به برکت سیدالشهدا علیه السلام روز به روز جلسات پر جمعیت تر می شود ولی حاشیه ها زیادتر می شود. یا بحث مادیات است یا چیزهای دیگر.
کد خبر: ۸۷۳۳۳۱۱
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴

متن گفت و گوی "حاج امین مقدم" از مداحان شناخته شده و آذری زبان کشور را با خبرنگار وارث در ادامه می خوانید:

 وارث: متاسفانه با اشخاصی که صحبت می کنیم می گویند مناجات خوانی در شهرستانها به نسبت تهران خیلی کمرنگ است. اصلاً چرایی این قضیه چیست و آیا این قضیه صحت دارد؟

حاج امین مقدم: عرض کنم در اردبیل شب های ماه مبارک رمضان بیشتر جلسات سخنرانی دارند به غیر از چند شب احیا جلسان مداحی زیاد ندارند. در اردبیل و زنجان و تبریز مناجات خوانی ندیدم. به این قضیه نپرداخته اند. این شهرها مهد مداحی هستند. اگر مناجاتی هم داشته باشند در همین جلسان مداحی خودشان است.

وارث: البته در تهران تعدادی از جلسات مثل محبان الزهرا و بنی فاطمه هستند که در غالب جلسات روضه هستند.

حاج امین مقدم: نپرداخته اند به این قضیه. پتانسیلش هست، صداهای خوبی هم دارند.

وارث: سالیان سال است که ما توفیق آشنایی با شما را داریم و می دانیم با فضای مداحی آشنایی دارید. می خواستیم بدانیم ارزیابی آقای مقدم نسبت به وضعیت فعلی مداحی به چه صورت است چه در بین جوانان و چه در بین بزرگ ترها.

حاج امین مقدم: به برکت سیدالشهدا علیه السلام روز به روز جلسات پر جمعیت تر می شود ولی حاشیه ها هم زیادتر می شود. یا بحث مادیات است یا چیزهای دیگر. بعضی ها شماره حساب می دهند که به حسابشان پول بریزند. اگر یک روز دیرتر پول بریزند به جلسات نمی روند. امام حسین علیه السلام کجای کار است؟ نرخ تعیین کردن وجود دارد. این قضیه در جلسات آذری زبان ها هم هست ولی کم تر است.

از یک بُعدی در جلسات تبریز، خیلی احترام به پیشکسوت ها را من دیده ام. در اردبیل هم هست. بعضی از جوان ها به عنوان شغل این کار را انتخاب کرده اند که حاشیه است و آسیب زده است. حسادت ها نباشد خیلی خوب است.

وارث: من که فارسی زبان هستم و آشنا به زبان آذری نیستم وقتی در روضه آذری زبان ها می نشینم ناخواسته رویم تأثیر می گذارد. نمی فهمم چه چیزی می گویند ولی جذب می شوم. من می بینم که شما آقای امین مقدم جدا از اینکه اردبیلی هستید ولی با زنجانی ها و تبریزی ها هم ارتباط خوبی دارید. یک توضیحی در رابطه با نحوه مداحی در این سه شهر برای ما بفرمایید.

حاج امین مقدم: حضور در این جلسات و مرز قائل نشدن برای زنجان و اردبیل و ... وجود دارد. همه به قول معروف برای یک دخل کار می کنند. من از بچگی در تهران در جلسات اردبیلی ها بیشتر حضور داشتم. در سال 67 یا 68 بود که جلسات تبریزی ها هم آمدم. به هر حال هدف امام حسین علیه السلام است و یکی است.

وارث: چرا روضه آذری این قدر شیرین است؟

حاج امین مقدم: به هر حال نمکی دارد. شعر هایی که دارند بسیار زیبا هستند. لطف اهل بیت علیهم السلام است. سوزشان بیشتر است. زمزمه ها و نغمه هایشان تأثیرگذاری بیشتری دارد. 

وارث: آقای مقدم شما مشغول به چه کاری هستید؟ شغلتان مداحی است؟

شغلمان که مداحی نیست. ما در دفتر یکی از دوستانمان که در کار ساخت و ساز هستند مشغول به کار هستیم. ما چشممان به سیدالشهدا علیه السلام است.

 تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن. که دوست خود روش بنده پروری داند.

نه اینکه بخواهم ریا کنم نه، امام حسین(ع) را هیچ وقت به شکل مادی نگاه نکرده ام و در حد بضاعت خودم نوکری کرده ام.

وارث: ارتباطتان با مداحان دیگر به چه صورت است؟

حاج امین مقدم: من با همه خوب هستم. احترام همه را نگه می دارم. در جلسات روضه تهرانی ها هم شرکت می کنم.

وارث: بیشتر با کدام مداحان در ارتباط هستید؟

حاج امین مقدم: بیشتر با حاج محمد آقای طاهری، حاج محمود کریمی، آقای بنی فاطمه و حاج منصور ارضی و حاج حسین سازور و آقای حدادیان. همه مداحان محترم از رفقای ما هستند. 

وارث: شما با حاج فیروز هم درارتباط هستید. حاج فیروز چه کسی بود؟ و اینکه الان در چه حالی هستند.

حاج امین مقدم: من از گذشته ایشان را می شناسم. هیئتشان در تبریز بود. الان 6،7 سال است که مریض هستند و اصلا حافظه شان خوب نیست. ایشان واقعا بزرگوار هستند و اخلاق خوبی که دارند این است که اگر چند مداح در مجلس باشند همه باید بخوانند. این نشان دهنده این است که روح بزرگی دارند.

وارث: دو سال پیش جلسه ای در تبریز بود که اگر اشتباه نکنم شما و حاج آقای ارضی و آقای طاهری رفتید. یک توضیحی راجع به آن سفر می دهید؟

حاج امین مقدم: حاج آقای ارضی گفتند که به عیادت حاج فیروز برویم و ما هماهنگ کردیم که در هیئت انصارالحسین تبریز حاج آقای طاهری خواندند. یک سفر به یاد ماندنی بود و من آن شب جلسه هفتگی داشتم که پرواز کنسل شد و برگشتیم. آن شب حاج آقای ارضی زمزمه ای کردند و برای ما روضه ای خواندند و حدود 45 دقیقه ما گریه کردیم. قسمت این بود که در آنجا روضه بخوانیم.

ارسال نظرات