خبرهای داغ:
دومین دوره جشنواره خاتم، با محوریت داستان کوتاه درباره پیامبر اکرم(ص) برگزار می‌شود. در این دوره تمامی فارسی‌زبانان می‌توانند آثار داستانی خود را به دبیرخانه ارسال کنند.
کد خبر: ۸۷۳۳۴۱۱
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست رسانه‌ای دومین جشنواره خاتم با محوریت داستان کوتاه ویژه پیامبر رحمت(ص)، صبح امروز سوم شهریور ماه، با حضور علی اکبر اشعری دبیر این دوره جایزه، مجید قیصری و محمدرضا سنگری از اعضای هیئت علمی جشنواره و محسن چینی فروشان مدیر دفتر نشر فرهنگ اسلامی در بنیاد امام صادق(ع) برگزار شد.

اشعری در ابتدای این نشست با اشاره به دستاوردهای دوره نخست این جشنواره گفت: در دوره نخست این جشنواره که سال گذشته برگزار شد، تعداد 900 اثر به دبیرخانه ارسال شد که از این میان، تعداد 750 داستان ظرفیت داوری داشت. استقبال از این جشنواره به اندازه‌ای بود که ما را مصمم به برگزاری دوره دوم آن کرد. هرچند استقبال از دوره اول جشنواره خوب بود، اما به دلیل تبلیغات ناکافی انتظارات ما براورده نشد.

وی ادامه داد: این جشنواره متشکل از هیئت علمی است که داوری آثار را نیز برعهده دارند. محمدرضا سرهنگی، مجید قیصری، مصطفی رحماندوست و محسن پرویز از جمله اعضای هیئت علمی هستند.

اشعری افزود: یکی از تفاوت‌های این دوره جشنواره با دوره سال گذشته در میزان جوایز است. قرار است میزان جایزه بخش کودک و نوجوان با بخش بزرگسال به یک اندازه باشد. همچنین قرار است به نفر اول 10 قطعه سکۀ تمام بهار آزادی به همراه دیپلم افتخار،  به نفر دوم 7 قطعه سکۀ تمام بهار آزادی به همراه دیپلم افتخار، به نفر سوم 5 قطعه سکۀ تمام بهار آزادی به همراه دیپلم افتخار، به نفر چهارم 3 قطعه سکۀ تمام بهار آزادی به همراه لوح تقدیر و همچنین به نفر پنجم  1 قطعه سکۀ تمام بهار آزادی به همراه لوح تقدیر اهدا شود. همچنین به نفرات ششم تا دهم نیز لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

سنگری، از اعضای هیئت علمی این دوره جشنواره با اشاره به ضرورت فعالیت هنری و ادبی برای معرفی بیشتر چهره پیامبر(ص) گفت: دوره نخست این جشنواره راه را برای ما روشن کرد و به ما نشان داد که به چه شیوه‌ای حرکت کنیم و دامنه آن را وسیع کنیم. در غرب طی سال‌های گذشته هجمه‌های گسترده‌ای علیه پیامبر(ص) صورت گرفته که این نوع فعالیت‌ها از میزان فعالیت‌های ما در زمینه‌های هنری و ادبی برای معرفی پیامبر(ص) بسیار بیشتر است. همین موضوع به ما انگیزه می‌دهد که در این مسیر گام برداریم و کار کنیم.

وی ادامه داد: قرآن کریم پیامبر اکرم(ص) را به عنوان اسوه و الگو معرفی کرده است. امروزه همه تلاش می‌کنند تا الگوهای خود را به شیوه هنری به دیگران معرفی کنند، اما این نوع تلاش‌ها در میان آثار ادبی و هنری ما کم است؛ از این رو بازشناسی چهره پیامبر(ص) از طریق داستان کوتاه که اقبال اجتماعی به آن زیاد است، حرکت لازمی بود. از سوی دیگر، هدف ما شناسایی استعدادهای جدید و ظرفیت‌های نو در این حوزه را شناسایی کنیم. دوره نخست جشنواره استعدادهای جدیدی را به ما معرفی کرد که با وجود سن کم، توانستند آثار خوبی خلق کنند. قصد داریم تا در این دوره با برگزاری کلاس‌های آموزشی یک کار مداوم و پیوسته در زمینه ادبیات با این موضوع انجام دهیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برگزاری چنین جشنواره‌ای می‌‌تواند منجر به سیراب شدن در دیگر بخش‌های ادبی و هنری نیز شود، به محورهای مهم در زندگی پیامبر (ص) اشاره کرد و یادآور شد: برای نوشتن داستان درباره شخصیت نبی مکرم اسلام(ص) می‌توان به محورهایی چون رابطه ایشان با خود، رابطه ایشان با خدا، رابطه رسول خدا(ص) با دیگران، رابطه ایشان با آفریش و رابطه ایشان در تاریخ اشاره کرد و پرداخت.

مجید قیصری، نویسنده و از اعضای هیئت علمی این دوره جشنواره، در ادامه از انتشار سه مجموعه از داستان‌های دوره نخست جشنواره خاتم خبر داد و گفت: بعد از اتمام جشنواره تعدادی از مترجمان برای برگرداندن این داستان‌ها با ما تماس گرفتند و تمایل داشتند که آثار به زبان‌های انگلیسی و روسی برگردانده شود. این داستان‌ها در اختیار آنها قرار گرفته است. این اشتیاق نشان‌دهنده خلأ موجود در این حوزه است.

وی ادامه داد: قرار است در این دوره فیلم کوتاهی نیز با موضوع پیامبر اکرم(ص) تولید شود و فیلم‌نامه مقدماتی آن نوشته شده است. اگر آثار خوبی در حوزه داستان در این رابطه داشته باشیم می‌توانیم در دیگر بخش‌ها مانند تئاتر نیز فعالیت کنیم.

قیصری از برگزاری جلسات نقد داستان‌های نوشته شده در دوره نخست جشنواره خبر داد و یادآور شد: ممکن است با انتشار داستان‌های دوره نخست، این احساس ایجاد شود که این داستان‌ها الگویی برای نویسندگان هستند و باید آثار در دوره بعدی نیز به همین شیوه نوشته شود. این در حالی است که این حوزه، حوزه نو و جدیدی است. ما متأسفانه داستانی که درباره پیامبر(ص) باشد و بازنویسی تاریخ نباشد، یعنی به خلق داستان پرداخته باشد، کم داریم. این جشنواره هم خالی از نقص نیست، اما امیدواریم که این خشت‌های اول سرانجام به خلق آثار بهتر بینجامد.

به گفته وی؛ سال گذشته برخلاف تصور اولیه تعداد قابل توجهی اثر به دبیرخانه ارسال شد. توقع در این دوره ارتقای کیفیت آثار است. ما توقع‌مان این است که در این بازآفرینی‌ها کیفیت ارتقا یابد. سال گذشته در داستان‌ها شخصیت پیامبر(ص) در سایه قرار داشت و خیلی از نویسندگان به شخصیت ایشان نزدیک نشده بودند. این خلأ در آثار وجود دارد.

محسن چینی فروشان نیز در ادامه این برنامه از برگزاری دومین دوره جشنواره خاتم میان کشورهای فارسی‌زبان خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد که هنوز جای کار برای فعالیت حوزه داستان کوتاه وجود دارد.

علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را تا 15 بهمن‌ماه سال جاری به دبیرخانه ارسال کنند. قرار است مراسم اختتامیه دومین دوره جشنواره خاتم نیز همزمان با روز مبعث در اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها