اظهارات یک جامعه شناس به افزایش آمار ایدز در گفتگو با «بسیج»:
شریفی یزدی گفت: در گذشته الگوی اصلی انتقال ایدز در کشورمان انتقال خون بود و طی 5 سال اخیر تبدیل به رابطه جنسی شده است که یک آسیب اجتماعی جدی به حساب می آید.
کد خبر: ۸۷۳۳۱۵۶
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷

دکتر شریفی یزدی، جامعه شناس برجسته کشورمان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج،با اشاره به خطر ابتلا به بیماری ایدز به عنوان یکی از مهم ترین آسیب های اجتماعی جامعه گفت: برای مبتلا شدن سه راه اصلی شامل زایمان مادر تماس خونی و ارتباط جنسی وجود دارد؛ در گذشته الگوی اصلی انتقال ایدز در کشورمان انتقال خون بود و طی 5 سال اخیر تبدیل به رابطه جنسی شده است که یک آسیب اجتماعی جدی به حساب می آید.

وی با اشاره به راهکارهای مقابله با افزایش ایدز در جامعه عنوان کرد: در روابط جنسی قانونی و شرعی مغوله ایدز انتقال پیدا نمی کند مگر آنکه فرد از قبل به این بیماری مبتلا شده باشد. در نتیجه بخش اعظم انتقال ایدز از طریق روابط جنسی آزاد و غیر متعارف و غیر شرعی انجام می گیرد لذا باید سطح آگاهی مردم نسبت به دلایل آن افزایش داد.

شریفی یزدی تصریح کرد: از طرف دیگر باید پزشکان و تزریقاتی هایی که با خون و فرآورده های خونی افراد ارتباط دارند بسیار دقت کنند.یکی دیگر از راهکارها مقابله با معتادان است؛ همان طور که می دانید تزریقات معتادان و استفاده از سرنگ های مشترک و غیر بهداشتی یکی از راه های انتقال ایدز است و باید وزارت بهداشت برای درمان و ترک معتادان از سرنگ یک بار مصرف استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: اما مهم ترین کار برای مقابله با بیماری ایدز فرهنگ سازی و اگاه کردن مردم از خطرات ابتلا به این بیماری است.


ارسال نظرات