درحاشیه تصاویر منتشر شده از همسربهداد سلیمی؛
قطعا دو کلید واژه پهلوان مداری و قهرمان سازی با هم یکی نیست متاسفانه در دنیای ورزش به آن توجه نمی شود می توان به جرات گفت آنچه شاهدیم بیشتر به سخره گرفتن اعتقادات دینی است.
کد خبر: ۸۷۳۵۳۸۵
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
یه گزارش خبرگزاری بسیج، این روزها  با مطرح شدن  موضوع المپیک  و مسابقات  ورزشکاران ایرانی،‌ حاشیه های مختلفی هم خواه ناخواه ایجاد  گردید  که از نگاه رسانه ها  دور نماند. بهداد سلیمی وزنه بردار فوق سنگین ایرانی  که به جای رضازاده  قهرمان  سنگین وزن  کشورمان برای سکوی قهرمانی قوی ترین  مرد در جهان و المپیک خیز برداشته بود با ناداوری از گردونه  مسابقات حذف شد . همین امر باعث گشت  تا  برای دلجویی از او  کارهای مختلفی صورت بگیرد و با  موجی از همدردی و همراهی مواجه شود . از جمله دعوت  از وی در برنامه  «خندوانه» بود.

بهداد سلیمی به عنوان ورزشکار مدال آور که البته  در زمینه ورزشی با ناکامی های روبرو بوده است،  ورزشکار و چهره  مشهوری است که  پا جای رضازاده  ابرقهرمان وزنه برداری جهان  گذاشته  است و خواه ناخواه اسم او برسر زبانهاست اما  با  وجود چنین جایگاه بزرگ و شهرتی که دارد اگر در موتور جستجوگر گوگل نام او را دنبال کنیم  بعد از تصاویر ناداوری های مسابقات که در جای خود  ظلم در حق وی بوده است؛ متاسفانه بیشتر از همه تصاویر او با  همسرش به چشم می خورد تصاویری با پوشش های ناجور ازهمسر قهرمانی که تعجب هر بیننده مسلمان ایرانی را برمی انگیزد که چطور همسر یکی از مشهورترین  قهرمانان ایران؛‌ یعنی کشوری که  ام القرای جهان اسلام است و همه نگاهها به سمت آن می باشد چنین پوشش و حجابی داردو در اشکال مختلف همراه  همسر قهرمان خود تصاویرش دیده می شود؟!.... تصاویر نه  خصوصی است و نه از آلبوم شخصی او منتشر شده است  بلکه  تصاویری است که همسر بهداد سلیمی خود شخصا در شبکه های اجتماعی و به طور کلی اینترنت  با افتخار منتشر کرده  و یا در حضور رسانه ها  و عکاسان خبری از این  زوج  گرفته شده است. پوشش های نامتعارف همسر بهداد سلیمی وزنه بردار سنگین وزن کشورمان در اشکال مختلف و  مکان های گوناگون  یک هشدار جدی است درباره قهرمان سازی های به سبک غربی که بدون توجه به فرهنگ اسلامی و اعتقادی می باشد. هدف از این یادداشت نیز دخالت در زندگی خصوصی یک ورزشکار معروف نیست بلکه آنچه عنوان می شود از روی تصاویر و کلیپ هایی است که به صورت عمومی منتشر شده و هدف نیز آگاهی بخشی نسبت به حفظ حریم حجاب و عفاف میان تمامی قشرهای جامعه و به ویژه افرادی است که شهرت و اعتبار خاصی میان افکار عمومی ما دارند. 

  قطعا  دو کلید واژه  پهلوان مداری و قهرمان سازی با هم یکی نیست  متاسفانه در دنیای ورزش به آن  توجه نمی شود می توان به جرات گفت  آنچه  شاهدیم بیشتر به سخره گرفتن اعتقادات  دینی است. البته این موضوع را نباید تنها به ایران و ایرانیان  محدود کرد. اما از آنجا که کشور اسلامی ماٰ، ام القرای جهان اسلام است  و به همین نام نیز شناخته شده  و وقتی با قهرمانان  آن در میادین مختلف  ورزشی و علمی  موفق به  رتیه ها برتر می شود  دل میلیونها  مسلمان  در کشورهای دیگر نیز شاد  می گردد و این  چیز کمی نیست.  همان طور که  نام بهداد سلیمی را  ما در اینترنت  جستجو می کنیم  مطمئن باشید  مسلمانان و تازه مسلمانان مختلف دنیا که ایران را  مهد  تشیع و اسلام  و اعتقادات می دانند هم  نام او را به عشق ایران اسلامی  جستجو می کنند. اما آنچه  با آن  روبرو می شوند  چیست؟!! تضادی آشکار از شعارها و رفتارها!!

بهداد سلیمی وقتی به المپیک  می رود  و جای رضازاده  می ایستد  دیگر خودش نیستٰ بلکه نمادی کامل از مردم ایران  و اعتقادات آنها در دنیاست  البته  این موضوع برای همه ورزشکاران  و  چهره های شاخص صادق است  ولی برخی رشته های و جایگاه ها  به نسبت پررنگ تر و حساس تر هستند و بیشتر دیده می شوند  موضوعی که نباید به سادگی از کنار آ‌ن گذشت.

 البته  ایراد موضوع و پوشش هنجارشکنانه  همسر یک قهرمان ایرانی  را تنها به  بهداد سلیمی و خانواده اش نمی گیریم  چه آن که  ورزش قهرمان پرور نیاز به وقت و تمرکز روی همان رشته ورزشی دارد  تا فرد مدال بیاورد  و عملا فرصتی برای مطالعه و تحقیق و آشنایی با مبانی فکری و اندیشه ای نیست. این ایراد را  بیشتر باید به  مسئولانی گرفت  که  متصدی امرهستند؛ مسئولانی که  به ورزش نگاه  کاملا سکولار دارند و تنها مدال آوری و قهرمان سازی را  در نظر می گیرند و قهرمان شدن را از مرام پهلوانی  که زمانی ورزشکارانی چون تختی داشتند  جدا  می دانند. آنها کارنامه  خود را  تنها به گرفتن مدال و عنوان خلاصه کرده اند  و مقوله فرهنگ و اعتقادات  برایشان  اهمیت  ندارد.

این  موضوع را شاید  بهتر از هرکس بتوان  از زبان فوتبالیست تعریف کرد  که وقتی به عنوان بازیکن  در تیم ذوب آهن حضور یافت جملاتی گفت که در رسانه ها  انعکاس زیادی پیدا کرد  او گفته بود  وقتی به باشگاه ذوب آهن رفتم  از دیدن کتابخانه  تعجب کردم  چون  در باشگاه های دیگر چنین  چیزی ندیده بودم.

همین  مقوله  عدم اهتمام به فرهنگ  در ورزش  را به وضوح  در کنایه های سریال« پژمان» نیز می شد دید  وقتی دوست و مشاور او دائم  نخواندن کتاب را گوشزد می کرد  و هرگاه پژمان از تفکر و مطالعه چیزی می گفت  او  را مواخذه می کرد و به تندی  می گفت تو کتاب خواندی؟! و پژمان  با ترس تکذیب می کرد. فضایی واقعی از ورزش کشور که در آن سریال طنز به اشکال مختلف ترسیم شده بود.

البته  تحقیق و مطالعه  به تنهایی نمی تواند باعث فرهنگ پذیری  شود. فرهنگ مقوله ای پیچیده و تخصصی است  که قبل از هر چیز نیاز به انسان های دلسوز  دارد که با  مهربانی و حسن خلق که از پیامبر آموخته  اند  می توانند  اعتقادات  و اندیشه های  افراد  را به سمت کمال سوق دهند.

حلقه گمشده ای که  در فرهنگ  ورزشی ما وجود دارد شاید  حضور یک روحانیت است که خارج از بحث های اداری و نظارت های عجیب به عنوان دوستی مشفق در این  عرصه  بتواند این حفره  خالی  و ناموزون  در ورزش کشور را بپوشاند.  البته مقصود این نیست  که پست  موقعیت درست شود  و اصل به حاشیه بیفتد، بلکه  مقصود آن است  که  بحث اعتقادی و اندیشه های اسلامی باید  به ورزشکاران  و به خصوص افرادی که به هر دلیل در میادین  مختلف جهانی نام آور شده و نمادی از ایران  هستند  انتقال یابد.

 تضاد حجاب پوشش و رفتارهای نامتعارف همسر بهداد سلیمی تضادی نیست  که به راحتی بتوان  از آن  گذشت  چه آن که  این سوال را به ذهن  مخاطب نوجوان  کشور خودمان منتقل می کنند  که اگر این نوع پوشش و رفتارهای خودنما و نابهنجار درست نیست پس چرا برای  چهره های مشهور ممانعتی وجود ندارد و اگر درست است پس  چرا به آنها ایراد می گیرند؟!

اگر در این  زمینه  مسئولان  امر همچنان  به عنوان  تماشاچی صرف حضور داشته باشند  به جرات می توان گفت فعالیت هایی که درعرصه حجاب و عفاف در جامعه و روی مردم عادی انجام می شود  آب در هاون  کوبیدن  و اتلاف بودجه های بیت المال است نه چیز دیگر.

 
 معصومه طاهری_فرهنگ نیوز
 
ارسال نظرات