رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بخشی از آلودگی هوای کلانشهرها را به اقدامات دولتهای قبل مرتبط دانست و گفت: در حال حاضر نیز گردوغبار کشورهای عراق و عربستان در آلودگی موثر است.
کد خبر: ۸۷۳۳۵۶۵
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲
 به گزارش خبرگزاری بسیج، معصومه ابتکار در برنامه تلویزیونی روزآمد به تشریح اقدامات سازمان متبوعش پرداخت و اظهار کرد: محیط زیست یکی از موضوعاتی بود که از ابتدای دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت و رفع آلودگی هوا به همراه بهبود وضعیت تالابها بخشی از اقدامات مدنظر بود.

وی با بیان اینکه محیط زیست در سالهای قبل از 92 در وضعیت بی‌مهری و بی‌توجهی قرار داشت، افزود: محیط زیست در دولت یازدهم در راس امور قرار گرفت و رفع آلودگی هوا یکی از مهمترین برنامه‌ها بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دولتهای قبل را عامل تعطیل کردن برنامه کاهش آلودگی هوا معرفی کرد و گفت: کارگروه کاهش آلودگی هوا مدت زمان هشت سال تعطیل شده بود و جلسه‌ای را برگزار نمی‌کرد.

ابتکار تصریح کرد: استاندارد سازی بنزین، حذف بنزینهای پتروشیمیها، حذف بنزن از بنزینها، نظارت بر شرکتهای خودروسازی، حذف مازوت از کارخانه‌ها و توزیع بنزین یورو 4 برخی از اقداماتی بود که برای کاهش آلودگی هوا انجام گرفت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بنزین پتروشیمی‌ها در کلانشهرها حذف شده و مردم از بنزین یورو 4  بهره می‌برند؛ نظام بازرسی خودروها نیز به طور مرتب در حال انجام است و به‌زودی برنامه یکپارچه معاینه فنی خودروها برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: برنامه‌ها و اقدامات بسیاری برای کاهش آلودگی هوای تهران و کلانشهرها انجام گرفته و برخی تمهیدات نیز در دست اقدام است که ثمرات آن افزایش تعداد روزهای هوای سالم است.

ابتکار افزود: امیدواریم با حذف تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری، یکپارچه سازی  معاینه فنی، خارج کردن خودروهای فرسوده و ....شاهد بهبود وضعیت هوای کلانشهرها باشیم.

گردوغبار در آلودگی هوای کلانشهرها تاثیر می‌گذارد

وی گردوغبار را یکی دیگر از مشکلات زیست محیطی دانست و گفت: در حال حاضر برخی از ایام شاهد ورود گردوغبار در کلانشهرها و به‌ویژه تهران و اهواز هستیم که این وضعیت نیز در آلودگی هوا اثر گذار است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  ادامه داد: گردوغبار موجبات افزایش تعداد روزهای ناسالم را در بعضی کلانشهرها ایجاد کرده که یکی از دلایل ورود آن نیز کشورهای همسایه یعنی عراق و عربستان هستند.

وی ادامه داد: گردوغباری که در برخی ایام وارد کشور می‌شود بر روی کیفیت هوا تاثیر می‌گذارد اما به سبب ورود آنها از کشورهای همسایه کنترل آن از دسترس ما خارج است.
چاههای غیر مجاز عاملی برای خشک شدن تالابها

ابتکار با اشاره به وضعیت تالابها و برنامه‌های سازمان متبوعش برای این اکوسیستم کشور گفت: به دلیل الگوی کشت نامناسب و حفر چاههای غیر مجاز به همراه سدسازی غیر کارشناسی شاهد خشک شدن تالابها تاحدودی بوده‌ایم.

وی به برنامه‌های انجام شده برای تالابها و به‌ویژه دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: دریاچه ارومیه در حال حاضر به تثبیت رسیده و مساحت آن پنج برابر مدت مشابه قبل شده است؛ تراز این دریاچه نیز در حدود یک متر افزایش یافته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: برای تالاب هورالعظیم، انزلی و هامون کارهای مناسبی انجام گرفته است و در حال حاضر 63 درصد این تالاب آبگیری شده است؛ اگر به این تالابها توجه نشود کانونهای گردوغبار بیش از پیش خواهد شد بنابراین رفع مشکلات این اکوسیستم ضروری است.

ابتکار اظهار کرد: تالاب هامون نیز به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره ثبت شده است و برنامه‌های زیادی برای بهبود وضعیت آن داریم؛ با اینکه وضعیت هامون نسبت به قبل بهتر شده اما هنوز شرایط مناسبی ندارد و امیدواریم روز بروز شاهد رفع مشکلات این تالاب باشیم.

محیط‌بانان طبق قانون حق دفاع از خود را دارند

وی درباره وضعیت محیط‌بانان در کشور نیز گفت: محیط‌بانان در خط مقدم دفاع از حریم طبیعت قرار دارند و قدردان و سپاسگزار این  حافظان محیط‌زیست آنها هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود محیط‌بانان نمی‌توانند از خود دفاع کنند، اظهار کرد: محیط‌بانان طبق آیین نامه و بر اساس ضوابط و قانون می‌توانند از اسلحه استفاده کنند و آنان بنابر قانون حق دفاع از خود را دارند.

ابتکار تصریح کرد: آشنایی با محیط‌بانان کشور، توجه به سختی کار محیط‌بانان، آموزشهای تئوری و عملی برای محیط‌بانان و توجه به منزلت محیط‌بانان بخشی از برنامه‌هایی بود که برای این حافظان محیط زیست انجام داده‌ایم.

وی به صادر شدن حکم اعدام تعدادی از محیط‌بانان در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: هشت نفر از محیط‌بانان کشور به دلیل بروز مشکلات ناشی از شغل محیط‌بانی در معرض اجرای حکم اعدام قرار داشتند که با همکاری قوه قضاییه و رایزنی‌های انجام گرفته مشکلات هفت نفر از این افراد خوشبختانه حل و فصل شد که امیدواریم دیگر شاهد بروز چنین اتفاقات و مشکلاتی نباشیم.

ارسال نظرات