کلینیک دندانپزشکی یاسوج، انبار یونیت ها

روزنامه امید مردم روز یکشنبه در گزارشی به قلم پیمان فرامرزی نوشت: تنها کلینیک دندانپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با عدم استقبال مردم روبروست و انبار قدیمی کلینیک شده، این بار انبار یونیت های دندانپزشکی است.
کد خبر: ۸۷۳۵۱۲۰
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
در شهریور سال گذشته بود که یک انبار قدیمی به کلینیک دندانپزشکی تبدیل شد و وزیر جهادکشاورزی با حضور در یاسوج روبان رنگی این کلینیک را قیچی کرد و قرار بود که مجهزترین کلینیک داندانپزشکی استان با کاربری درمانی و آموزشی شود اما امروز انباری شیک یونیت های دندانپزشکی است و مسکنی بر درد دندان مردم مرکز استان نشده است.
کلینیک تخصصی آموزشی و درمانی یاسوج در دو طبقه با زیربنای یک هزار و 200 متر مربع و با اعتباری بالغ بر 25 میلیارد ریال در 10 بخش تشخیص، پاتو، رادیولوژی، اندو(درمان ریشه و عصب کشی)، ترمیم، جراحی، پریو، اطفال، پروتز و ارتودنسی، ساخته و مجهز شد و در ابتدای آغاز به کار 50 یونیت دندانپزشکی برای آن در نظر گرفته شده بود که با 40 یونیت راه اندازی شد.
انباری قدیمی اگرچه در مکانی نامناسب احداث و تجهیز شد اما بی نام و نشان باقی ماند و گویی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز علاقه ای نداشت تا مردم از خدمات این کلینیک استفاده کنند و همچنان کاربری انباری برای آن باقی بماند اما این بار با یونیت های دندانپزشکی که برای تامین آنها میلیاردها تومان هزینه شده بود. کلینیک دندانپزشکی یاسوج در حالی در گوشه ای از انبار قدیمی برای جذب مردم حتی چشمک هم نمی زد و هیچ تابلویی هم نداشت که در گوشه گوشه این شهر مردم مجبورند برای بیماری های دهان و دندان که بیمه ها هم هیچگاه زیربار آن نرفتند هزینه های گزافی بپردازند. دانشگاه علوم پزشکی یاسوج سکوت معناداری در زمینه کلینیک دندانپزشکی این شهر را پیشه کرد که در بین کارشناسان از آن به عنوان چربیدن زور دندانپزشکان دارای مطب خصوصی در شهر تعبیر می کنند. به هر حال این دانشگاه برخلاف سایر کلینیک های درمانی خود برای کلینیک دندانپزشکی هیچ اقدام تبلیغاتی انجام نداد و حتی تعرفه های آن که قرار بود بسیار کمتر از تعرفه بخش خصوصی باشد را یکبار هم اعلام نکرد. موضوعی که معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان به آن اعتراف می کند.
مسئولان درد را می دانند
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن تایید عدم استقبال مردم از تنها کلینیک تخصصی دندانپزشکی استان با بیان اینکه کلینیک دندانپزشکی یاسوج تجهیز و به بخش درمان تحویل داده شده است، می گوید: حدود 60 یونیت دندانپزشکی در این کلینیک فعال است.
امام بخش قائدی می افزاید: این کلینیک تنها کلینیک دندانپزشکی در سطح استان است اما مشکلی که در رابطه با این کلینیک وجود دارد عدم استقبال و مراجعه مردم است.
وی علت این عدم استقبال مردم را نیز به خوبی می داند و در ادامه می گوید: به سبب عدم تبلیغات مناسب تاکنون استقبال قابل توجهی از این کلینیک صورت نگرفته است.
هرچند که درد کلینیک دندانپزشکی یاسوج از سوی مسئولان کشف و شناخته شده است و خود نیز به خوبی می دانند که چرا مردم برای تسکین درد دندان هایشان به این کلینیک نمی روند اما باز هم اقدامی از سوی آنها برای جذب بیماران و معرفی کلینیک به مردم صورت نمی گیرد. معاون توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز هرچند که درد این کلینیک را فهمیده بود اما توضیح نداد که چرا اقدامی برای درمان این درد انجام نداده اند.

