خبرهای داغ:
انجمن متخصصان طب افغانستان طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور ایران خواستار بازنگری و تغییر در قانون محدودیت پیوند اعضا برای مهاجرین شده‌اند.
کد خبر: ۸۷۳۵۴۵۱
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، پس از درگذشت «لطیفه رحمانی» نوجوان دوازده‌ساله افغانستانی بر اثر بیماری سیروز کبدی و ویلسون در دانشگاه نمازی شیراز، انجمن متخصصین طب افغانستان طی نامه‌ای به «حسن روحانی» رئیس جمهور اسلامی ایران خواستار بازنگری و تغییر در قانون محدودیت پیوند اعضا برای مهاجرین شده‌اند.

 

متن نامه به شرح ذیل است:

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران  

جناب آقای دکتر حسن روحانی  

سلام علیکم  

قبل از هر چیز بر خود لازم می‌دانیم از کمک‌ها و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به امور درمانی هم‌وطنان عزیزمان تشکر و خسته نباشید ویژه داشته باشیم.

 

همانطور که مستحضر هستید در طول 3 دهه اخیر افغانستان عزیز دچار تحولات سیاسی مختلف بوده است گاهی بدلیل اشغالگری‌های شوروی، گاهی به‌دلیل جنگ‌های داخلی، گاهی به‌دلیل حضور طالبان و اکنون هم بدلیل حضور ناتو و در راس آنها آمریکا، دچار نا امنی‌های مختلف از اقتصادی گرفته تا امنیت جانی بوده است.

 

هرچند که در طول دهه اخیر پیشرفت‌های مختلفی در زمینه علمی و اقتصادی داشته است ولی باز هم به‌دلیل حضور نیروهای خارجی و تقابل آنها با گروهی بنام طالبان دچار ناامنی بوده و همانطور که در جریان هستید مدام انتحاری‌های مختلف آرامش روحی را از مردم شریف افغانستان سلب کرده است.

 

لذا این عزیزان به پیروی از هجرت پیامبر اکرم (ص) در صدر اسلام، به کشور همزبان و هم فرهنگ خود که ریشه‌های تاریخی مشترک دارد مهاجر شده‌اند و در کنار برادران انصار ایرانی خود گذران زندگی می‌کنند.

 

لذا دور از انتظار نخواهد بود که در طول دوران زندگی در کشور محترم جمهوری اسلامی ایران، تعدادی از افراد این جامعه دچار بیماری‌های مختلف از جمله ناکارایی بعضی از اندام‌ها مثل «کلیه»، «کبد»، «پانکراس» و... شده و نیاز به پیوند اعضا داشته باشند.

 

منتهی با توجه به محدویت پیوند اعضا که برای اتباع غیرایرانی در طول سال‌های اخیر از طرف وزارت محترم بهداشت و مجلس شورای اسلامی وضع شده است، باعث ایجاد بار روانی بین مهاجرین و عاملی شده که خدمات دولت محترم جمهوری اسلامی ایران در قبال سلامت و بهداشت جامعه مهاجر کمتر جلوه نماید.

 

درست است که بهترین عضو پیوندی در بین خویشاوندان نزدیک بیمار پیدا خواهد شد ولی وجود این مسئله احتمال این را ایجاد می‌کند که رسانه‌های خارجی از این قانون سوء استفاده کرده و ایران اسلامی را متهم به تبعیض نژادی نمایند.

 

لذا اینجانبان، فرهیختگان رشته‌های مختلف پزشکی و پیراپزشکی مهاجر افغانستانی که اکثراً بلوغ علمی خود را در مهاجرت و در جمهوری اسلامی ایران کسب کرده‌ایم، از ریاست محترم جمهوری اسلامی، وزارت محترم بهداشت درمان، و آموزش پزشکی و مجلس محترم جمهوری اسلامی ایران تقاضامندیم تا در تغییر و رویکرد این قانون بازنگری نمایند تا با ایجاد قانون بهتر بتوانیم گامی هرچند کوچک در جهت همدلی 2 جامعه مهاجر و انصار برداشته باشیم.

 

در این راستا انجمن متخصصین طب افغانستان و همچنین دیگر انجمن‌ها قول همکاری خواهند داد که جامعه مهاجر نیز با ثبت نام در بانک اهدا اعضاء جمهوری اسلامی ایران در غنا و ذخیره اطلاعاتی بانک‌های اهدا عضو ایران عزیز بیافزایند.

 

پیشاپیش انجمن متخصصین طب افغانستان، اعضا انجمن علمی و فرهنگی و همچنین جامعه فرهیخته مهاجرین از لطف و حسن توجه دولت محترم جمهوری اسلامی ایران و خدمات شایسته آن در قبال بهتر شدن وضعیت سلامت و بهداشت مهاجران کمال تشکر را دارند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها