کد خبر: ۸۷۳۲۵۴۶
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵
خسرو معتضد تاریخ نگار در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج در رابطه با نقش مسجد در تاریخ ایران و اسلام گفت: مسجد در حوادث مختلف نقش مهمی داشته است. اساساً تاریخ ایران با مسجد آمیخته شده است؛ هر چه سفرنامه می خوانید در آن از مسجد تعریف کرده اند.

وی افزود: در زمان صفویه تمام هم و غم دشمنان ایران مثل دولت عثمانی و دولت شیبانی ازبکان در شرق ایران صرف این می شد که مراکز متبرکه ایران را ویران کرده و با خاک یکسان کنند هر جا می رسیدند مساجد را از بین می بردند تا مردم جمع نشوند.

وی گفت: مسجد نقش مهمی در تاریخ ایران داشته محلی بوده که مردم می نشتند و اجتماع کردند و مسائل دینی برای آنها گفته می شد، در جنگ ایران با عثمانی ها مساجد مرکز تجمع داوطلبان بوده چرا که در آن موقع ما ارتش منظم نداشتیم نظامی که می خواست با دولت نیرومند عثمانی بجنگد نیروها را در مساجد جمع آوری می کرد.

معتضد تصریح کرد: در صدر اسلام هم باید متذکر شوم که برای جنگ ها داوطلبان در مسجد اجتماع می کردند و محل کار پیامبر بزرگوار اسلام مسجد بود، ایشان به قدری ساده پوش و ساده زیست بودند که وقتی وارد مسجد مدینه می شدند پیامبر را نمی شناختند. حالت بسیار مردمی داشتند که پیامبر اسلام هیچ دربان و درگاه و لباس خاصی نداشتند و حضرت علی (ع) هم همینطور بودند.

وی گفت: در جهاد های عمده از مساجد دستور صادر می شد و در جنگ ایران و روس مردم از مسجد تجمع می کردند و می رفتند، یک سفیر روس در ایران بود به نام گری بایدوف وقتی دستور داد زنان گرجی و ارمنی را که از قفقاز به ایران آورده بودند و ازدواج کرده بودند و بچه و نوه داشتند از خانه ها بیرون بیاورند و به سفارت روسیه بیاورند، مردم در مساجد اعلام جهاد کرده بودند و یکی از بزرگان مذهبی تهران گفت که بروید و این زنان را از خانه سفیر هوسران روس بیرون بیاورید و مردم در مسجد جمع شدند و این کار را انجام دادند.

معتضد عنوان کرد: انقلاب مردم علیه امتیاز رویتر از مساجد شروع شد، انقلاب مردم علیه کمپانی تنباکو (رژی) از مسجد شروع شد، انقلاب مشروطه هم در مساجد شکل گرفت، وعّاظ مردم را تحریک و تهییج کردند که علیه سلطان و بی کفایتی اش و فساد و ظلم شاهزادگان قیام کنند. همیشه مسجد نقش حساسی در ایران داشته و جالب این است که مردم در مسجد جمع می شدند و به تلگرافخانه می رفتند و متحصن می شدند و درخواست رسیدگی می کردند. وقتی به عمر 200 ساله مسجد امام خمینی (ره ) فکر می کنم برایم جالب است که چه حوادثی بر این مساجد گذشته است. 

این مورخ اظهار داشت: مسجد جنبه سنتی برای مردم ایران دارد خانه خداست و باید حرمتش را حفظ کرد، مسجد را باید به روی مردم باز کرد الان اینطور نیست ساعت 12 باز می کنند ساعت 1 می بندند، لازم هم نیست مسجد خیلی شیک باشد یا فرش های گرانبها داشته باشد باید طوری باشد که مردم بتوانند به مسجد بروند عبادت کنند. حتما باید کسانی باشند که در مسجد مراقب باشند و اجازه ندهند که مسجد محل استراحت متکدیان شود باید به مسجد احترام گذاشت و به وصیت امام خمینی باید عمل شود که صدای اذان را در مساجد بالا نبرند که مزاحم بقیه افراد شود.

وی اظهار داشت:احترام مساجد واجب است، در مساجد باید باز باشد و سرایدار و متولی مسجد هم تنبلی نکند و مساجد نباید فقط مرکز مجلس ختم باشند، چه عیبی دارد که برای تشویق جوانان ازدواج در مساجد انجام شود؟ یعنی مسجد به یک مکان اجتماعی و خوب وشادی تبدیل شود نه فقط مکان غم و غصه، الان مساجد فقط برای غصه شده اند مساجد باید مکانی برای هدایت کرن مردم باشند و وعاظ محترم به جای اینکه فقط وعظ کنند یک مقداری از مسائل اجتماعی هم بگویند و مردم را روشن کنند.

معتضد گفت: سخنرانان در مساجد بگویند که اینقدر پرخاشگری اینقدر کشت و کشتار نباشد، در اخبار می شنویم که شوهری عصبانی می شود و زنش را با چاقو می کشد یا زنی توطئه می کند و شوهرش را کشته و جنازه اش را از شهر بیرون می برد، سخن واعظ معمولا به دل مردم می نشیند و مسجد مقام بالایی در هدایت مردم دارد.

تاریخ نگار کشورمان تصریح کرد: باید ائمه جماعات خطیب و باسواد تربیت شوند و صحبت هایی بکنند که جذاب و منطقی باشد. امام جماعت باید دانشمند باشد و کتاب بخواند قصه های عجیب و غریب نگوید که بیگانگان پخش کنند و بگویند این هم صحبت های وعاظ ایرانی؛ من از این اتفاقات خیلی نارحت می شوم چرا که من روی روحانیت حساسیت دارم و خانواده من و عموهایم همه روحانی بودند.

وی گفت: امام جماعت باید اطلاعات خوب و درست داشته باشد تا بتواند خوب صحبت کند. خرافات نگوید، مسجد موقعی احترام دارد که کسانی که در آن حرف می زنند حرف های جذای و علمی بزنند. دین اسلام دین بروزی است بنابر این کسانی که به مسجد می روند و صحبت می کنند فکر نکنند همه نادانند.

تاریخ نگار کشورمان فزود: اسلام یکی از ادیان بزرگ جهان است که هر روز علاقه مندان آن زیاد می شوند دوستان خارجی دارم که هر وقت به ایران می آیند می گویند مردم چقدر مهربانند، مساجد چه فضای خوبی دارند، مسجد باید محل اتکاء عموم باشد و مردم رفت و آمد در مسجد را دوست داشته باشند. 

گفتگو از: مریم علیم آبادی
ارسال نظرات