خبرهای داغ:
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛

رای‌دهندگانی که می‌توانند سرنوشت آمریکا را رقم بزنند

به اعتقاد صاحبنظران، ترامپ که تا به اینجا عملکرد بسیار بدی در قابل گروه‌های سرنوشت‌ساز انتخابات داشته، باید در زمان کوتاه باقیمانده نظر آنها را دوباره به سمت خود جلب نماید و با توجه خراب کردن پل‌های پشت سر، این امر بسیار مشکل است اما شدنی.
کد خبر: ۸۷۳۳۳۲۰
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سبک و روش خاص خود را داشته و دارد. نوع انتخاب و فرایندی که باید رای‌دهندگان تا حصول نتیجه طی کنند نیز با همه جای دنیا تفاوت دارد. بسیاری از صاحبنظران، شکل برگزاری انتخابات در این کشور را عجیب و غیرمنطقی می‌دانند و موافقان آن، این روش را با توجه به فدرال بودن آمریکا، منطقی و به مصلحت می‌دانند. اما با همه این تفاسیر، چیزی که در آمریکا بالاخص در دهه‌های اخیر اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده، توان «تعیین‌کنندگی» گروه‌های اقلیت و برخی گروه‌های اکثریت در تعیین سرنوشت نامزدهای انتخاباتی بالاخص در حوزه انتخابات ریاست جمهوری است. گروه‌های اقلیت همچون پروتوریکویی‌ها، مورمون‌ها، و لاتین‌تبارها، و گروه‌های اکثریت همچون سفیدپوستان بی‌سواد.
 
 رای‌دهندگانی که می‌توانند سرنوشت انتخابات را رقم بزنند چه کسانی هستند؟
 
هیچگاه نباید فراموش کرد که از میان یکصد میلیون رای، 537 رای ایالت سرنوشت‌ساز فلوریدا بود که موجب پیروزی «جورج دابلیو بوش» بر «ال گور» در سال 2000 شد. آری، فقط 537 رای.
 
 
در اینجا 5 گروه اکثریت و اقلیت سرنوشت‌ساز انتخابات را معرفی می‌کنیم:
 
گروه‌های اکثریت
مردان و زنان سفیدپوست کم‌سواد و بی‌سواد
 طبق نظرسنجی‌ها، این گروه رای‌دهندگان اصلی برای دانلد ترامپ است. مواضع ترامپ در قبال تجارت و مهاجرت، بسیار مورد علاقه قشر کارگر سفیدپوست واقع شده؛ اما سوال این است که آیا به قدر کافی از اینگونه افراد در ایالت‌های سرنوشت‌ساز وجود دارد که به پیروزی ترامپ کمک کند؟
 
«دان لوی» -متخصص نظرسنجی در نیویورک- معتقد است که ترامپ به حمایت تمام و کمال این گروه جهت پیروزی در مقابل کلینتون نیاز دارد. هواداران ترامپ عموما خوش‌بین هستند و دو باور را دنبال می‌کنند: 1. بسیاری از افراد این گروه، در انتخابات‌های پیشین شرکت نمی‌کردند و از خوش‌اقبالی ترامپ، امسال تصمیم به شرکت‌کردن دارند 2. برخی از رای‌دهندگان ترامپ برای نظرسنجان مشخص نیستند چرا که ترامپ «سنجیده‌روی سیاسی» (ملاحظه کلام و رفتار جهت رعایت حال قشرهایی که ممکن است برنجند) ندارد.
 
