عفت رئیسی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور گفت: متاسفانه چون این صنعت رانتی ندارد و تکیه کامل به منابع داخلی دارد، مرکز پژوهشهای وزارت جهاد ما را کنار گذاشته و در برنامه ششم توسعه فکری برای این آیتم پر اهمیت در حوزه ی توسعه کشاورزی نشده است.
کد خبر: ۸۷۳۲۶۷۶
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵
به گزارش سرویس بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خبرگزاری بسیج،از فواید بیشمار عسل تا تاکید فراوان طب اسلامی بر مصرف این محصول مفید، همگی نشان از اهمیت زائدالوصف زنبورداری و تولید عسل طبیعی و سالم دارند. متاسفانه علیرغم اینکه ایران یکی از پنج کشور برتر جهان از لحاظ تعداد کندوهاست، اما اهمیت این مساله در سیاستگذاری های کلان کشور و نقش عسل در سبد غذایی مردم تا کنون به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

هفته گذشته و طی نشست سه جانبه بین وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و وزیر جهاد کشاورزی و اتحادیه زنبورداری ایران و جهان تفاهم نامه ای با موضوع توسعه صنعت زنبورداری به امضا رسید. به همین بهانه گفتگویی با خانم عفت رئیسی سرحدی، مديرعامل اتحاديه زنبورداران كشور ترتیب دادیم.

عفت رئیسی گفت: علاوه بر طرح اصلاح نژاد ملکه زنبورعسل توسط موسسه تحقیقات، زنبورداران حرفه ای نیز به پرورش ملکه می پردازند که اکثر آنها روی تکثیر نژاد ایرانی کار می کنند.

واردات ملکه بدون قرنطینه،سلامت کندوها را به خطر می اندازد

وی با اشاره به غیر مجاز بودن وارد کردن ملکه به کشور گفت: واردات غیر قانونی و تکثیر آنها در شرایط بدون قرنطینه مشکلات فراوانی را می تواند برای صنعت زنبورداری کشور به وجود آورد.

رئیسی با اشاره به کمبود حمایت ها در زمینه تولید ملکه گفت: باید به پرورش دهندگان ملکه امکانات از قبیل واگذاری ایستگاه ها و تسهیلات کم بهره و تعهد خرید ملکه داده شود تا تولیدکنندگان بیشتری با مشکلات کمتر وارد این عرصه شوند.

نادیده گرفته شدن زنبورداری در برنامه ششم توسعه

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور با اشاره به اهمیت زنبورداری در امر گرده افشانی که موجب بهبود و ارتقاء کیفی و کمی محصولات کشاورزی، باغی و مراتع و جلوگیری از هم خونی گیاهان و حفظ گونه های کمیاب و گیاهان دارویی می شود، افزود: در حالیکه صنعت زنبورداری در سایر کشورها به عنوان یکی از مهم ترین عوامل پایداری امنیت غذایی محسوب می شود، متاسفانه در کشور ما و در برنامه ششم توسعه زنبور عسل زیر بخش طیور محسوب شده و هیچ اسمی از آن برده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه گرده گل ها به عنوان منبع غذایی زنبور در فصول سرد سال کاهش می یابد و برای ادامه ی حیات این جاندار و کندوها نیاز به نهاده داریم گفت: چون سهميه اى براى زنبور عسل در نظر گرفته نشده، امسال و سال گذشته مشكل گران بودن نهاده را داشتيم که به بسیاری از تولید کنندگان آسیب وارد کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه سهميه و تنظيم بازار دست وزارتخانه های متبوع است، چرا براى كارخانجات شيرينى، نوشابه و قنادی ها و ساير صنايع مربوطه سهميه با قيمت مصوب لحاظ مى شود ولى برای زنبور عسل که یک تولیدگر است نهاده با قیمت مصوب داده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه زنبور عسل از برنامه ریزی های اقتصاد مقاومتی حذف شده است گفت: متاسفانه چون این صنعت رانتی ندارد و تکیه کامل به منابع داخلی دارد، مرکز پژوهشهای وزارت جهاد ما را کنار گذاشته و در برنامه ششم توسعه فکری برای این آیتم پر اهمیت در حوزه ی توسعه کشاورزی نشده است.

عدم الزام استاندارد عسل، عسل های بی کیفیت زنبورندیده را روانه بازار جهانی کرد


وی با تاکید بر اینکه نیاز عسل کشور از تولیدات داخلی کاملا تامین می شود گفت: امیدواریم پس از برجام در عرصه هایی همچون ارتقاء کیفی کارخانه جات بسته بندی قادر به جذب سرمایه گذار باشیم و باقی توانمان برای صادرات عسل صرف شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه صادرات عسل می بایست دارای سازوکار کیفی باشد، گفت: به علت عدم نظارت و کنترل کیفی، مشتریان خارجی عسل ایران و واسطه های سودجو به دنبال عسل درجه سه هستند که با شکر فراوان تغذیه شده و موجب ضعف در بازار صادراتی ما شده است.

وی با اظهار تاسف از اینکه طی سه سال گذشته سازمان ملی استاندارد بنا به برنامه و یا فشار هایی که از جاهای مختلف متحمل شد، استاندارد اجباری عسل را تبدیل به تشویقی کرد، افزود: این اقدام باعث شده تولید عسل هایی خارج از سیستم زنبورداری و به قول معروف عسل های زنبور ندیده گسترش یابد و زمینه سوداگری را برای عده ای فراهم کرده که تاکنون ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه زیر ساخت کنترل کیفی که همان آزمایشگاه مرجع است توسط اتحادیه زنبورداران به بهره برداری رسیده و قادر به همکاری با سازمان ملی استاندارد است و از طرفی در بحث قیمت گذاری نیز آمادگی کامل توسط این شبکه وجود دارد، گفت: در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و در جهت بهبود اوضاع کیفیت عسل می توان از همکاری اتحادیه بهره برد و کنترل کیفی و قیمت گذاری بهتری را داشت.

وی با اظهار تاسف از عقب ماندگی کیفیت عسل ایرانی در بازار جهانی گفت: هفتاد و سه هزار زنبوردار و شش میلیون و نیم کندو  بدون هیچ ردیف  بودجه ای در برنامه های کلان کشور اداره می شود که انتظار می رود با حمایت دولت بتوانیم محصولات سالمی فراهم آوریم.

زنبوردارن محروم از بیمه
رئیسی در پایان با اشاره به اینکه بيمه ی زنبورداران همچنان در محاق بخشنامه ی فنى درآمد و ماده ی بيست آن است كه بسيار غير منطقى صادر شده، افزود: هم اكنون نود درصد زنبورداران كشور از نعمت بیمه محرومند و بدون آینده روشن و با درد و رنج و بيماري هايي كه ناشى از شغل سخت زنبوردارى و دوری از شهر و روستا، بدون آب، برق و امكانات حداقل زيستى است دست و پنجه نرم می کنند.
ارسال نظرات