یادداشت/میثم ترکیان
در این فضا می توان به راحتی برای خود شخصیت های مختلف و غیر واقعی ساخت و سو استفاده نمود در عین این حال کاربران به راحتی قابل ردیابی هستند و می توان مجرمین مجازی را شناسایی و تحت تعقیب قرار داد.
کد خبر: ۸۷۳۵۰۵۶
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲

خبرگزاری بسیج_میثم ترکیان: دنیای امروز دنیای رسانه های گروهی وارتباطی است که اطلاعات که انتها ندارد. عصر وسایل ارتباط جمعی ازجمله رادیو، تلویزیون، ماهواره، تلفن همراه و اینترنت و گوشی های هوشمند است که محدودیت های اطلاعاتی گذشته را از بین برده است و عملا سن بلوغ را در جوانان و نوجوانان پایین اورده است و گویا دنیای جدید با گسترش فضای مجازی در حال شکل گیری است.

به لطف فناوری که با سرعت سرسام اور در حال رشد است و اینترنت همراه و گوشی های هوشمند، انسان در هر لحظه و هر کجا که باشد می‌تواند با هر کجایی دنیا که اراده کند ارتباط برقرار کند و فضای بی نهایت سایبری که مملو از اطلاعات درست و غلط است، از هر چیزی برای انسان سهل الوصول تر است.

همین ارتباط نزدیک و سریع به ملت‌ها و کشورهایی که ازلحاظ توسعه‌یافتگی به کشورهای درحال‌توسعه معروف هستند این اجازه را داده تا با استفاده از این فناوری عقب‌ماندگی خود را از کشورهای توسعه‌یافته جبران کنند و نقطه جهشی برای توسعه کشورهای جهان سوم و پیشرفت روزافزونشان باشد.

اما استفاده از این فرصت نیازمند هوشمندی و برنامه‌ریزی است چراکه این فناوری همان‌قدر که خوب است خطرناک هم هست.

این فناوری با همه مزایای خود باعث ایجاد آسیب‌های نوظهوری شده که می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌های شدید و جبران‌ناپذیر اجتماعی فرهنگی و همچنین سو استفاده دشمنان و جاسوسان شود.

برای استفاده صحیح و مفید از این فضا چه باید کرد چگونه راه‌های نفوذ دشمنان و جاسوسان را ببندیم و مانع بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و تهاجم نوین فرنگی شویم به‌راستی فضای مجازی یا سایبری چیست؟ در اینده ما چه جایگاهی دارد؟ محاسن و فوایدی آن چیست، چه خطراتی درو معضلاتی به همراه خود دارد؟

این سؤالات و هزار سؤال دیگر و چگونگی مقابله با تهدیدات و محافظت از خود و خانواده و استفاده بهتر از فرصت‌ها فکر کاربران فضای مجازی را به خود مشغول کرده است

در راستای سخنان مقام معظم رهبری و دغدغه‌های ایشان برای فضای بی‌انتهای مجازی و جواب داد به برخی از سؤالات کاربران، قصد داریم در چند نوبت یادداشت هفتگی به معرفی بهتر این فضا پرداخته و فرصت‌ها و تهدیدهای آن را معرفی و راهکار استفاده از این فرصت‌ها و مقابله با تهدیدات را آموزش دهیم.

فضای سایبر و مجازی چیست؟

سایبر (cyber) واژه‌ای است بر‌گرفته از لغت «kybernetes» به معنای سکان‌دار یا راهنما است فضای سایبر یا فضای مجازی (Cyber Spase) در تعریف برخی نویسندگان عبارت است از: «مجموعه‌ای از ارتباطات درونی انسان‌ها از طریق رایانه و دیگر وسایل مخابراتی بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی.» البته شاید بهتر باشد آن را چنین تعریف کنیم: «یک محیط الکترونیکی واقعی که ارتباطات انسانی به شیوه‌ای سریع، فراتر از مرزهای جغرافیایی و با ابزار خاص خود، در آن، زنده و مستقیم روی می‌دهد.»

این فضا برخلاف اسمش که فضای مجازی است، کاملاً فضایی است که خصوصیات فضای واقعی را همراه خود دارد مانند ارتباطات و تعاملات انسانی، خریدوفروش، مسئولیت و بار حقوقی و کیفری و ... است.

در این فضا می توان به راحتی برای خود شخصیت های مختلف و غیر واقعی ساخت و سو استفاده نمود در عین این حال کاربران به راحتی قابل ردیابی هستند و می توان مجرمین مجازی را شناسایی و تحت تعقیب قرار داد.

در ادامه همین یادداشت در نوبت بعد به معرفی فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی خواهیم پرداخت.


ارسال نظرات