاران غیرنظامی و ویران شدن هزاران خانه و تاسیسات مختلف در این منطقه منجر شده است.

مقاومت فلسطین و به ویژه گردان‌های شهید عزالدین قسام تعداد زیادی از عملیات‌های نظامی را در جریان جنگ اخیر انجام داد که باعث غافلگیری ارتش اسرائیل شد، تا جایی که ارتش اسرائیل مجبور به اعتراف به قدرت مقاومت شد. این عملیات‌های نظامی خسارت‌های گسترده ای را در صفوف دشمن ایجاد کرده و به کشته‌ و زخمی و مفقود شدن تعدادی از نظامیان این رژیم منجر شد. مهم ‌ترین این عملیات‌ها شامل موارد زیر است:

عملیات گذرگاه اسناد صوفا: این منطقه در شرق شهر رفح قرار دارد. تیمی مبارزاتی از یگان‌های ویژه گردان‌های القسام عملیات ورود به این منطقه را از طریق یکی از تونل‌های استراتژیک در پشت خطوط ارتش اسرائیل انجام دادند تا یک عملیات اطلاعاتی را دنبال کنند، این عملیات تخریب ساماندهی اطلاعاتی ارتش بود که به خوبی انجام شد. در پایان این عملیات و در زمان عقب‌نشینی نیروهای مهاجم بود که صهیونیست‌ها از آن اطلاع پیدا کردند، جنگنده‌های صهیونیستی بلافاصله وارد عمل شده و این تونل را هدف قرار دادند، اما به هیچ یک از عناصر شرکت کننده در عملیات آسیبی نرسید. در زمان نزدیک شدن نظامیان رژیم صهیونیستی به این تونل بر اثر بمبی که نیروهای مقاومت کار گذاشته بودند انفجاری صورت گرفت که در آن یک نظامی صهیونیست کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

عملیات نحال عوز: این منطقه در شرق الشجاعیه واقع است. در این عملیات یکی از یگان‌های ویژه القسام عملیات نفوذ به پشت خطوط ارتش اسرائیل را انجام داد و به سمت موقعیت نظامی نحال عوز حرکت کرد. یگان مذکور موفق به ورود به این موقعیت شد و تمام نظامیان رژیم صهیونیستی که بالغ بر 10 سرباز بودند را به هلاکت رساند. این یگان سعی داشت یکی از نظامیان را به اسارت بگیرد. فیلم ویدئویی عملیات مذکور در تمامی رسانه‌ها پخش شد و عناصر یگان به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشتند.

عملیات ابو مطیبق: این منطقه در شرق اردوگاه المغازی قرار دارد. یکی از یگان‌های ویژه القسام با 12 مبارز عملیات نفوذ به خطوط پشت ارتش اسرائیل را در موقعیت نظامی ابومطیبق از طریق یکی از تونل‌ها انجام داده و 4 کمین در آن منطقه مستقر کردند. بلافاصله بعد از ورود یکی از گشتی‌های ارتش صهیونیستی متشکل از 4 جیپ نظامی، عناصر مذکور به آن‌ها حمله کردند و موفق شدند 3 جیپ را منهدم کنند، چیپ چهارم بعد از درگیری‌های کوتاهی از منطقه فرار کرد. در این عملیات 6 نفر از نظامیان گشتی‌ها به هلاکت رسیده و یک نفر دیگر زخمی شد. عناصر گردان‌های عزالدین قسام در این عملیات دو تفنگ ام 16 از دشمن صهیونیستی به غنیمت گرفتند و 11 نفر از عناصر شرکت ‌کننده در این عملیات به پایگاه‌های خود برگشتند. یکی از مبارزان شرکت ‌کننده در این عملیات در جریان درگیری‌ها به شهادت رسید.

عملیات موقعیت ایریز: یکی از تیم‌های ویژه عملیاتی گردان‌های القسام با 12 نیرو از طریق یکی از تونل‌های موجود در منطقه به پشت خطوط ارتش اسرائیل نفوذ کرده و در 2 گروه در منطقه مستقر شدند. این نیروها موفق به هدف قرار دادن یک گشتی نظامی ارتش صهیونیستی متشکل از 2 تیپ شدند و آن را با موشک‌های آر پی جی هدف قرار دادند. این 2 جیپ نظامی در این عملیات به صورت کامل منهدم شد، البته جنگنده‌های رژیم صهیونیستی وارد عمل شدند و در حملات آن‌ها 10 نفر از عناصر مبارزه گردان‌های الاقصی به شهادت رسیده و 2 نفر از آن‌ها به پایگاه‌ها بازگشتند. در این عملیات یک افسر صهیونیستی با درجه سرهنگ دو و 3 نظامی اسرائیلی به هلاکت رسیدند.