 رای‌دهندگانی که می‌توانند سرنوشت انتخابات را رقم بزنند چه کسانی هستند؟
 
اما لوی معتقد است که هر دو سناریو غلط است. چرا که هواداران ترامپ، در نظرسنجی‌ها عملا اعلام کرده‌اند که موضعشان چیست و چرا به او رای می‌دهند. پس تکلیف روشن است. او می‌گوید که ساعتها و روزها برای شناختن جنس و طیف هواداران هر دو نامزد انتخاباتی وقت گذاشته است و اتفاقا از آنجایی که هر دو کاندیدا، به شدت منفور هستند، امسال باید شاهد مشارکت کمتری باشیم. وی معتقد است که ترامپ برای ورود به کاخ سفید نه تنها رای مردان سفیدپوست بی‌سواد و کم‌سواد را نیاز دارد بلکه 100 درصد به رای زنان این گروه هم نیاز دارد. او در این رابطه می‌گوید: آقای ترامپ به رای "آقای سفیدپوست معترض به نظام آمریکا» نیاز دارد اما باید حتما رای "خانم این آقای سفیدپوست" را هم به دست بیاورد. بدبختی کار برای ترامپ اینجاست که زنان آمریکایی و بالاخص زنان تحصیلکرده آمریکایی دل خوشی از او ندارند. نقش این زنان سفیدپوست در ایالت‌های "کمربند زنگار" مثل اوهایو و پنسیلوانیا به شدت پررنگ است.
 
رای‌دهندگانی که می‌توانند سرنوشت انتخابات را رقم بزنند چه کسانی هستند؟ 
 
 زنان سفیدپوست تحصیلکرده
در طی سالیان اخیر، شاهد این بوده‌ایم که زنان سفیدپوست تحصیلکرده به مرور به سمت دموکرات‌ها جذب شده‌اند. نتیجه تحقیقات و گزارشات نشان می‌دهد که این قشر، با توجه به مواضع ضدزن و خشن ترامپ، از حزب جمهوریخواه فاصله گرفته‌اند. پژوهش موسسه «پو» نشان می‌دهد که قشر مذکور، بیشترین عوامل دوری خود از ترامپ را توهین او به یک خبرنگار معلول، تمسخر برخی از چهره‌های سیاسی و اجتماعی زن، و توهین بی‌شرمانه به «مگین کلی» -مجری شبکه فاکس نیوز- دانسته‌اند. هم‌اکنون، یکی از جدیدترین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که 57 درصد از جمعیت زنان تحصیلکرده آمریکا خواهان رای دادن به هیلاری کلینتون هستند. همین امر موجب شده که در 2 ایالت بسیار حیاتی کلورادو و ویرجینیا، نظرسنجی‌ها کاملا به نفع هیلاری باشد. هر دو ایالت هم از ایالت‌های باسواد آمریکا هستند. 43 درصد جمعیت کلورادو دارای تحصیلات دانشگاهی و 44 درصد جمعیت ویرجینیا هم دارای تحصیلات عالیه هستند. «هری ویلسون» یکی از نظرسنج‌های دانشگاه روآنوک ویرجینیا معتقد است که ترامپ بطور عمیق زن‌ها را با خود غریبه کرده است و وقتی یک نفر رای‌دهندگان را با خود غریبه می‌کند، بازگرداندن آنها بسیار سخت است. ویرجینیا و کلورادو را می‌توان خاستگاه زنان تحصیلکرده دانست و این خیلی به ضرر ترامپ است.
 
رای‌دهندگانی که می‌توانند سرنوشت انتخابات را رقم بزنند چه کسانی هستند؟ 
 
جمهوریخواهان ضد ترامپ
در نیمه جولای بود که ترامپ برای اولین بار در نظرسنجی‌ها از هیلاری کلینتون پیش افتاد. این نشان داد که وی می‌تواند به لطف یک برنامه‌ریزی درست در سایه دوستی با حزب متبوعش، هیلاری کلینتون را در انتخابات سراسری شکست دهد. «فرانک لونتز» مشاور شبکه‌های فاکس‌نیوز و CBS نیوز و متخصص برجسته نظرسنجی و تحقیقات میدانی انتخابات، معتقد است که این گروه را که تعدادشان هم کم نیست، بیشتر جوانتر‌ها و زنان تشکیل می‌دهند. آنها، وقتی که ترامپ داعیه «فاسد بودن نظام سیاسی و نیاز آن به ترمیم توسط او» سر داد، وی را ناجی و احیاگر آمریکای بزرگ دانستند اما اکنون معتقدند که روح تنزل یافته و او را نامهربان و منفور می‌بینند. این تحلیلگر قدیمی و حرفه‌ای معتقد است که هنوز زمان برای جبران مافات وجود دارد اما ترامپ شخصی نیست که از زمان به خوبی استفاده نماید. به باور او، ترامپ باید این دسته از رای‌دهندگان دل‌بریده را با شعار تحول و تغییر به کمپ خود بازگرداند و هر چقدر که یک شخص از نظام سیاسی آمریکا بیشتر زده شود، به همان مقدار جذب ترامپ می‌شود. بیشترین تعداد جمهوریخواهان ضد ترامپ، در فلوریدا، اوهایو، و نوادا حضور دارند.
 
 رای‌دهندگانی که می‌توانند سرنوشت انتخابات را رقم بزنند چه کسانی هستند؟
 
گروه‌های اقلیت
پورتوریکویی‌ها
طی سال‌های اخیر، به دلیل افت شدید اقتصاد پورتوریکو که یک بندر نیمه‌مختار الحاقی به آمریکاست، مردم این جزیره به دیگر ایالات آمریکا آمده و شهروندی با حق رای گرفتند چرا که در پورتوریکو حق رای و حضور در انتخابات را ندارند. بیشترین تعداد پورتو ریکویی‌ها در ایالت فلوریدا ساکن‌اند. «مایک بایندر» استاد علوم سیاسی دانشگاه فلوریدای شمالی اعلام کرده که از سال 2012 ببعد، نیمی از رای‌دهندگان این ایالت را لاتین‌تبارها و بخصوص پورتوریکویی‌ها تشکیل داده‌اند. طبع پورتوریکویی‌ها جمهوریخواه است و در طی این سالها نشان داده‌اند که پیوسته نامزدهای جمهوریخواه رای داده‌اند. اما مشکل اینجاست که سیاست‌های ضدمهاجرتی ترامپ باعث شده که این جمعیت به شدت از قدرت گرفتن وی هراسان شوند. درست است که این گروه جمعیت قابل توجهی در جمعیت عظیم امریکا محسوب نمی‌شود اما از آنجایی که در ایالت تعیین‌کننده فلوریدا ساکن هستند، نقش‌شان بسیار پر اهمیت می‌شود. هم‌اکنون، گزارشات و خبرها حاکی از آن است که رقابت بین ترامپ و کلینتون برای بدست آوردن آنها بسیار شدید است. اوباما در سال 2012 توانست با اختلاف فقط 74 هزار رای در فلوریدا، در این ایالت پیروز شود.
 
رای‌دهندگانی که می‌توانند سرنوشت انتخابات را رقم بزنند چه کسانی هستند؟ 
 
مورمون‌ها
مورمون‌ها یا مورمونیست‌ها گرایشی از مسیحیت هستند که به قدیسی به نام «مورمون» معتقدند. در حالی که بسیاری از گروه‌های مذهبی مسیحی رفتار و شخصیت ترامپ را تحمل کرده‌اند، اما مورمون‌ها -که پیوسته از جمهوریخواهان وفادار بوده‌اند- خود را موظف به این امر ندانستند و رسما از وی روی برگرداندند. کلیسای مورمون‌ها، نسبت به مواضع ترامپ در قبال مسلمان‌ها اعتراض کرده است. ناراحتی‌ عمیق آنها از ترامپ نسبت به توهین‌هایش به مسلمانان باعث ریزش آرای این گروه نسبت به ترامپ شده است. مثلا، آخرین نظرسنجی نشان می‌دهد که در ایالت یوتا که خاستگاه اصلی آنهاست و از دهه 1960 پیوسته به جمهوریخواهان رای داده‌اند، مورمون‌ها بخاطر بی‌اعتمادی به ترامپ، نسبت به حمایت از حزب جمهوریخواه مطمئن نیستند. مشکل بیشتر اینجاست که دو تن از نامزدهای دیگر انتخابات که یکی «اوان مک مولین» نامزد مستقل و دیگری «گری جانسون» نامزد حزب لیبرال است، سعی در جذب مورمون‌ها دارند و این امر به شدت برای ترامپ خطرناک است. از تاثیر مورمون‌ها در آریزونا هم نباید غافل شد. آخرین نظرسنجی‌ها، خبر از برتری کلینتون در آریزونا می‌دهد.
 
 
 منابع:
 
http://www.bbc.co.uk/news/election-us-2016-37085868
منبع: مشرق
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار