کارشناس فضای مجازی در گفتگو با«بسیج» عنوان کرد

راهکارهای مقابله با تهدیدات فضای مجازی

محمد کهوند گفت: استفاده از نیرو های متخصص حزب اللهی و در عین حال متعهد از مهم ترین راهکار های مقابله با آسیب های فضای مجازی است.
کد خبر: ۸۷۳۴۴۶۷
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷

حجت الاسلام و المسلمین محمد کهوند کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با هیئت دولت و هشدار های ایشان درخصوص تهدید های فضای مجازی گفت: پس از گذشت چندین سال از تشکیل شورای عالی فضای مجازی به دستور مقام معظم رهبری همچنان متولیان نتوانسته اند آنطور که باید و شاید مطالبات ایشان را در این زمینه محقق کنند.

وی با اشاره به آسیب های فضای مجازی افزود: برای کاهش آسیب ها و در امان ماندن از تهدیدات فضای مجازی لازم است راهکار های بومی سازی فضای مجازی در سطح کلان کشور به اجرا در بیاید.

کهوند استقلال در فضای مجازی را مهم ترین راهبرد مقابله با هجمه دشمنان در فضای مجازی برشمرد و خاطر نشان کرد: بومی سازی و حل مشکلات فضای مجازی استقلال در این فضا را برای ما ایجاد خواهد کرد؛ گردانندگان فضای مجازی همواره از اینکه کشور ها در این مسئله به استقلال برسند بیم دارند، برخی افراد فکر می کنند استقلال در این فضا به معنای انحصار اطلاعات و جدایی از دیگر کشورهاست باید گفت همانطور که در فضای حقیقی استقلال به معنی قطع رابطه نیست استقلالا در فضای مجازی هم به معنی بریدن از دیگران نیست بلکه یعنی اجازه ندهیم هرگونه اطلاعاتی از کشور خارج و هر محتوایی به داخل کشور ارسال شود.

این کارشناس فضای مجازی بیان داشت: اولین قدم برای استقلال در فضای مجازی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و پروژه های اقماری آن است؛ این امر یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است و به عنوان یک طرح خار چشم دشمنان محسوب می شود؛ راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به کابوسی برای حاکمان فضای مجازی تبدیل شده است.

حجت الاسلام کهوند یادآور شد: در شبکه ملی اطلاعات مواردی باید بومی سازی شوند از جمله زیر ساخت ها، شبکه های ارتباطاتی، ارائه خدمات همچون موتور جستجو قدرتمند ملی، مرورگر ملی و بومی سازی سخت افزار های کاربردی ارتباطاتی مانند رایانه، تلفن همراه و دیگر موارد.

وی ادامه داد: استقلال در محتوا نیز یکی از مصادیق استقلال در فضای مجازی است، تولید محتوا به عنوان یکی از نیازمندی های اصلی فضای مجازی برای گروه ها و سلایق گوناگون مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی است؛ محتوای موجود در فضای مجازی هم شامل مصادیق مناسب و کاربرد و هم نامناسب و مضر است اما آنچه که در فضای مجازی با آن روبرو هستیم غلبه محتواهای غیر مفید و غیر کاربردی و مورد نیاز کاربران است از این رو باید محتوای نامناسب را جدا کرد.

کهوند با اشاره به راهکارهای مقابله با آسیب های و تهدیدات فضای مجازی خاطر نشان کرد: استفاده از نیرو های متخصص حزب اللهی و در عین حال متعهد از مهم ترین راهکار های مقابله با آسیب های فضای مجازی است؛ در واقع به سرانجام رساندن مطالبات مقام معظم رهبری و نیازمندی های حیاتی کشور در فضای مجازی نیازمند نیروهایی است که هم به دین اسلام معتقد باشند و هم این اهداف را پیگیری کنند.

این کارشناس فضای مجازی با بیان راهبردهای چگونگی استفاده از فرصت های فضای مجازی متذکر شد: فرهنگ سازی و آموزش در بین عموم مردم نقش بسیار مهمی در استفاده از فرصت های فضای مجازی دارد، برای تحقق این هدف می توان از ظرفیت های آموزش و پرورش، مساجد، حوزه های علمیه، هیئت ها، کانون های فرهنگی بسیج، صدا و سیما، بستر های بومی سازی فضای مجازی و وروزنامه ها و مجلات استفاده کرد.

وی اضافه کرد: باید درباره آسیب ها، راهکار های مقابله و بهره گیری از فرصت های پیش رو در فضای مجازی فرهنگ سازی عمیقی کرد به طوری که کاربران و مخاطبان آگاهانه انتخاب و دراین فضا فعالیت کنند تا با کمترین آسیب ها مواجه شوند.


ارسال نظرات