عملیات التفاح: این عملیات در شرق حی التفاح انجام شد. گردان‌های القسام در این عملیات یک مانع گِلی در مسیر حرکت یک نفربر نظامی اسرائیلی ایجاد کردند و بعد از توقف نفربر و خروج نظامیان از آن عناصر گردان‌های عزالدین قسام نفربری که برای کمک به آن آمده بود را با موشک رهگیر هدف قرار دادند و به سوی نظامیان فراری دشمن نیز آتش گشودند. انفجار خودروی دوم باعث کشته شدن تمامی نظامیانی شد که در داخل آن حضور داشتند که تعداد آن 6 نفر بود. یک نظامی صهیونیست نیز در این عملیات به اسارت گرفته شد. گردان‌های الاقصی در این عملیات اعلام کردند که شاوول آرون نظامی اسرائیلی با شماره شناسایی 6092065 را در جریان عملیات حی التفاح به اسارت گرفتند، در این عملیات آن‌ها همچنین 14 نظامی اسرائیلی را به هلاکت رسانده و بیش از 50 تن دیگر را زخمی کردند.

عملیات دریایی زیکیم: منطقه این عملیات در شمال نوار غزه قرار دارد، تعدادی از عناصر یگان‌های ویژه دریایی وابسته به گردان‌های عزالدین قسام موفق شدند از طریق دریا خود را به خطوط پشتی ارتش رژیم صهیونیستی برسانند و با نیروهای رصد دریایی ارتش اسرائیل در منطقه عسقلان وارد درگیری شوند. در این عملیات تعدادی از نظامیان اسرائیلی کشته و زخمی شدند. با دخالت هواپیماهای جنگی رژیم اسرائیل عناصر این مجموعه که همگی از یگان‌های ویژه بودند، به شهادت رسیدند . این عملیات یک عملیات بی‌سابقه بود و تغییری در استراتژی مبارزاتی گردان‌های القسام به شمار می‌رود.

برتری مقاومت فلسطین در جنگ روانی

استفاده از تجهیزات و فنون جنگ تبلیغاتی یکی از ابعاد جنگ نظامی است. اما جنگ روانی یک جنگ مخفی و پنهان است که اهداف و منابع مخصوص خود را دارد. در مورد این جنگ محدوده زمان و مکان مشخص نمی‌شود، چرا که مبتنی بر سخن یا تصاویری از طریق پخش رادیویی و تلویزیونی و ماهواره ای است که مرزهای زمانی و مکانی نمی‌شناسد. این جنگ در تفکر مردم و افکار و احساسات و رویکردها و اعتقادات آن‌ها تأثیر می‌گذارد و اعتماد دشمن را متزلزل کرده و شک و اختلاف و شکاف را در میان صفوف متحد آن‌ها ایجاد می‌کند. از این منظر اهداف جنگ تبلیغاتی مشخص می‌شود، جنگی روانی که به دنبال تضعیف روحیه مبارزان دشمن و از بین بردن روحیه آن‌ها است.

در جریان درگیری‌ها و جنگ‌های انجام شده، رسانه‌های جمعی تأثیر گسترده‌ای برای تحقق اهداف مورد نظر دارند که این تأثیر گاهی تا شکست نیروهای دشمن پیش می‌رود. نیروهای مقاومت فلسطین در جنگ تبلیغاتی نیز موفق به تغییر معادله و قطعی کردن جنگ به نفع خود شدند، چرا که گردان‌های القسام ویدئوهایی از پرتاب گسترده موشک‌ها و خمپاره ها پخش کرده و تصاویری از هواپیماهای بدون سرنشین خود را منتشر کرده و به تصویربرداری از مناطق استراتژیک ارتش اسرائیل اقدام نمودند. گردان‌های مقاومت همچنین تصاویری از عملیات انجام شده توسط عناصر مقاومت را که در آن تعدادی از نظامیان و افسران دشمن صهیونیستی به هلاکت رسیده بودند، منتشر کردند. از جمله این عملیات‌ها، عملیات نحال عوز بود، این در حالی بود که ارتش اسرائیل مدعی شده بود که در این عملیات عناصر مقاومت را کشته و هیچ آسیبی به عناصر ارتش خود وارد نشده است.

حضور سخنگوی رسمی گردان‌های القسام در تصویری که از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شد و در مورد سرنوشت شاوول ارون نظامی اسرائیلی، این رژیم را به چالش کشید، نمونه دیگری از شکست اسرائیل در این جنگ بود. این اقدامات تبلیغاتی تأثیر گسترده‌ای در تقویت و بالا رفتن روحیه شهروندان و غیر نظامیان به صورت عام و عناصر مبارز مقاومت به صورت خاص داشت. این در حالی بود که روحیه مردم در نتیجه کشتار گسترده و ویرانی‌های شدید که به خانه‌های آن‌ها وارد آمده بود، از بین رفته بود، اما با این عملیات همه مردم آن را جشن گرفتند. در مقابل عملیات مذکور اثر منفی بر دشمن و ارتش آن داشت، این تأثیر پذیری کاملاً ملموس بود، به ویژه در میان ساکنان مناطق صهیونیستی مجاور نوار غزه که حتی بعد از توقف جنگ از سوی سران صهیونیست ها حاضر به بازگشت به مناطق خود نبودند تا این که گردان های القسام نیز توقف جنگ را اعلام کردند.

برتری اطلاعات مقاومت در جنگ 2014

درگیری های مدرن در درجه اول مبتنی بر اطلاعات است، هر اندازه که اطلاعات یکی از طرف‌ها بیشتر باشد، در هدف قرار دادن اهداف طرف مقابل دقیق ‌تر عمل خواهد کرد، پیروزی های کنونی به صورت گسترده بر کمیت اطلاعات موجود از دشمن تکیه دارد. با توجه به تکنولوژی موجود در دست دولت‌ها و ارتش‌ها دستیابی به این اطلاعات در برخی موارد ساده است، چرا که هواپیماهای بدون سرنشین و ماهواره‌ها و دیگر وسایل تکنولوژی می‌توانند این اطلاعات را فراهم کنند، اما مهم‌تر از همه این موارد، عنصر انسانی است که آن را با نام "منابع " می‌خوانند. این عناصر هستند که در صفوف دشمن برای جمع‌آوری اطلاعات از اهداف حیاتی و تحرکات و برنامه‌های آن‌ها و حجم قدرت و امکانات نظامی و تسلیحاتی آن به کار گرفته می‌شوند. 

نیروهای مقاومت از جمله گردان‌های القسام از طریق تجهیز عناصر مبارز و آموزش آن‌ها به فنون مختلف جنگ موفق به ایجاد توان نظامی برای خود شدند، این در حالی بود که سرویس‌های اطلاعاتی دشمن صهیونیستی نتوانستند هیچ اطلاعات دقیقی از حجم قدرت موجود در نزد حماس و انواع تسلیحات و ماهیت آن‌ها و انبارهای تسلیحاتی و موشکی و مکان این انبارها به دست آورند. مهم‌تر از همه اینکه سرویس‌های جاسوسی اسرائیل موفق نشدند هیچ اطلاعاتی از شبکه گسترده تونل‌هایی که گردان‌های القسام برای جنگ‌ها و درگیری‌ها آماده کرده بودند، به دست آورند. این در حالی بود که شبکه‌های مذکور به صورت بی‌سابقه‌ای امکان نفوذ عناصر مقاومت به پشت جبهه‌های دشمن صهیونیستی در مرز نوار غزه را فراهم کرد. سرویس‌های جاسوسی ارتش رژیم اسرائیل تمامی امکانات تکنولوژیک و اطلاعاتی خود را به این منظور به کار گرفته و حتی از قدرت‌های بزرگ نظیر آمریکا نیز برای شناسایی دولت‌ها استفاده کردند، اما در دستیابی به کوچک‌ترین اطلاعاتی از آن‌ها شکست خوردند.

در مقابل نیروهای مقاومت در جریان این درگیری به خوبی موفق به تعیین اهداف برنامه‌ریزی‌شده خود براساس اطلاعات جاسوسی دقیق شدند. این موضوع دشمن صهیونیستی را دچار تزلزل کرد و دقت در تعیین اهداف را از آن‌ها گرفت. نیروهای مقاومت فلسطین از تجربه جنگ های گذشته درس گرفته بودند و توانستند عنصر انسانی و مزدوران این رژیم در نوار غزه را برای رساندن اطلاعات از کار بیندازند، این موضوع عنصر غافلگیری را از دشمن صهیونیستی گرفت. کار گسترده‌ای بر روی این جاسوسان انجام شد و حتی در برخی موارد برای گمراه کردن دشمن و ارسال اطلاعات نادرست از اهداف موهوم و کشاندن آن‌ها به دام عناصر مقاومت از آن‌ها استفاده شد.

اقدامات اطلاعاتی مقاومت فلسطین در کنار دستگاه‌های امنیتی دولتی در نوار غزه باعث حمایت از جبهه داخلی و حفظ امنیت عناصر مقاومت و توانمندی‌های آن‌ها شده و برنامه‌های سرویس‌های جاسوسی دشمن و توطئه‌های آن به ویژه از طریق عناصر مزدور و ابزارهای تکنولوژیک را به شکست کشاند.

