گزارش «بسیج» از عذر تراشی دولت برای نجومی بگیران
دولت راستگویان برای به حاشیه کشاندن مسائل مهم، هر روز مسائل پیش پا افتاده را علم می کند؛ یک روز کنسرت ها مساله اول و اساسی رئیس جمهور و دولت بنفش می شود و روز دیگر، ورود بانوان به استادیوم ها.
کد خبر: ۸۷۳۴۶۳۶
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج – «از این قضیّه آسان عبور نکنید»؛  «برای متخلف نباید عذر تراشید»؛ «برخورد قاطع کنید»؛ «به مردم بگویید که چه کار کردید»؛ این جمله ها، تازه ترین مطالبه امام خامنه ای درباره فیش های نجومی است.


آقای روحانی؛ از مطالبه رهبری و مردم

 رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیات دولت، بار دیگر به فیش های نجومی اشاره کردند و فرمودند: «من خواهش میکنم از این قضیّه آسان عبور نکنید. بله، دامن زدنِ به این قضیّه به آن معنا ــ که به قول ایشان مدام بازخوانی‌کردن و آماردادن که فلان کس این‌قدر میگیرد، فلان کس [آن‌قدر] ــ شاید کار خیلی مثبتی نیست؛ امّا از آن طرف، اقدامی که شما در مقابل میکنید، خیلی مهم است؛ یعنی به مردم بگویید که چه کار کردید. در این قضیّه، مردم اعتمادشان ضربه خورده. 

ببینید، مردم خیلی از این ارقام بزرگ و مانند اینها را هضم نمیکنند؛ امّا حقوق شصت میلیون تومان و پنجاه میلیون تومان و چهل میلیون تومان را خوب هضم میکنند؛ یعنی کسی که در ماه یک‌میلیون یا یک‌میلیون‌ودویست یا یک‌میلیون‌وپانصد درآمد دارد، خوب میفهمد که پنجاه‌میلیون یعنی چه؛ در کشور کم نیستند کسانی که حقوق‌هایشان این است. این اعتماد مردم را ــ که بدرستی آقای روحانی گفتند که مایه‌ی اصلی ما، اعتماد مردم و امید مردم است ــ با این کارها نباید ضایع کرد. 

شما این همه زحمت بکشید، کار کنید، تلاش کنید، بعد ناگهان مثلاً فرض کنید یک نفری با یک کار حقوق غیر عادلانه [همه را ضایع کند]. آیا فاصله‌ی بین پنجاه‌میلیون و یک‌میلیون غیرعادلانه نیست؟ شما امروز در دستگاه دولتی‌تان کسی که از شما یک‌میلیون، یک‌میلیون‌ودویست، یک‌میلیون‌وپانصد، دو میلیون حقوق بگیرد ندارید؟ فراوان. خب، آن‌وقت یک نفر هم سی‌میلیون میگیرد، چهل‌میلیون میگیرد! این غیرعادلانه نیست؟

 با مردم هم‌دردی کنید که مردم احساس کنند که همان رنجی را که او میبرد شما هم میبرید و نشان بدهید که عزم راسخ دارید که با این قضیّه برخورد کنید و جلویش را بگیرید و اجازه ندهید؛ این را نشان بدهید به مردم.

 به هر حال این نکته‌ی [مهمّی] است. به نظر من برای متخلّف‌ اصلاً نباید عذر تراشید؛ برخورد هم بایستی قاطع باشد؛ مخصوص قوّه‌ی مجریّه هم نیست. در همه‌ی قوا و در همه‌ی سازمانها، همین معنا ساری و جاری است؛ همه بایستی این را رعایت بکنند. خب، قوّه‌ی مجریّه جلوی چشم است و حالا مثلاً بیشتر از دیگران گسترده است. در برخورد هم فقط قوّه‌ی مجریّه نیست که باید برخورد کند، قوّه‌ی قضائیّه هم در جای خود ــ آ‌نجایی که جای ورود قوّه‌ی قضائیّه است ــ بایستی برخورد کند.»

بیش از دو ماه و نیم است که از دستور رئیس جمهور مبنی بر عزل مدیران متخلف می گذرد اما خواسته های مردم که عزل و مجازات نجومی بگیران است هنوز اجابت نشده و دولت راستگویان برای به حاشیه کشاندن مسائل مهم، هر روز مسائل پیش پا افتاده را علم می کند؛ یک روز کنسرت ها مساله اول و اساسی رئیس جمهور و دولت بنفش می شود و روز دیگر، ورود بانوان به استادیوم ها را علم می کنند تا اذهان را از مسائل اصلی و مهم که رهبر معظم انقلاب بر آنها تاکید دارند دور کند. 

باید به دولت حق داد که این چنین در حاشیه بتازد، چرا که در سال پایانی عمر دولت، مردم منتظرند تا تحقق وعده های دولتمردان را ببینند و از شنیدن شعار خسته شده اند. فیش های نجومی و برخورد با متخلفان، یکی از مطالبات جدی مردم است چنانکه رهبر معظم انقلاب فرمودند: مردم اعتمادشان ضربه خورده.

در ابتدای داستان پر درد فیش های نجومی، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت راستگویان، با بیان اینکه فیش های نجومی اصلا در دولت رخ نداده است! گفت: به‌دور از تحليلي كه مي‌شود در مورد چرايي اين اتفاق داشت، از فيش‌هاي حقوقي به عنوان يك رخداد نگران‌كننده براي دولت مي‌توانيم ياد كنيم. واقعيت هم اين است كه اين اتفاق در بنگاه‌هاي اقتصادي بود نه در خود بدنه دولت، آن هم نه فقط بنگاه‌هاي اقتصادي وابسته به قوه مجريه، بلكه در بنگاه‌هاي اقتصادي وابسته به نهادهاي ديگر كه البته ضرورتي به بسط اين موضوع نمي‌بينم.  

اما جالب بود که پس از مدتی سخنگوی دولت مدعی راستگویان، مدیران متخلف را ذخیره نظام و امانتدار کشور می نامد که این اظهارات حتی صدای رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری را هم درآورد. سید رضا اکرمی در گفت و گو با خبرگزاری بسیج در واکنش به این اظهارات آقای نوبخت گفت: اگر نجومی بگیران سرمایه نظام بودند چرا آنها را عزل کردید؟ خداوند عقل بدهد. نوبخت را باید به موزه سپرد.

 وکیلی، مدیرمسؤول روزنامه ابتکار و نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز برخورد دولت با صاحبان فیش‌های نجومی را سرمایه‌سوزی و افتادن در دام مغالطات می‌داند و می‌نویسد: دولت در بد مخمصه‌ای گرفتار آمده است. صحنه را طوری چیده‌اند که اگر دولت برخورد نکند اعتمادسوزی می‌شود و اگر آستین برخورد بالا زند و به جنگ مدیران خود رود و در دام مغالطات افتد سرمایه‌سوزی است. نیروهایی که سال‌ها تجربه اندوخته‌اند و اکنون وقت ثمرهای پخته آنان است. این مدیران مجرب، سرمایه‌های انسانی نظامند. قربانی کردن آنها، نوعی سرمایه‌سوزی است.

جالب تر آنجاست که سخنگوی دولت اعتدال، به جای آنکه مرهمی برای زخم مستضعفان و مردم شریف ایران پیدا کند، در اظهاراتی عجیب تر گفت: کسانی که حقوق های نجومی دریافت می کردند اگرچه حقوقشان غیرمتعارف بوده اما غیرقانونی نبوده است که این افراد با استفاده از خلأ قانونی از مصوبات خاصی استفاده می کردند.

اما مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب تهران در مجلس در واکنش به قانونی خواندن فیش های نجومی گفت: آماری وجود دارد که حدود سه هزار فیش بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان وجود دارد که قانونی نیست، البته ۳۰۰ فیش هم بالای ۵۰ میلیون تومان داریم که پوشش قانونی ندارد.

امام خامنه ای در خطبه های نماز عید فطر صراحتا بر پیگیری موضوع فیش های نجومی تا انتها تاکید کردند و این نوع از حقوق‌های نجومی را غیرشرعی دانستند. حال سوال اساسی این جاست که اگر این پرداخت ها که به زعم رهبر معظم انقلاب، غیر شرعی است، کدام قانون اجازه پرداخت این حقوق ها را داده است؟ مگر نه اینکه قانون باید پیرو شرع باشد؟

از سوی دیگر، رییس جمهور با حساس تر شدن چالش فیش‌های حقوقی برخی مدیران دولتی در فضای جامعه، در بیانیه ای مردم را خطاب قرار داد و عزم دولت در مبارزه با هر نوع رانت و فساد در ساختار اداری و مالی کشور را جدی و قاطع دانست.

روحانی با بیا اینکه برای پیگیری و مطالبه حقوق مردم "با هیچ کس عقد اخوت نبسته ام" افزود: می کوشم مبارزه با فساد و رانت در نظام اداری و اقتصادی کشور را تعمیق بخشیده و این جرثومه پلیدی را از ساحت مقدس خدمتگزاری کشور ریشه کن نمایم.

شاید این وعده نیز مانند بسیاری از وعده های دیگر روحانی فقط در حد شعار باقی بماند؛ شعار های برگشتن عزت به پاسپورت ایرانی! حل مشکلات اقتصادی کشور در 100 روز!، برداشتن همه تحریم ها در روز اجرای برجام! و ...

شاید همان روزی که محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم در اظهار نظری عجیب، صفدر حسینی یکی از نجومی بگیران را با عناوینی نظیر «امانتدار» و «ذخیره انقلاب» خطاب کرد باید فاتحه برخورد دولت با مدیران متخلف را می خواندیم اما دولت باید بداند که این برخورد قاطع با نجومی بگیران، مطالبه جدی امام و امت است و اگر به کوتاهی هایش در این راه ادامه دهد قطعا جواب دهن کجی هایش را در بزنگاه 96 خواهد گرفت.

دولت باید در قضیه فیش های نجومی با شفافیت هر چه بیشتری عمل کرده و با برخورد ویژه با دریافت‌کنندگان حقوق‌های نجومی از بیت‌المال، اعتماد را به جامعه بازگردانند. چرا که پیش گرفتن این رویکرد منفعلانه توسط دولت یازدهم باعث سلب اعتماد نسبت به شعار های مقابله با فساد خواهد شد.
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
قلعه نویی
۱۲:۰۶ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
مرد مومن وقتی انسان برای منافع خودش از خدا عبور میکند حالا انتظار داری از امام و امت عبور نکند