بیژن عبدی:

هنوز از مصوبه مجلس درباره حذف کارت سوخت متعجم!

عبدی گفت:‌ هنوز از مصوبه مجلس درباره حذف کارت سوخت متعجم!
کد خبر: ۸۷۳۴۸۹۵
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، بیژن عبدی استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی  با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در خصوص حذف کار سوخت، گفت :مصوبه اخیر مجلس پیرامون حذف کارت سوخت باعث حیرت بسیاری  از کارشناسان و فعالان اقتصادی شده و اکنون امید می رود در شورای نگهبان چنین اشتباه بزرگی جبران شود.

بیژن عبدی افزود: کارت سوخت با محدود کردن میزان سوخت گیری هر خودرو در ماه عملا امکان قاچاق سوخت را مختل کرده بود و آمارهای نهادهای مسئول نشان می دهد این سامانه یکی از موفقترین بسترهای کنترل قاچاق بود .

این کارشناس افزود: در حال حاضر اگر قرار باشد قاچاقی صورت گیرد، ناگزیر باید خارج از سهمیه یا از طریق کارت سوخت جایگاه دارها انجام شود؛  لذا  وجود کارت سوخت و سهمیه بندی قاچاق سوخت را محدود  می کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اتصال خودروها به یک سامانه الکترونیکی به دستگاههای نظارتی از جمله نیروهای انتظامی امکان پیگیری خودروی مفقوده را فراهم می کرد که اکنون با حذف این سامانه کنترل الکترونیکی از بین خواهد رفت.

 عبدی تاکید کرد: سرمایه گذاری هشت ساله صورت گرفته در تعریف سامانه سوخت که یکی از بهترین ابزارهای کنترلی است  نباید حذف شود. 

وی خاطر نشان کرد: به گفته مديرعامل شرکت پالايش و پخش فراورده هاي نفتي هزینه نگهداری سامانه کارت سوخت در حدود 200 ميليارد تومان است که هزينه بالايي محسوب نمي شود.با این وجود هزینه نگهداری این سامانه از محل افزايش نرخ بنزين مازاد بر سهميه و همچمین تامین هزینه آن از بودجه های سازمانهای ذینفع اطلاعات یا مشتری می تواند  تامین شود.

استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی همچنین گفت:شاید در شرایط حاضر که قیمت جهانی نفت کاهش یافته قاچاق توجیه اقتصادی نداشته باشد، اما واقعیت آن است که بازار نفت همیشه درگیر نوسانات بسیار است و با افزایش قیمت نفت دوباره قاچاق بنزین به مرزهای کشور خیمه خواهد زد.

عبدی گفت: از سوی دیگر افزایش قیمت نفت تنها در دولت گذشته اتفاق افتاد و تا 100 دلار افزایش یافت این در حالیست که هدفمندی انرژی از دولت سازندگی واز برنامه سوم توسعه همواره مورد توجه دولتها بوده است و پیش از آن نیز همواره قاچاق بنزین وجود داشته است.

وی ادامه داد: به نظر میرسد تصمیم شتاب زده مجلس که بدنبال فشردگی های بودجه ای دولت مطرح شده است باید بدور از هیجانات سیاسی باز مهندسی شود .

ارسال نظرات