خبرهای داغ:
نیویورک تایمز در مطلبی به دوستی اسرائیل و کشورهای عربی پرداخت.
کد خبر: ۸۷۳۵۴۳۹
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: اسرائیل و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک رسمی با یکدیگر ندارند. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد روابط اسرائیل و کشورهای عربی در حال گسترش است. آنها تمایل دارند اتحادشان را برای مقابله با دشمن مشترک خود، یعنی ایران، تقویت کنند.

ماه گذشته یک هیئت سعودی به قدس اشغالی سفر و با یک مقام ارشد وزارت خارجه اسرائیل دیدار و گفتگو کرد. این سفر در نوع خود قابل توجه بود؛ زیرا به طور رسمی و آشکارا خبر از گسترش روابط عربستان و اسرائیل می داد. پیش از این رژیم صهیونیستی و آل سعود روابط و همکاری های مخفیانه ای با یکدیگر داشتند. 

اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سال 1973 وارد جنگ با یکدیگر شدند که در نهایت به شکست اعراب منجر شد. اکنون پس از سالها خصومت و دشمنی، نتانیاهو درصدد تعامل با کشورهای عربی است. از سوی دیگر، پادشاه سعودی و ولیعهد وی تمایل زیادی به برقراری رابطه با اسرائیل از خود نشان دادند.

اسرائیل و آل سعود دلایل مختلفی برای تعامل و همکاری با یکدیگر دارند. آنها دشمنی و خصومت شدیدی نسبت به ایران دارند و هر دو نگران تحولات منطقه هستند. هر دو به دلیل توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 از آمریکا دلخور و ناراحتند. 

در پی جنبش بین المللی تحریم اسرائیل به دلیل بدرفتاری با مردم فلسطین، نتانیاهو قصد دارد تعداد کشورهایی که اسرائیل را به رسمیت می شناسند، افزایش و روابط خود با این کشورها را گسترش دهد. به همین دلیل در تلاش است با کشورهای عربی طرح دوستی بریزد. وی همچنین در جهت صلح و آشتی با ترکیه و تقویت روابط با کشورهای آفریقایی تلاش هایی کرده است.

برخی معتقدند سفر رسمی هیئت سعودی به قدس اشغالی در جهت بررسی واکنش دیگر کشورها به گسترش روابط آل سعود با اسرائیل انجام شده است. همچنین ریاض با تبلیغ در رسانه ها سعی دارد ذهن شهروندان خود را برای گسترش بیشتر روابط با تل آویو آماده کند.

در این میان، مصر نیز در حال گسترش روابط خود با اسرائیل است. یک هفته پیش از سفر هیئت سعودی به اسرائیل، سامح شکری وزیر امورخارجه مصر به فلسطین اشغالی سفر کرد.

ادعا می شود سفر سامح شکری و همچنین هیئت سعودی به فلسطین اشغالی، در جهت ایجاد صلح بین صهیونیست ها و فلسطینی ها صورت گرفته است. اسرائیل قصد دارد با جلب حمایت کشورهای عرب در جایگاه قدرتمندتری وارد مذاکرات صلح با فلسطینی ها شود. البته هنوز هیچ یک از طرفین تمایلی به برگزاری مذاکرات صلح ندارد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها