خبرهای داغ:
نشانه های چرخش مقامات ترکیه نسبت به سوریه نمایان گشته است.
کد خبر: ۸۷۳۳۰۱۱
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، ترکیه کشوری که در همسایگی سوریه بدترین و سر سخت ترین اقدامات علیه دولت قانونی بشار اسد در این 5 سال گذشته از خود بروز داد، اکنون از خود نرمش نشان می دهد.

دولتمردان ترکیه حتی راضی به شرکت نمایندگان دولت سوریه در مذاکرات صلح نمی شدند اما اکنون تأکید دارند که نمایندگان دولت سوریه باید در مذاکرات حضور داشته باشند.


نعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه گفت؛ این امری بدیهی است که رژیم سوریه نیز در مذاکرات صلح این کشور نماینده داشته باشد.

مقامات این کشور همواره تأکید داشتند که راهی جز کناره گیری بشار اسد از قدرت برای حل بحران سوریه وجود ندارد.

دولتمردان ترکیه اصرار داشتند در شرایط بحرانی سوریه باید بشار اسد از قدرت کناره گیری کند. ترکیه، رژیم سعودی و چند کشور مرتجع عربی منطقه و هدایت و همراهی آمریکا از همان آغاز بحران در سوریه خواستار کناره گیری بشار اسد از قدرت بودند.

آنها بازگشت صلح و امنیت در سوریه را به کناره گیری اسد از ریاست جمهوری این کشور گره زده اند در حالی که دولت سوریه 5 سال است با گروه های تروریستی تکفیری در حال جنگ است.

بحرانی که در سوریه ایجاد شده نتیجه مداخلاتی است که کشورهای منطقه از جمله ترکیه و آل سعود با رهبری آمریکا انجام داده اند.

چرخشی که در سیاست مقامات ترکیه در قبال سوریه صورت گرفته نشانه خوبی است، نشان می دهد حال ترکیه رو به بهبود است.

ایران و روسیه پس از کودتای نافرجام در ترکیه انتظار چنین تغییری را داشتند.

بازگشت روابط ترکیه و روسیه به وضعیت عادی، سفر اردوغان به روسیه و دیدار او با پوتین، سفر ظریف به ترکیه و دیدار و گفت وگوی او با وزیر خارجه و رئیس جمهور این کشور بی تأثیر در تغییر سیاست در قبال سوریه نبوده است. و قرار است اردوغان به ایران هم سفر کند.

کودتای آمریکایی در ترکیه به مانند زنگ خطر و هشدار جدی به ترکیه عمل کرده است. سنگی به سر مقامات این کشور خورده و باعث شده است چشمانشان باز شود تا بتوانند واقعیت های موجود در بحران غرب آسیا را بهتر ببینند.

ترکیه حتی زمانی که با دولت سوریه به شدت مخالفت می کرد، هیچگاه خواهان حفظ تمامیت ارضی این کشور نشد اما پس از کودتای نافرجام، یکی از شروطی که میان ایران و ترکیه بسته شده حفظ تمامیت ارضی سوریه است.

ترکیه تا پیش از این برای سوریه برنامه های خاصی تدارک دیده بود. مقامات این کشور سهم خود را از سوریه می خواستند. الحاق بخش هایی از خاک آن به ترکیه مهمترین خواسته آنها بود. سودای امپراتوری عثمانی در وجود اردوغان موج می زد اما معادلات و محاسبات او اشتباه از آب در آمد.
کودتا باعث شد تا مقامات ترکیه متوجه شوند آنها نیز در فهرست تغییرات و تحولاتی هستند که در بحران غرب آسیا گنجانده شده است.

اگر تا پیش از این ترکیه تصور می کرد که در برنامه تجزیه سوریه که از سوی آمریکایی ها تدارک دیده شده مناطق کردنشین سوریه به خاک ترکیه الحاق خواهد شد، اکنون به خطر تجزیه خود بیشتر پی برده است.

البته تغییر سیاستی که مقامات آنکارا از خود نشان داده اند قدری سایه خطر را از سر آنها دور می کند، اما همچنان تهدید وجود دارد.

شرایط ترکیه پس از کودتای نافرجام علیرغم بگیر و ببندهای انجام شده علیه کودتاچیان حساس و متزلزل است. اقدامات تروریستی که در ترکیه از سوی گروه های تروریستی و پ ک ک انجام می شود، امنیت داخلی آن را هم به خطر انداخته است، فشارهای سیاسی وارد شده از سوی کشورهای اروپایی هم به مشکلات این کشور اضافه کرده است.
بروز نشانه های تغییر سیاست در رفتار ترکیه باید ادامه پیدا کند. اگر روند این تغییرات با توقف روبرو نشود، می توان امیدوار بود که ترکیه خود را از تزریق شرایط بحران رهانیده است.

سرعت بخشیدن در تغییر رفتارهای سیاسی دولتمردان ترکیه در قبال سوریه و مخالفت با سیاست های آمریکا و سران سعودی می تواند ماندگاری ترکیه را تضمین کند.

آمریکا اکنون در بخش کردنشین سوریه حضور دارد و حمایت او از کردهای سوریه باعث شده تا آنها بتوانند هم نیروهای داعش را از مناطق خود بیرون کنند و هم با نیروهای دولتی سوریه درگیر شوند.

شرایط ترکیه به گونه ای شده است که مردم این کشور به سمتی می روند که احساسات ضد آمریکایی آنها بیدار شود. دولت هم باید احساسات ضد آمریکایی مردم را تقویت کند.

اگر روزی در خیابان های استانبول یا آنکارا مردم شعار مرگ بر آمریکا سر دادند، متعجب نشوید!
ارسال نظرات
پر بیننده ها