خبرهای داغ:
گروه موسوم به احرار الشام که به دنبال توسل به گزینه نظامی برای سرنگونی بشار اسد بود، اکنون با پی بردن به محال بودن این گزینه در صدد بازنگری عمیق در دیدگاه‌ها و اصول سیاسی خود است.
کد خبر: ۸۷۳۵۰۴۶
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از روزنامه السفیر، گروه موسوم به احرار الشام در سوریه که به دنبال توسل به گزینه نظامی برای سرنگونی بشار اسد رئیس جمهور این کشور بود، اکنون با پی بردن به محال بودن این گزینه در صدد بازنگری عمیق در دیدگاهها و اصول سیاسی خود است.

در همین ارتباط برخی از سرکردگان این گروه مطمئن شده اند که سرنگونی نظام بشار اسد محال است و فکر کردن به حل و فصل بحران سوریه بدون حضور ایران اشتباه است.

نکته قابل توجه اینکه کمیته محرمانه گروه احرار الشام اخیرا  مجموعه رخدادهای صحنه سیاسی سوریه و نیز تحولات منطقه‌ای و بین المللی را مورد بازنگری قرار داده و به اصلاحات ریشه‌ای در اصول سیاسی و دیدگاه خود در قبال آینده سوریه اقدام کرد.

هرچند بازنگری این گروه در مورد سیاست های خود هنوز تکمیل نشده است و باید از سوی نهادهای رسمی آن از جمله مجلس مشورتی تایید شود، اما تشکیل کمیته محرمانه به منظور بازنگری در دیدگاهها و تفکرات سیاسی به خودی خود بیانگر تغییرات ریشه ای در زیرساخت های این گروه و ماهیت رویکردهای آن نسبت به آینده است.

در این میان باید در نظر داشت که تحولات میدانی و بازتاب های منطقه‌ای و بین المللی به اضافه فشارهای ترکیه در سوق یافتن احرار الشام به بازنگری در سیاست های خود نقش مهمی داشت و در تلاش این گروه برای اصلاح مواضع خود در قبال مجموعه مسائل مرتبط با بحران سوریه موثر واقع شده و موجب انعطاف بیشتر آن نسبت به گذشته شد.

مردود بودن گزینه سرنگونی اسد

مهمترین تحول میدانی در این خصوص بسته شدن تمام راهها به روی شعله ور کردن جنگ در اطراف دمشق و مردود بودن سرنگونی نظام بود از همین رو احرار الشام مجبور شد واقعیت را بپذیرد و از «سرنگونی نظام بشار اسد با توسل به گزینه نظامی» دست بردارد و به جای آن نقاط قوت خود را یکجا جمع آورد تا بتواند در هرگونه مذاکرات آینده از آن استفاده کند.

به هر حال برخی نشانه ها حاکی از اصلاح ریشه ای اهداف احرار الشام بوده و نشان می دهد که این گروه دیگر به دنبال سرنگونی نظامی حکومت سوریه نیست بلکه در تکاپوی رقابت با آن در سر میز مذاکره است.

یکی از مهم ترین نشانه های این تغییر، قبول حل و فصل مربوط به شهرهای اطراف دمشق از جمله داریا است که از تسلیم شدن در برابر تسلط نظام حاکم بر پایتخت حکایت دارد و برخی رخدادها نیز نشان می دهد که احرار الشام متقاعد شده است که اقدام نظامی در اطراف دمشق بی فایده است.

نکته قابل توجه اینکه همزمان شدن اقدام نظامی ترکیه در جرابلس واقع در حومه شمالی حلب با حل و فصل غیرمنتظره بر سر داریا و موافقت افراد مسلح با خروج از این شهر به سمت ادلب، شک و تردید در مورد فشارهای ترکیه بر احرار الشام برای تسهیل تفاهمات مهم بین کشورهای موثر بر بحران سوریه را دو چندان می کند.

تسلیم احرار الشام در برابر ترکیه

البته تسلیم شدن در برابر این فشارها به این معنی نیست که این گروه در جریان ماهیت این تفاهمات و اهداف واقعی آن قرار دارد، بلکه ناچار به پاسخگویی در برابر رویکردهای ترکیه به عنوان کشور حامی خود است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها