فرماندار بیجار خبر داد

برگزاری جشنواره انگور در شهر یاسوکند بیجار

فرماندار شهرستان بیجار گفت: منطقه یاسوکند بیجار مهد انگورهای مرغوب است و به منظور معرفی بیشتر این ظرفیت، بزودی جشنواره انگور در این شهر برگزار می شود.
کد خبر: ۸۷۳۴۹۲۶
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، بیژن زندیه در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: در منطقه حسن آباد یاسوکند سالانه بیش از40 هزار تُن انواع انگور تولید می شود.

وی به خواستگاه قدیمی تاکستان های انگور منطقه یاسوکند و نقش اشتغالزایی آن تاکید و اظهار کرد: جشنواره انگو یاسوکند به منظور تبلیغ، آگاهی بخشی بیشتر و توسعه فرصت های شغلی و حمایت از تولیدگان فعلی بزودی برگزار می شود.
زندیه به تاثیر مثبت و سازنده برگزاری جشنواره برای بازاریابی و ایجاد رقابت در بین تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: حضور صاحب نظران و دست اندر کاران شهرها و استان های همجوار در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.
وی تاکید کرد: رسانه ها دراین زمینه می توانند بسیار راهگشا باشند و با ارسال گزارشات و اخبار به موقع نسبت به معرفی ظرفیت مغفول مانده این محصول مفید تلاش کنند.
به نظر زندیه اغلب جشنواره ها و نمایشگاه ها در نشر و ترویج آداب، سنن و فعالیت های سنتی و بومی مردم خیلی می توانند، موفق باشند و موجب می شوند افراد مشتاق و اهل کار و تلاش از این طریق به بسیاری ازمطالب مورد نظر خویش دست یابند.
فرماندار به وجود بیش از 17 نوع انگور مرغوب در مساحت حدود 500 هکتار تاکستان در منطقه یاسوکند خبر داد و تاکید کرد: این دیار از دوران های بسیار کهن مهد پرورش و تولید انواع انگورهای مرغوب و دیگر محصولات حاصله از انگور است.
او به ضرورت راه اندازی صنایع تبدیلی در کنار باغات انگور در منطقه سخن گفت و خواستار سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تولید فرآورده های زیادی که از دانه های انگور بدست می آید شد.
وی بن بست بودن منطقه و ارتباط کم جاده ای با استان های فعال در صنایع تبدیلی انگورهای را یکی دیگر از مصائب تولیدکنندگان بر شمرد و تاکید کرد: راه در رشد و ترقی صنعت، بازار و ارتباطات مردمی حرف اول را می زند و از انتظارات بحق مردم است.
حدود 10 هزارهکتار باغ انگور دیمی و آبی در استان کردستان وجود دارد که حدود دو هزار هکتار از آن در شهرستان بیجار قرار دارد.
حدود هزار نفر بطور مستقیم و غیرمستقیم در شهرستان بیجار در زمینه های نگهداری، تولید، بازاریابی و تولیدات سنتی انگور فعالیت می کنند.
فرماندار بیجار نقطه قوت باغات شهر حسن آباد یاسوکند را وجود 17 نوع مختلف از انگور در این 500 هکتار بیان کرد و گفت: متأسفانه در چند سال گذشته باوجود اقدامات موثری که همکاران در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان انجام داده اند باز هم باغداران با مشکل کمبود آب مواجه هستند.
وی به جشنواره انگور و هدف از برگزاری آن اشاره کرد و اظهار داشت: این جشنواره با همت خود مردم با مدیریت بخشداری کرانی برگزار می شود و تلاش برای تبدیل انگور حسن آباد به برند هدف این جشنواره است.
زندیه دلدادگی و همت والای مردم حسن آباد یاسوکند برای معرفی انگور این منطقه را ستودنی دانست و گفت: انگور یاسوکند برند بسیار با ارزشی است که با تلاش می توان انگور با کیفیت آنرا به سراسر استان و کشور معرفی و بازاریابی کنیم از این طریق، این حوزه رونق پیدا کند.
وی جای دبیرخانه را برای ساماندهی باغداران، جذب حمایت های بیمه ای و حتی بازنسشتگی، تقویت و معرفی بیشتر انگور یاسوکند به کل ایران کا ملا محسوس دانست.
بخش کرانی به مرکزیت شهر حسن آباد یاسوکند، دارای یک شهر، سه دهستان و 57 روستای دارای سکنه که عمده فعالیت مردم این بخش کشاورزی و دامداری و باغداری است.
فرماندار بیجار گفت: طبیعت بکر، رودخانه های پرآب، آثار باستانی فاخر، مزارع مرغوب گندم و وجود تاکستان های منحصر به فرد انگور و همچنین برخورداری از روستاهایی با آداب و رسوم خاص و زیبا، سنگ های تزئینی، معادن بسیار غنی آهن و نمک، اراضی کشاورزی مستعد و مطلوب گوشه ای از پتانسیل های گردشگری و ظرفیت های اقتصادی بخش کرانی است که می تواند این بخش را به قطب گردشگری و کشاورزی منطقه تبدیل کند.
وی وجود قلعه قمچغای و بنای باستانی و آجری امامزاده عقیل در منطقه و شهر یاسوکند را از مهمترین جاذبه های گردشگری این منطقه بیان کرد و افزود: برج های اوج کنبد و ینگی ارخ، حمام قدیمی یاسوکند، امامزاده فاضل، مقبره سیدمیر جعفر علاوه بر نشان دادن قدمت و تمدن این بخش و یار از استان کردستان لزوم توجه به سرمایه گذاری در زمینه گردشگری و تبدیل به قطب مذهبی را صد چندان می کند.

ارسال نظرات