تامیر فرمانده یگان 414 "نسر" مسئول جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی به روزنامه عبری زبان جروزالم پست در زمینه اقدامات اطلاعاتی حماس گفت: ما می‌دیدیم که آن‌ها مراقب ما هستند. وی به وجود رقابت پشت پرده بین سرویس‌های نظامی رژیم صهیونیستی و پایگاه‌های اطلاعاتی میدانی وابسته به حماس اشاره کرد و گفت: ما خود را در زمینه‌های ارتباطی قوی‌تر از آن‌ها می‌دانستیم، اما آن‌ها رقبای خوبی هستند.

تحلیلگران همگی اعتقاد دارند که ارتش اسرائیل در طول جنگ و بعد از این جنگ از کمبود اطلاعات جاسوسی رنج می‌برد و یکی از مهم‌ترین عوامل این نقص، حضور گروه‌های ضد جاسوسی و سرویس‌های مبارزه با تلاش‌های رژیم اسرائیل برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از نوار غزه بازمی‌گردد. دستاوردهای مؤسسات ضد جاسوسی در بازداشت تعداد زیادی از مزدوران و اعدام تعدادی از آن‌ها در همین راستا ارزیابی می‌شود.

اهدافی که  صهیونیست‌ها در تحقق آن ناکام ماندند

پیگیری تحولات روزمره جنگ غزه نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها مجموعه‌ای از اهداف داشتند که از طریق این جنگ به دنبال تحقق آن بودند، این اهداف شامل موارد زیر است:
1- از بین بردن حماس
2- از بین بردن سامانه تسلیحاتی حماس
3- از بین بردن تونل‌های حماس
4- از بین بردن سکوهای پرتاب موشک حماس

هیچ کدام از اهداف تعیین شده رژیم صهیونیستی به صورت کامل محقق نشد، به صورت مستقیم و شفاف می‌توانیم بگوییم که بیشتر توان حماس در هر کدام از این هدف‌ها آسیب جدی ندید. این موضوعی است که سایت صهیونیستی دبکا نزدیک به محافل جاسوسی رژیم اسرائیل به آن اذعان کرد.

شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در سایت اینترنتی خود با درج یک نظرسنجی نوشت که 77 درصد از صهیونیست‌ها به شکست در تحقق اهداف جنگ غزه اذعان کرده اند. چرا که این جنگ نتوانست آرامش و امنیت را در شهرها و مناطق صهیونیست نشین در مرزهای نوار غزه ایجاد کند، این شکست بر اساس عوامل متعددی است که از طریق پیگیری اخبار و تحلیل های موجود در رسانه ها و نظرات کارشناسان سیاسی و نظامی می‌توان به آن پی برد. تعدادی از این عوامل عبارتند از:

الف: شکست سرویس‌های جاسوسی ارتش اسرائیل در کشف مجموعه فرماندهی حماس در جنگ و دستیابی به مکان اختفای رهبران آن.
ب: شکست سرویس‌های جاسوسی اسرائیل درکشف و انهدام تونل‌ها و سکوهای پرتاب موشک.
ج: ادامه پرتاب موشک از سوی نوار غزه و هدف قرار گرفتن مواضع استراتژیک و گردشگری در سرزمین‌های اشغالی.
د: میزان بالای تکیه سران اسرائیل بر نیروی هوایی به ویژه در روزهای اولیه جنگ.
ه: ضعف آمادگی‌ها و اطلاعات جاسوسی اشتباه کابینه نتانیاهو.
و: بروز اختلاف در داخل کابینه که بر تصمیم‌گیری‌ها و قدرت سران این رژیم در تعیین سرنوشت جنگ تأثیرگذار بود.
ز: تسلیم شدن اهداف استراتژیک اسرائیل در برابر دستور کاری برخی سازمان‌های رقیب حماس.
ح:بالا بردن سقف اهداف اسرائیلی‌ها از این جنگ به‌ گونه‌ای که تحقق آن با قدرت نظامی در مدت زمانی کوتاه مشکل است.
ط: ضعف قدرت مبارزاتی نظامیان صهیونیست و عدم پیشروی زمینی آن ها بعد از حملاتی که با آن مواجه شدند.
ی: روحیه بالای مبارزه در نزد عناصر گردان‌های الاقصی در جریان درگیری‌ها که باعث شد آن‌ها ابتکار عمل را در دست بگیرند.
ک: تکیه ارتش اسرائیل بر جنگ تاکتیکی محدود.
ل:فشار افکار عمومی صهیونیست‌ها به ویژه اهالی ساکن مناطق مرزی نوار غزه بر کابینه رژیم صهیونیستی که در نتیجه آواره شدن از منازل خود در نتیجه ادامه عملیات صورت گرفت.
م: حضور مردمی در کنار مقاومت و حمایت از آن.
ن: جنگ تبلیغاتی رهبران حماس در برابر ابزارهای جنگی رژیم صهیونیستی که تأثیر منفی بر روحیه ارتش اسرائیل داشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها