سخنگوی وزارت خارجه روسیه مطرح کرد
سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید ترکیه گزارشی از چارچوب زمانی عملیات زمینی در سوریه به مسکو ارائه داده ولی با این حال، واکنش روس‌ها به این مداخله نظامی «نرم» نخواهد بود.
کد خبر: ۸۷۳۳۹۱۸
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز ضمن تأیید خبر ارسال برنامه نظامی ترکیه در سوریه برای وزارت دفاع کشورش، گفت که مسکو در برابر این مداخله نظامی، موضع نرمی نخواهد گرفت.

ارتش ترکیه دیروز برای نخستین بار از زمان شروع بحران 5 ساله سوریه، 250 کماندو را به همراه بیش از 1000 شبه‌نظامی از 7 گروه عضو ارتش آزاد سوریه، به داخل خاک این کشور اعزام کرد.

این نظامیان با حمایت هوایی بمب‌افکن‌های سنگین A-10 و F-16های نیروی هوایی آمریکا، شهر مرزی جرابلس را تصرف کرد. چند گروه تروریستی و حتی شبه‌نظامیان کرد که مطلوب آنکارا نیستند در این شهر حضور داشتند. با شروع حمله و اعلام رسمی دولت آمریکا مبنی بر قطع کمک‌های مالی به کردها در صورت عدم عقب‌نشینی از این ناحیه، همه به سرعت شهر را خالی کردند و نیروهای ویژه ارتش ترکیه فاتحانه وارد شهر شدند.

سخنگوی وزارت خارجه امروز به این تهاجم زمینی واکنش نشان داد و گفت که اولاً همه اقدامات نظامی در سوریه باید با هماهنگی دولت قانونی این کشور انجام شود، کاری که دولت ترکیه انجام نداده است.

زاخاروا در ادامه گفت که امروز دولت ترکیه گزارش زمان‌بندی اقدام نظامی در سوریه را به وزارت دفاع روسیه ارائه داده است. سخنگو با این حال گفت که واکنش مسکو به این اقدام نظامی «نرم» نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه که دولتش از زمان شوروی سابق پشتیبان سنتی کردهای خاورمیانه است، به درگیری شدید نیروی هوایی و زمینی ارتش سوریه با کردهای عضو «آسایش» هم اشاره کرد و گفت «در تلاشیم که درگیری‌ها میان نیروهای طرفدار دولت و کردها در این شهر را پایان بدهیم.»

خانم زاخاروا به یکی دیگر از موضوعات چالشی 2 هفته گذشته خاورمیانه یعنی اعلام پرواز بمب‌افکن‌های روس از پایگاه «نوژه» در شهر همدان هم پرداخت. استفاده از این پایگاه بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش گفته بود که فعلاً پرواز روس‌ها از همدان متوقف شده است.

آنطور که اینترفاکس گزارش داده، سخنگوی روس در این خصوص گفت: «برخی اظهارات اشخاص در داخل نظام ایران در خصوص استفاده روسیه از پایگاه هوایی همدان، با موضع تهران در این خصوص همخوانی ندارد.»

ارسال نظرات