خبرهای داغ:
رئیس کتابخانه ملی نیز به مسله برگزاری کنسرت‌ها در کشور ورود کرده و می‌گوید: آیا مخالفان کنسرت‌ها مسئولیت پاسخگویی در قبال آسیب‌های اجتماعی و عواقب این آسیب‌‌ها برای جامعه و کشور را می‌پذیرند؟
کد خبر: ۸۷۳۲۹۷۹
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید رضا صالحی امیری عصر دیروز مهمان ویژه جلسه شورای اداری فرمانداری شهرستان تهران بود. جالب اینجاست که وی نیز به تاسی از رئیس‌جمهور به مسئله لغو کنسرت‌ها ورود کرده و در این باره اظهارنظر کرد.

 

مشاور رئیس‌جمهور گفت: حلقه مفقوده اقتصاد مقاومتی در ایران چیست و اگر این حلقه را پیدا کنیم می‌توانیم تحلیل دقیقی را ارائه دهیم.

 

او با طرح این پرسش که چرا در شانزده سال گذشته شعارهای ملی محقق نشد و چرا هیچ مرجع رسمی در کشور درباره عدم تحقق شعارهای سال، گزارشی ارائه نکرده است، افزود: چرا کسی شهامت بیان واقعیت‌ها را نسبت به آنچه مطالبات رهبری است، نداشته و ندارد.

 

حلقه گمشده اقتصاد مقاومتی در معنای گفتمان است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه اگر بنا است ما رفتار گذشته را داشته باشیم، در اقتصاد مقاومتی نیز مشمول این شانزده سال خواهیم شد، تاکید کرد: در کشور وجه تمایز بین شعار و گفتمان مشخص نشده است و آنچه مقام معظم رهبری تعیین کردند، با رویکرد شعار برخورد شد که نتیجه آن مجموعه همایش‌ها و بنرها بود که در سطح دولت باقی ماند و به گفتمان تبدیل نشد.

 

صالحی امیری با اشاره به اینکه وقتی از سطح شعار عبور نکنیم دچار حرکت ظاهری هستیم، به تفاوت‌های بین شعار و گفتمان اشاره کرد و توضیح داد: شعار با هدف ایجاد انگیزش است و گفتمان ایجاد باور در جامعه است. همچنین شعار در سطح دولتی و مراجع رسمی است؛ حال آنکه گفتمان در سطح ملی مطرح می‌شود.

 

او با تاکید بر اینکه شعار با نتیجه محوری نیست و تغییر در سطح است اما گفتمان نتیجه محور و تغییر در عمق است، بیان کرد: اولین مسئله این است که ما در بحث تحلیل فرمایشات مقام معظم رهبری، دچار خطای تحلیلی هستیم که ما از سطح شعار ملی باید به گفتمان ملی عبور کنیم.

 

مشاور رئیس‌جمهوری با بیان اینکه حلقه گمشده اقتصاد مقاومتی در معنای گفتمان است که اگر از آن عبور نکنیم، محقق نمی‌شود، عنوان کرد: جامع‌نگری، کلان نگری، اقناع گرایانه بودن، اجماع گرایانه بودن، نگاه به آینده و تحول گرایانه بودن،‌ از نیازهای مهم یک گفتمان است.

 

صالحی امیری با اشاره به اینکه با نیازسازی است که گفتمان در جامعه شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در جامعه نیازهای اولیه‌ای مانند خوراک و آموزش وجود دارد که جامعه آنها را مطالبه می‌کند. آیا در سطح جامعه نیازی به نام اقتصاد مقاومتی شکل گرفته که مردم آن را مطالبه کنند؟ اگر پاسخ منفی است که هنوز در سطح شعار مانده‌ایم و نتیجه همان 16 سال است.

 

گفتمان از جنس باورها است

او با بیان اینکه حلقه مفقوده اصلی اقتصاد مقاومتی عبور از این شعار و گفتمان از سطح دولت به جامعه است، تصریح کرد: گفتمان در بدنه اجتماع شکل می‌گیرد. سال‌ها است که عاشورا یک گفتمان مسلط حاکم بر جامعه ایران است و در هر شرایطی عاشورا پاس داشته می‌شود.

 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: اولین مسئله در بحث تحقق این گفتمان نیاز جامعه است. بر این باور هستم که این نیاز در بطن اجتماع شکل نگرفته و نتیجه همین است که می‌بینید؛ تعدادی بنر و همایش و اجلاس و از نتیجه اصلی خبری نیست.

 

صالحی امیری با اشاره به اینکه مسئله دوم اقناع جامعه است، اظهار کرد: جامعه ایران جامعه محاسبه‌گری است. جامعه باید قانع شود که این گفتمان، فواید زیادی دارد. آیا این اقناع سازی شکل گرفته است؟

 

او با اشاره به اینکه گفتمان یک پروسه است نه یک پروژه، اذعان کرد: ما پروژه اقتصاد مقاومتی نداریم. بلکه یک پروسه است و این مسئله باید در بطن اجتماع شکل بگیرد. این را هم باید متذکر شد که گفتمان از جنس بایدها نیست بلکه از جنس باورها است.