کلینیک دندانپزشکی یاسوج کجاست؟
مردم شهر یاسوج که در همسایگی کلینیک تخصصی دندانپزشکی قرار دارند اغلب از وجود چنین کلینیکی اظهار بی اطلاعی می کنند و می پرسند«کدام کلینیک؟» یکی از مغازه داران در بلوار مطهری یاسوج – خیابانی که کلینیک در آن واقع شده است- در حالی که از وجود چنین کلینیکی اظهار بی اطلاعی می کند، می گوید: اگر کلینیک دندانپزشکی احداث شده مگر نباید به مردم اطلاع رسانی شود تا از وجود آن آگاه باشند. هوشنگ مرادی می افزاید: به جرأت می توانم بگویم اغلب مردم شهر یاسوج از وجود کلینیک دندانپزشکی بی اطلاع هستند وگرنه با توجه به وضعیت مالی مردم در این شهر استقبال از کلینیک های دولتی بالاست. وی در واکنش به سخنان مسئولان دانشگاه علوم پزشکی که معتقدند استقبال مردم ضعیف است، می گوید: مسئولان دانشگاه کم کاری خود را پای مردم نیاندازند اگر مردم متوجه شوند که دندان پزشکی با تعرفه دولتی و کمتر از مطب های خصوصی وجود دارد، قطعا استقبال می‎کنند. یکی دیگر از شهروندان یاسوجی نیز با بیان اینکه تاکنون نشنیده ام که در یاسوج کلینیک دولتی دندانپزشکی وجود دارد، می گوید: برای ترمیم تعدادی از دندان هایم در سطح شهر هزینه های بالایی را پرداخت کردم اگر چنین کلینیکی وجود داشت، چرا تاکنون صدای آن را در نیاورده اند. مینا کریمی می افزاید: این عدم اطلاع رسانی به علت این است که استقبال مردم از مطب های خصوصی کم نشود و حالا گناه را پای مردم می اندازند که استقبال نکردند و احتمالا بعد از مدتی بساط کلینیک به علت عدم استقبال مردم جمع می شود. وی تصریح می کند: هزینه دندانپزشکی بالاست و همه مردم دنبال جایی می گردند که قیمت های آن مناسب باشد و اگر چنین مکانی وجود داشته و علوم پزشکی آن را اطلاع رسانی نکرده، مردم مسئولان این دانشگاه را نمی بخشند.

مردم به دنبال کیفیت بالا و هزینه پایین
یک کارشناس اقتصاد سلامت با بیان اینکه هزینه خدمات دندانپزشکی در کشور بالاست و سالهاست که محل مناقشه بیمه ها و متولیان سلامت جامعه است، می گوید: بسیاری از مردم توان تامین هزینه های دندانپزشکی را ندارند و همین موجب کم توجهی آنها به سلامت دندان هایشان شده است.
فؤاد فرجی افزود: بسیاری از اقشار جامعه در زمینه خدمات دندانپزشکی تنها به دنبال کشیدن دندان هستند که کم هزینه تر از ترمیم و عصب کشی است و برخی از اقشار هم حتی خواب خدمات زیبایی دندانپزشکی را نمی بینند. وی با بیان اینکه در این شرایط دولت باید به دنبال همگانی و ارزان کردن خدمات دندانپزشکی از طریق سازوکارهای مختلف باشد تا همه اقشار بتوانند از آن بهره مند شوند، بیان کرد: یکی از این سازوکارها کلینیک های دولتی دندانپزشکی است که در آن خدمات با کیفیت با هزینه پایین تر از بخش خصوصی ارائه شود. این کارشناس اقتصاد سلامت عدم استقبال از کلینیک تخصصی دندانپزشکی یاسوج را موجب تعجب می داند و می گوید: قاعدتا باید عکس این موضوع باشد و اغلب در کلینیک های دولتی، استقبال گسترده مردم مشکلاتی را ایجاد می کند.
فرجی اظهار کرد: مردم باید از خدمات، تعرفه ها و دندانپزشکان مستقر در کلینیک مطلع شوند و اگر اطلاع رسانی صورت نگرفته، مردم از کجا بدانند که باید استقبال کنند لذا در این موضوع جامعه مقصر نیست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است که این عدم اطلاع رسانی به علت فشار دندانپزشکان خصوصی باشد، گفت: در کلان شهرها اغلب چنین اتفاقی نمی افتد چون به علت وجود جمعیت بالا و پایین بودن حجم خدمات دولتی در زمینه دندانپزشکی کل نیاز جامعه مرتفع نمی شود اما در شهرهای کوچک احتمال دارد که چنین موضوعاتی نیز مطرح باشد.
ارسال نظرات