خبرهای داغ:
سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر سه شرط این کشور برای ازسرگیری روابط با ترکیه را اعلام کرد.
کد خبر: ۸۷۳۳۰۳۵
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از المصریون، احمد ابوزید سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر گفت که هیچ مشکلی در خصوص روابط با ملت ترکیه وجود ندارد و درباره رابطه با دولت ترکیه نیز چند عامل تعیین کننده برای ازسرگیری این روابط وجود دارد؛ نخست احترام به اراده ملت مصر، پایبندی به اصول روابط بین المللی از جمله عدم دخالت در امور داخلی کشورها و احترام گذاشتن به روابط و رعایت حسن همجواری کشورهاست.

ابوزید افزود: چنانچه هر گونه تغییر و تحول مثبت در موضع ترکیه در رابطه با این مسائل را مشاهده کنیم در آن صورت مصر آماده بهبود روابط با این کشور است.

سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر همچنین تصریح کرد که روابط قاهره و آنکارا یک روابط تاریخی است.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر نیز که دو روز پیش در جمع سردبیران روزنامه های ملی مصر سخن می گفت، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات ترکیه درباره رابطه با مصر، گفت: ما به آنها فرصت می دهیم تا در مواضع خود در قبال مصر تجدید نظر کرده و سخنان خود را اصلاح نمایند.

وی با اشاره به روابط دو ملت اظهار داشت که هیچ دلیلی برای دشمنی میان دو ملت وجود ندارد و ما به گونه ای که شایسته مصر است تعامل می کنیم.

بر اساس این گزارش، بن علی یلدریم نخست وزیر ترکیه روز شنبه از تمایل کشورش برای توسعه روابط با مصر به خصوص در زمینه اقتصادی خبر داد بدون آنکه مشروعیت کودتای نظامی در این کشور را به رسمیت بشناسد.

وی در نشست با نمایندگان رسانه های محلی و بین المللی در شهر استانبول در پاسخ به سوالی درباره آینده روابط ترکیه و مصر اظهار داشت: مصر نیز همانند کشور ما شاهد یک کودتای نظامی بود اما کودتاچیان در آنجا موفق شدند دولت را سرنگون کنند در حالیکه در ترکیه این اتفاق نیفتاد.

روابط آنکارا و قاهره از زمان عزل محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر در تاریخ 24 نوامبر سال 2013، شاهد تنش است و قاهره در همان سال به دلیل اظهارات مقامات ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان نخست وزیر وقت این کشور درباره کودتای نظامی در مصر، سفیر ترکیه در قاهره را «شخصی نامطلوب» دانسته و سطح روابط دیپلماتیک با آنکارا را به سطح کاردار کاهش داد و آنکارا نیز مقابله به مثل کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها