خبرهای داغ:
لاریجانی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی:
رئیس مجلس گفت: نظام جدید سلامت نیازمند آسیب‌شناسی است.
کد خبر: ۸۷۳۵۴۷۰
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه 7 شهریور) در بیست و سومین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب در بخش بهداشت و درمان رو به تکامل بودیم گفت: در این بخش یک حرکت مستمر و تکاملی داشتیم.

وی با اشاره به آمارهایی در حوزه بهداشت و درمان گفت: در شاخص مرگ و میر از بین 200 کشور ایران رتبه بیست و ششم است، در مرگ و میر نوزادان از 104 کشور هفتادوششم هستیم که نشان می‌دهد در این رقابت‌ها وضع ما خوب است. 

رئیس مجلس با بیان اینکه در دوره وزارت خانم دستجردی برای ایجاد تعادل در نظام سلامت 6 هزار میلیارد بودجه لازم داشتیم، گفت: در آن دوره این پول به وزارت بهداشت داده نشد در دوران فعلی نیز آقای قاضی‌زاده هاشمی پیگیر این موضوع بود و خوشبختانه از نظر ساماندهی، وضع سلامت جهش پیدا کرد و مقطع خوبی بود. 

لاریجانی با بیان اینکه یکی از نقاط برجسته این دوره وضعیت بهداشت است، گفت: در شرایطی هستیم که باید چند کار را انجام دهیم یکی اینکه نظام جدید سلامت را آسیب‌شناسی کرد و نقاط ضعف و عدم تعادل آن را پیدا کنیم. اگر بخشهایی آسیب داشتیم بعد از سه سال فرصت خوبی برای ارزیابی است تا در آستانه برنامه ششم این عدم تعادلها رفع شود. 

وی افزود: نکته دوم این است که برخی از مشکلات در این حوزه ناشی از سوء مدیریت است. برخی مسئولین بیمارستانها از بودجه سلامت نالان هستند و این روش مدیریتی نادرست است و باید کار از حالت ملی بیرون بیاید. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در روزهای گذشته 8 هزار میلیارد برای بخش سلامت تصویب کردیم، اظهار کرد: این حوزه باید از حوزه پایدار برخوردار باشد و یک سلامت روحی برای گردانندگان آن به وجود بیاید. مقدار زیادی از وقت مسئولین برای کسب منابع است در حالی که مسئولین باید بیشتر وقت خودشان را برای فکر کردن و طراحی برنامه‌ها بگذارند. 

لاریجانی با تصریح بر ا ینکه باید بر روی درآمدهای پایدار فکر کرد، گفت: با 10 درصد از منابع یارانه‌ها و یک درصد هم از بخش مالیات بر ارزش افزوده به این حوزه پرداخت می‌کنیم که هر کدام مشکلاتی پیدا کرده است. به همین خاطر باید به درآمدهای پایدار فکر کرد و منابع جدیدی خلق کنیم.  باید فرمولی پیدا کنیم که منابع تخصیص یافته برای موضوع سلامت را تحقق یافته تلقی کنیم. 

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سیاستهای کلی سلامت در مجمع تشخیص مصلحت نظام بین وزارتخانه بهداشت و رفاه کشمکش بود. کمیسیون بهداشت می‌تواند در این زمینه کاری کند که اراده وزارتخانه بر حل مسئله باشد. 

لاریجانی با بیان اینکه باید بدانیم نظام بهداشت و درمان چه ساختاری دارد و دولت در چه بخشهایی متولی است و چه بخشهایی در اختیار بخشی خصوصی است، گفت: باید در کل کشور یک نظام معماری شده برای سلامت شکل بگیرد که در این میان تکلیف بخش خصوصی هم مشخص شود. 

وی افزود: توصیه می‌کنم بخش خصوصی توانمندتر شود چرا که بودجه کشور در شرایطی که در همه بخشها توصیه می‌کنیم که از نقدینگی در دست مردم استفاده شود. 

رئیس مجلس با اشاره به اینکه بالغ بر 400 هزار طرح کلنگ‌زده داریم، گفت: در شرایط فعلی بالغ بر 40 سال طول می‌کشد تا این طرحها تمام شود و به همین خاطر باید آنها را واگذار کنیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه شرایط فعلی فرصت خوبی است که پیشنهادات خودتان را برای تسهیل راه در آینده به کمیسیون بهداشت بدهید، گفت: این پیشنهادات می‌تواند از طریق کمیسیون بهداشت به کمیسیون تلفیق بیاید و زمینه هم در مجلس برای این امور فراهم است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: قشر پرستار از وضع موجود ناراحتند و باید در این نشست‌ها وضعیت آنها هم در نظر گرفت. در زمینه خدمات پس از عمل باید بیشتر دقت کرد تا نقصی در این زمینه نداشته باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها