بیژن عبدی گفت: تغییر آمارها نوعی بازی محسوب می‌شود. مثلا صادرات پتروشیمی و گاز را جزو صادرات غیر نفتی محسوب کرده‌اند این در حالی است که صادرات مواد نفتی مستقل حساب می‌شود و انرژی جدا محاسبه می‌شود.
کد خبر: ۸۷۳۴۶۶۴
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴

بیژن عبدی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: سال های مقایسه ای که در دولت برای آمار در نظر گرفته می‌شود صحیح و منطقی درستی نیست .

وی با بیان اینکه سال‌های ممیزی آمار باید مبنای درستی داشته باشد افزود: ارائه آمارها باید بر مبنای زمانی علمی و منطقی شکل بگیرد، برخی از دولت‎ها سال‌های ممیزی درستی را ارائه نمی‌دهند برخی یک دهه، گاهی برای  2سال و برخی فقط سال آخر یک دولت را در نظر می‌گیرند.

عبدی بیان داشت: جابجایی سال پایه آمارهای متفاوت و متناقضی را ارائه می‌دهد مثل صادرات غیر نفتی که دولت مانور می‌دهد و مطرح می‌کند قیمت نفت، پس از گذشت دهه‌ها افزایش یافته است ولی وقتی روی آمار دقت می‌کنیم می‌بینیم صادرات پتروشیمی و گاز را جزو صادرات غیر نفتی محسوب کرده‌اند این در حالی است که صادرات مواد نفتی مستقل حساب می‌شود و انرژی جدا محاسبه می‌شود ولی دولت گاهی جزو مشتقات نفتی محسوب کرده است.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: تغییر آمارها نوعی بازی محسوب می‌شود.

ارسال نظرات