بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی چهارمحال و بختیاری :
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های چهارمحال و بختیاری با صدور بیانیه از نمایندگان مجلس خواست؛ راه را بر ورود و دخالت خارجی ها در قراردادهای نفتی ببندند.
کد خبر: ۸۷۳۴۵۳۲
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ متن بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های استان چهارمحال و بختیاری در خصوص قراردادهای نفتی دولت به شرح ذیل منتشر شد:

ریاست محترم مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی

سلام عليکم

با صلوات بر محمد و آل محمد و با احترام با توجه به انعقاد قرارداد های نفتی فی مابین وزارت نفت کشورمان با شرکت های نفتی اروپایی (ipc) و وجود ایرادات و ابهامات متعدد در آن، موارد ذیل جهت استحضار و پیگیری در مجلس شورای اسلامی جهت دفاع از حقوق و منافع ملی ملت بزرگ ایران حضورتان اعلام می گردد.

امید است با روحیه انقلابی و استکبار ستیزانه راه را بر ورود و دخالت خارجی ها در شرکت های ملی کشور مانند نفت ببندید و مراقب باشید بهانه هایی مثل تامین امنیت و ورود فناوری شما را نفریبد. در این راستا توجه شما را به چند نکته جلب می نماییم:

1. از مهمترین مولفه های هر قرارداد حفظ حاکمیت ملی است؛ مع الوصف در الگوی جدید، شرکت های خارجی می توانند در تمامی فعالیت های بالا دستی میادین شامل اکتشاف، تولید و توسعه حضور پیدا کنند، لذا بکارگیری این قرارداد در حجم وسیع به معنای واگذاری بخش عظیمی از اختیارات حاکمیتی وزارت نفت به شرکت های خارجی است. این در حالی است که در حال حاضر هیچ یک از کشور های صاحب نفت دنیا دیگر اقدام به عقد قراردادهایی با چنین شرایطی نمی کنند.

2. در این نوع قراردادها تضعیف کم و کیف ظرفیت تخصصی شرکت ملی نفت و شرکت های تابعه و شرکت های بخش خصوصی شکل خواهد گرفت چرا که در این نوع قرارداد عملاً کلیه ی سازمان های مهندسی مخازن و مهندسی نفت به عنوان نمایندگان مالک مخزن از دخالت جدی کارشناسی در توسعه و تولید میدان کنار گذاشته خواهند شد.

3. متاسفانه در الگوی جدید قراردادی نه تنها هیچگونه ساز و کاری برای جریمه طرف خارجی و یا فسخ قرارداد در صورت عدم انعطاف تعهدات و یا عدم نیل به اهداف قراردادی تعریف نشده، بلکه در مواردی عملاً ریسک های قراردادی بر عهده شرکت ملی نفت ایران گذاشته شده است.

4. در قراردادهای جدید به موضوع اجتناب از خام فروشی و تلاش برای تکمیل زنجیره ی ارزش صنعت نفت به عنوان یک الزام قانونی و امر ثابت شده اقتصادی توجه نشده است.

5. ایجاد رانت و کارتل های بسیار عظیم نفتی در بخش بالا دست صنعت نفت با درآمد چند صد میلیونی دلاری برای برخی شرکت های خاص داخلی و عدم تعریف صحیح مسیر انتخابات این شرکت ها از دیگر ابهامات این قراردادها است.

6. در این نوع قراردادها به اصول انتقال فناوری توجه نشده و در خصوص چگونگی استفاده از توان سازندگان داخلی تعیین تکلیف نشده است.

در پایان با توجه به وجود نگاه خوشبینانه به شرکت های نفتی خارجی و اصرار بر واگذاری بهره برداری به خارجی ها متذکر می شویم، نمایندگان محترم با جدیت مطالعه دقیق این قراردادها از خدشه دار شدن حاکمیت ملی و منافع ملی جلوگیری نمایند و مراتب اقدام خود را به جامعه ی نخبگانی و دانشگاهی گزارش دهند، در غیر این صورت و عدم پیگیری بسیج دانشجویی استان ضمن دعوت از جامعه ی دانشگاهی و همه ی تشکل های ارزشی نسبت به برگزاری تجمع در راستای عمل به وظیفه ملی خود اقدام خواهد نمود.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های استان چهارمحال و بختیاری

ارسال نظرات