در مراسمي به مناسبت گراميداشت هفته دولت و با حضور استاندار سمنان و جمعي از مسئولان استان و شهرستان مهديشهر، ساختمان اداري ميراث فرهنگي مهديشهر افتتاح شد.
کد خبر: ۸۷۳۳۷۷۳
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، به نقل از روابط ‌عمومي اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگری استان سمنان، ساختمان اداري ميراث فرهنگي مهديشهر به يك خانه تاريخي منتقل شد كه اين خانه با صرف يك ميليارد و 500 ميليون ريال اعتبار به تملك اداره كل ميراث فرهنگي استان سمنان درآمده است.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان مهديشهر گفت: این خانه‌ داراي ویژگی‌های خاص معماری ایرانی است که طراحی فضاهای این بنا متناسب با اقلیم استان سمنان است و از الگوهای خاص معماری بومی این منطقه تبعیت کرده است.

همايون جورابلو افزود: اين خانه داراي حیاط مرکزی، هشتی، کنده‌کاری بر روی تیرهای چوبی سقف هشتی، پنجره‌های مشبک، مطبخ، طاقنما، تنور، چال کرسی و ... است.

وي با بيان اينكه در دو جبهه شمالی و جنوبی اين بنا حیاط قرار دارد، گفت: اين خانه تاريخي داراي 450 مترمربع مساحت است و عمده مصالح به کار رفته در آن، خشت و گل، کاهگل، گچ و خاک، گچ و چوب است.

جورابلو با اشاره به اينكه اين خانه در اواخر دوره قاجار و پهلوی ساخته شده است، گفت: اين بنا با هدف نگهداری به       تملك اداره كل درآمده و تبديل به ساختمان اداری ميراث فرهنگي شهرستان مهديشهر شده است.

رئيس اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان مهديشهر افزود: اين خانه به شماره 31133 در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيده است، ابتدا در اختیار خانواده درخشانی بوده و بعدها توسط خانواده صباغیان خریداری شده است.

اداره ميراث فرهنگي مهديشهر در خيابان امام، خيابان جانباز، پشت كانون شهيد بيدقي، نبش بن بست وحدت اول،  پلاك 82 واقع شده است.

شهرستان مهدیشهر دارای 102 اثر ثبت شده در فهرست ميراث ملي است.

در اين مراسم از هنرمندان و حاميان راه اندازي اداره ميراث فرهنگي شهرستان مهديشهر نيز قدرداني شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها