فعالان بازار سرمایه از دخالت دولت روحانی در بورس گلایه داشتند
معاملات بازار سهام که این روزها همانند دیگر بخش‌های بازار، روندی کم‌حجم و بی‌رمق را ادامه می‌دهد، چندی است که به مدد حقوقی‌های بازار سرمایه، با افزایش و رشد روبه‌رو است.
کد خبر: ۸۷۳۴۲۲۳
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، معاملات بازار سهام که این روزها همانند دیگر بخش‌های بازار، روندی کم‌حجم و بی‌رمق را ادامه می‌دهد، چندی است که به مدد حقوقی‌های بازار سرمایه، با افزایش و رشد روبه‌رو است. هرچند ارزش معاملات بازار همچنان پایین بوده ولی معاملات درون‌گروهی و بلوکی حقوقی‌ها، نماگر بازار را مثبت جلوه داد و شاخص توانست با رشد ٢٦/٠ درصدی نسبت به هفته گذشته، به کانال ٧٨ هزار برگشته و رقم ٧٨٠٨١ واحد را به ثبت رساند. گرچه معاملاتی که در این گروه‌ها رقم خورد، همچنان سایه رخوت و رکود را بر سر خود دارد، به نظر می‌رسد دغدغه این حمایت‌کنندگان، حفظ سطح شاخص، برای مناسب نشان دادن وضعیت بازار در انظار عمومی باشد. کارشناسان و فعالان بازار نسبت به این حمایت‌ها معترض بوده و به نظر آنها، چنین فضایی ترس را میان معامله‌گران افزایش داده و نگرانی‌هایی را در خصوص تشدید رکود، به وجود می‌آورد که تاوان این گونه تحرک‌ها چیزی جز احتیاط خریداران و کاهش فعالیت آنها نیست.

روزهای آغازین هفته گذشته با وجود انتشار تعدیل مثبت ٣٩ درصدی ایران خودرو، با معاملات متعادل و منفی گروه خودرویی مواجه شد. در طول هفته، قطعه‌سازها همچنان از اقبال زیادی برخوردار و در اکثر نمادها با صف خرید همراه بودند. در این میان نماد «خچرخش» بعد از رشدی خیره‌کننده و حدود ١٠٠ درصدی معاملاتی منفی را دنبال کرد و با صف فروش روانه هفته دوم شهریورماه شد. البته این امر پس از چندین روز رشد پیاپی، طبیعی به نظر می‌رسد. همچنین در روزهای پایانی افزایش تقاضا در نماد «خاور» محسوس بود. انتظار می‌رود معاملات مثبت این هفته گروه خودرویی، موجب بهبود جو بازار و افزایش تقاضا در مابقی گروه‌ها شود.
گروه پالایشگاهی نیز در هفته گذشته، معاملات خود را مثبت آغاز کرده که در این میان نماد «شتران» با عرضه‌های مکرر صف خرید و معاملات پرحجم حدود ٤٧ میلیون، چشم‌نوازی می‌کرد. در طول هفته گروه مذکور تحت تاثیر ادامه رشد قیمت‌های جهانی نفت قرار گرفته و با وجود شرایط تکنیکی صعودی و احتمال تعدیل مثبت گزارشات پیش روی آنها، با فروش حقوقی‌ها به خصوص حقوقی پارسان در نمادهای «شبندر» و شبریز ریزش قابل تاملی داشت که البته به نظر می‌رسد مجددا روند مثبت و صعودی را تجربه کرده و استراحت و اصلاح آنها خیلی زود پایان یابد. در روز پایانی معاملات، افزایش موجودی مخازن نفت و بنزین امریکا و رشد تعداد چاه‌های نفت و کاهش مصرف پالایشگاه‌ها عامل سقوط قیمت نفت شد. همچنین گلدمن ساکس با توجه به اختلاف بین اعضای اوپک، «عربستان سعودی و ایران» و همچنین عدم اطمینان به همکاری اعضای غیراوپک مثل روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت، احتمال دستیابی به یک توافق را بعید دانست.  
گروه فلزی- معدنی در اوایل هفته و در پی افزایش قیمت‌های جهانی و تعطیلی برخی کارخانه‌های چینی در راستای مشکلات زیست‌محیطی، معاملاتی پرتقاضا و همراه با صف خرید را دنبال کرد و در اواسط هفته و با افت قیمت‌های جهانی اکثر نمادهای آن منفی شد که این امر با توجه به رشد قیمتی آنها در روزهای گذشته با فشار فروش بالایی نیز مواجه بود تا جایی که نمادهای «کبافق»، «کدما»، «هرمز» و «فرآور» در درصدهای کاملا منفی مورد معامله قرار گرفتند. در اواخر هفته با وجود افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها، روند نزولی و معاملات منفی این گروه قابل تامل بود. در این گروه، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر توانست رکورد جدیدی در تولید ماهانه در خطوط ١، ٢ و ٣ مگنتیت و همچنین خطوط تولید ٥ و ٦ کنسانتره به‌ثبت برساند. رکورد تولید ماهانه در خطوط ١، ٢ و ٣ مگنتیت در مردادماه گذشته بالغ بر ٦١٢٧٦٦ تن بوده است. همچنین رکورد تولید خطوط ٥ و ٦ کنسانتره با تولید ٣٣٩٧١١ تن در مردادماه امسال شکسته شد. در مورد فولاد ایران در روز چهارشنبه، پلاتس گزارشی منتشر کرد که نشان داد سهم ایران از تولید فولاد در منطقه به ٦٨ درصد افزایش یافته که در سال ٢٠١٥ این سهم ٥٨ درصد بود. انتظار می‌رود قیمت سهام شرکت‌های وابسته بهتر از قبل شده و با رشد همراه شود.  در هفته گذشته همچنان نمادهای تازه وارد «اپرداز» و «تلیسه» پراقبال بودند و نماد «اپرداز» رشدی بیش از ١٠٠ درصد را تقدیم سهامداران خود کرده و در روزهای پایانی، صف خرید خود را برای ساعاتی عرضه کرد.

ارسال نظرات