جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در این دوره با طراحی بسترهای مناسب و شرایط لازم فرصت حضور برای فعالان و خالقان آثار در عرصه‌های مختلف مرتبط با ارکان استراتژیک نظام را فراهم آورده است
کد خبر: ۸۷۳۶۰۰۱
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶

به گزارش سرویس مدیریت ارتباطات و امور رسانه بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در این دوره با طراحی بسترهای مناسب و شرایط لازم فرصت حضور برای فعالان و خالقان آثار در عرصه‌های مختلف مرتبط با ارکان استراتژیک نظام را فراهم آورده است و به جلوه‌گاه رنگین کمانی از  مضامین انقلابی و ارزشی تبدیل شده است.

ساختار مطالعه شده در ترسیم افق‌ها و تدوین فراخوان‌ها، این امکان را برای سینماگران داخلی و خارجی ایجاد کرده تا براساس اساسی‌ترین موضوعات و اتفاقات مهم جهان اسلام و منطقه و چالش‌های دنیای معاصر آثارشان را ارسال نمایند تا به گنجینه‌ای از مفاهیم و مضامین متنوع دست پیدا کند.

کمتر جشنواره‌ای در کشور با راهبرد جریان‌سازی و ایجاد گفتمان در مقیاس داخلی و بین‌المللی در کشور برگزار می شوند به نظر می‌رسد جشنواره مقاومت در سال‌های اخیر و در دوره‌های اخیر این رویداد فرهنگی شاهد شکل‌گیری چنین ادبیات و گفتمانی هستیم.

در جمهوری اسلامی ایران همواره جشنواره‌های سینمایی متعددی برگزار می‌شود که بعضا به رشد فرهنگ عمومی و برخی به رشد تکنولوژی سینما و یا توامان کمک می‌کنند. اما از آنجا که جشنواره فیلم مقاومت به واسطه محتوای خاص برنامه‌ها و آثارش بعد از گذشت سیزده دوره، به نقطه عطفی برای همه سینماگران و فیلمسازان مستقل و ضد سلطه در کشور، منطقه و جهان تبدیل شده است می‌توان ادعا کرد این رویداد فرهنگی و انقلابی در نوع خود متمایز و منحصر بفرد است.

بازتاب‌های بین‌المللی و برخی واکنش‌های خشمگینانه در رسانه‌های غربی و صهیونیستی مؤید آن است که این جشنواره با شناسایی و بهره‌گیری درست و هدفمند از ظرفیت‌های ضد استکباری نخبگان و هنرمندان مستقل دنیا، به کانون اتکاء و نقطه امیدی برای جریان سازی‌های سینمایی و فرهنگی علیه منافع استکبار جهانی تبدیل شده است.

بیش از 2900 اثر در این دوره برای جشنواره فیلم دریافت و ثبت شده است آماری که بدون شک، برای یک جشنواره موضوعی بسیار قابل ملاحظه است و وقتی در میان آثار رسیده و منتخب فیلم‌هایی از مایکل مور مستندساز جنجالی و الیوراستون منتقد سیاست‌های فزون‌خواهانه آمریکا، نجدت اسماعیل انزور کارگردان جنجالی عرب، عمادبرنات، باسل الخطیب، محمد دراجی  و ... نشانگر آن است که این جشنواره مسیری فراتر از مرزها را هدفگذاری کرده  و با تعاملی بیشتر از سوی دستگاه‌های فرهنگی و دیپلماسی ذیربط به قطب سینمای انقلابی در جهان و منطقه بدل می‌شود.

بررسی گذرای موضوعات و مضامین آثار رسیده گواه آن است که رنگین کمانی از جلوه‌های مفهمومی و نمادین مقاومت و نگاه انقلابی و ضد سلطه در آثار موج می‌زند.

در مجموع حدود 2900 اثر متقاضی شرکت در دو بخش مسابقه ملی و بین‌الملل این دوره جشنواره بودند. 1717 اثر از 104 کشور جهان و بیش از 1400 اثر از هنرمندان و سینماگران داخلی.

از مجموع آثار رسیده بعد از ارزیابی و بازبینی توسط 14 گروه مستقل هیات انتخاب 294 اثر به مرحله مسابقه راه پیدا کردند شامل: 233اثر در بخش مسابقه سینمای ایران  و 61 اثر در بخش مسابقه بین‌الملل. به این ترتیب: آمار تفکیکی آثار بخش‌های مختلف مسابقه به این ترتیب است:  27 اثر پویانمایی، 14 اثر سینمایی-ویدیویی، 12 سریال تلویزیونی، 21 فیلم سینمایی، 5 انیمیشن سینمایی، 32 اثر کوتاه، 55 اثر مستند، 25 اثر نماهنگ، 20 عنوان فیلمنامه کوتاه و سینمایی و 22 اثر در بخش جلوه‌گاه نور ویژه پدران و مادران شهدا. همچنین، در بخش مسابقه بین الملل 11 فیلم سینمایی، 22 اثر کوتاه و پویانمایی و 28 اثر مستند حضور دارند.

ریخت‌شناسی موضوعی و موضوع شناسی این آثار نشان دهند سیر درست خط دهی و استراتژی این جشنواره است که منطبق با مهم‌ترین اولویت‌های موضوعی مبتلابه جامعه و جهان اسلام ترسیم شده است.

در چشم‌انداز مضامین آثار این دوره جشنواره شاهد حضور آثاری با موضوعات متنوع هستیم.

فاجعه منا، اقتصاد مقاومتی، داعش و جنایات گروه‌های تکفیری، شهدا و به صورت خاص شهدای مدافع حرم، سوریه، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شیعیان نیجریه، بمباران شیمیایی حلبچه، اتفاقات و حوادث و انقلاب عراق، بحرین، ضدا انقلاب، نقودین و جاویدالاثرها، ترور و شهدای ترور، ویتنام- آمریکا، مقاومت در برابر نظام سلطه و مقاومت اسلامی، افغانستان، روحیه جهادی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، جوانان، آزادگان، قیام جنگل، منافقین، انرژی هسته‌ای، زندگی شهدای شاخص مانند: شهید بابایی، شهید سردار همدانی، امام خمینی(ره)، فلسطین و غزه، پزشکی جنگ، بسیج و بسیجی، دزدان دریایی، تفحص، شهدای غواص، پدران و مادران شهدا، شهدای گمنام، فتنه، یمن و جنایات آل سعود، فجر انقلاب اسلامی و .... از جمله این موضوعات هستند که در جشنواره مقا.ومت این دوره شاهد نمایش و حضور آثاری با این مضامین و مفاهیم هستیم.

انتظار این است که با سیاست‌گذاری و کلان‌نگری از سوی متولیان فرهنگی آثار ارزشمند و ماندگاری با زبان جهانی و فراگیر تولید شود و همه سال در بستر طرحی بلند مدت شاهد تولید فیلم‌های استراتژیک در عرصه‌های مختلف باشیم و حرکتی را که جشنواره مقاومت در چینش مضامین و موضوعات طراحی کرده در حوزه تولید رقم بخورد.

ارسال نظرات