 

مشاور رئیس‌جمهوری تاکید کرد: نکته بعدی در این بحث، ساختار سازی است. اینکه جامعه احساس نیاز کند، یک پدیده است و اینکه ساختارسازی کنیم، چیز دیگری است.

 

ساختار سازی کار روابط عمومی نیست

صالحی امیری با تاکید بر اینکه ساختارسازی در شانزده سال گذشته به روابط عمومی‌ها سپرده شد و آنها با بنرها و همایش‌ها کار خود را انجام دادند، در حالی که ساختارسازی کار روابط عمومی نیست، گفت: باید میدان و ظرفیت را به نهادهای عمومی و دینی بسپاریم، البته دولت هم باید در این زمینه فعال باشد.

 

او با بیان اینکه اصلی ترین کانون ارتباطی دولت و مردم، شوراها هستند،‌ ادامه داد: اگر بخواهیم بگوییم که اقتصاد مقاومتی را از کجا آغاز کنیم، باید به ارکانی چون مدرسه، شهرداری‌ها، مساجد، حوزه‌های علمیه، نهادهای رسانه‌ای و نهادهای آموزشی اشاره کنیم.

 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اینکه مهمترین نیاز بعدی انسجام ملی است، تصریح کرد: در فضای مناقشه،‌ تخریب و انتقام جویی، هیچ‌گاه اقتصاد مقاومتی شکل نمی‌گیرد. اقتصاد مقاومتی نیاز به بستر با ثباتی دارد تا مسیر خود را طی کند.

 

صالحی امیری با تاکید بر اینکه کسانی که می‌خواهند فضا را متشنج کنند، یا جاهل هستند یا آب در آسیاب دشمن می‌ریزند،‌ بیان کرد: حرف همه ما یک جمله است که یک نظام سیاسی، یک ساختار سیاسی، یک دولت، یک مجلس و یک سیستم وجود دارد که در راس آن سیستم شخص اول کشور است و همه چیز طبق قانون پیش می‌رود و تنها یک نفر می‌تواند حکم حکومتی صادر کند و آن مقام معظم رهبری است.

 

او با انتقاد از وقایع رخ داده درباره برگزاری کنسرت در کشور ، تصریح کرد: می‌خواهم یک سوال اساسی مطرح کنم و این است که اگر ما به جوان‌ها نشاط ندهیم،‌ نتیجه آن ایدز و اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی است و در این میان چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ آیا مخالفان کنسرت‌ها مسئولیت پاسخگویی در قبال این آسیب‌های اجتماعی و عواقب این آسیب‌‌ها برای جامعه و کشور را می‌پذیرند؟

 

گفتمان باید به هویت و غیرت ملی تبدیل شود

مشاور رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه شعار کلی دولت، ثبات و آرامش است، گفت: پیش نیاز حرکت به سمت توسعه و تعالی در کشور، ثبات و انسجام است.

 

صالحی امیری با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به جز یک کل واحد، به سمت توسعه حرکت کنیم و با یک رابطه انسجامی می‌توانیم به سمت قله برویم،‌ عنوان کرد: از این منظر دولت نباید وارد حاشیه شود که تا به حال نشده است.

 

او با اشاره به اینکه گفتمان، زمانی به قله می‌رسد که پادگفتمان داشته باشد، ادامه داد: اگر نقد را دشمن فرض کنیم، نتیجه این می‌شود که در پایان سال از شعاری عبور کرده و به شعار سال آینده می‌رسیم. این ظلم به مقام معظم رهبری و ملت است.

 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه مسیر حرکت این دولت، بر اساس عقلانیت است،‌ خاطرنشان کرد: دولت روحانی دولت ملی است و همه جناح‌ها در آن حضور دارند. اولین بار است دولتی شکل گرفته که همه نحله‌های فکری در آن حضور دارند. رسالت مدیران ما نیز این است که به حاشیه نروند و در متن باقی بمانند.

 

صالحی امیری با اشاره به اینکه زمان بازی‌های المپیک همه مردم انتظار مدال و پیروزی را داشتند و این به معنی غیرت و هویت است، تاکید کرد: گفتمان باید به یک غیرت و هویت ملی تبدیل شود و مردم از تابعیت از آن احساس عزت کنند و هر گونه نفی آن نیز باعث واکنش عمومی شود.

 

او با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نیازمند امکان پذیری است به موضوع برجام اشاره کرد و افزود: برجام فراتر از بحث تحریم است. برجام به پاره شدن زنجیر تحقیر ملی و بعد تحریم ملی منجر شد.

 

مشاور رئیس‌جمهوری اذعان کرد: تداوم وضعیت گذشته امروز ما را به کجا می‌رساند و چه چیزی به ما می‌رسید؟ تعریف قدرت نرم یعنی رسانه، مغز و دیپلماسی که ما به وسیله دیپلماسی به تامین حقوق مردم پای میز گفت‌وگو پرداختیم.

 

صالحی امیری در پایان با بیان اینکه هر کس به عقلانیت فکر می‌کند رای به مذاکره داده بود، گفت: در آینده تصویر چگونه است؟ آینده با وحدت، انسجام و ثبات ملی و کارآمدی تصویر می‌شود. اگر مدیریت نتواند کارآمد باشد، مردم با او نخواهند بود.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها