کاروان المپیک کشورمان در پایان بازی‌های المپیک ریو با کسب 8 مدال مختلف جایگاه 25 را در بین کشورهای شرکت کننده در این مسابقات به خود اختصاص داد.
کد خبر: ۸۷۳۲۴۴۲
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران در مسابقات المپیک ریو در حالی به کار خود خاتمه داد که کارشناسان پیش از این نتایج بهتری را برای این کاروان پیش‌بینی می‌کردند.

کاروان کشورمان که متشکل از 63 ورزشکار بود در پایان بازی‌های المپیک ریو با کسب 8 مدال مختلف جایگاه 25 را در بین کشورهای شرکت کننده در این مسابقات به خود اختصاص داد؛ این درحالی است که ورزشکاران کشورمان در بازی‌های المپیک 2012 لندن با کسب 12 مدال در جایگاه 17 جدول توزیع مدال قرار گرفته بودند.

کشتی، وزنه برداری و تکواندو از جمله رشته‌های ورزشی است که کاروان ورزشی کشورمان حساب ویژه‌ای برای مدال آوری ورزشکاران آن در المپیک باز کرده بود؛ اگر از ناداوری‌های صورت گرفته در این رشته‌های ورزشی صرف نظر کنیم، عوامل گوناگونی را می‌توان در عدم موفقیت ورزشکاران کشور دخیل دانست که از جمله مهم‌ترین این عوامل ضعف مدیریتی مدیران در حوزه‌های ورزشی است.

نگاهی به تکواندو ایران در رقابت‌های المپیک

رشته ورزشی تکواندو از سال 2000میلادی به طور رسمی وارد رقابت‌های المپیک شد.

هادی ساعی در نخستین حضور خود در رقابت‌های تکواندو با کسب مدال برنز برای کاروان ورزشی کشورمان، این رشته ورزشی در کنار سایر رشته‌های ورزشی مدال آور المپیک قرار داد؛ دومین حضور تکواندو کاران ایرانی در رقابت‌های المپیک 2004 پکن نیز با طلای هادی ساعی و برنز یوسف کرمی همراه بود.

رضا مهماندوست، از بین ساعی و کرمی، هادی ساعی را برای رقابت‌های المپیک پکن انتخاب کرد تا ساعی با کسب دومین طلای خود، عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایران در مسابقات المپیک را به خود اختصاص دهد.

آخرین مدال المپیکی تکواندو ایران در بخش مردان را هم محمد باقری معتمد در المپیک  2012 لندن به دست آورد و مردان تکواندو ایران موفق به کسب مدال در المپیک 2016 ریو نشدند؛ عدم موفقیتی که نه با پیش‌بینی کارشناسان مطابقت داشت نه با القابی که فدراسیون جهانی تکواندو به تکواندوکاران کشورمان داده است.

 

بهترین نتایج آذربایجانی‌ها در تاریخ المپیک را ایرانی‌ها رقم زدند

 

از طرفی در روزگاری که مسئولان فدراسیون تکواندو با استعفای رضا مهماندوست موافقت کردند –بخوانید اخراجش کردند- فکر نمی‌کردند که او بتواند با ورزشکاران ایرانی برای جمهوری آذربایجان افتخار آفرینی کند.

تکواندو ایران در شرایطی در رده 9 رقابت‌های تکواندو المپیک ریو قرار گرفته که تیم آذربایجان هدایت مربی ایرانی و شرکت یک ورزشکار ایرانی الاصل موفق به شکست ورزشکاران کشورمان و قرار گرفتن در رتبه 4 جدول مدالی تکواندو در رقابت‌های تکواندو المپیک 2016 ریو شد.

مهماندوست که پیش از این به دلیل اختلافات مالی از فدراسیون تکواندو کشورمان اخراج شده بود؛ با هدایت تیم ملی آذربایجان در رقابت‌های المپیک 2016 ریو توانست یک مدال طلا و دو برنز کسب کند و در مجموع با کسب سه مدال از چهار سهمیه موفق شد بهترین نتیجه تاریخ این کشور در رقابت‌های المپیک را به ثبت برساند.

 

پولادگر: بیگی و مهماندوست مزدورند!

محمدرضا پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو درخصوص شکست مهدی خدابخشی برابر میلاد بیگی ملی‌پوش ایرانی تیم آذربایجان به خبرنگاران گفت: من متاسفم که در رسانه‌های ما از چند ماه قبل فضای سنگینی برای این رقابت به وجود آوردند و متاسفم برای کسانی که با پول مردم رشد کرده و مثل مزدور به کشورهای دیگر می‌روند و در رویداد بزرگ جلوی چشم مردمان ایران روبه‌روی یک هموطن می‌ایستند. پول چقدر ارزش دارد؟

 

ماجرای عکس یادگاری پولادگر با رئیس فدراسیون تکواندو رژیم صهیونیستی

بعد از مصاحبه تند و تیز سیدمحمد پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو علیه رضا مهماندوست سرمربی تیم آذربایجان که با لفظ «مزدور» از او انتقاد کرده بود، سرمربی تیم ملی تکواندو آذربایجان بعد از پایان رقابت های المپیک و موفقیت تیمش در این رقابت ها با کسب یک مدال طلا و دو برنز، بیانیه ای را در پاسخ به پولادگر در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

در بخشی از بیانیه مهماندوست آمده است: "درپی مصاحبه بی شرمانه رییس فدراسیون تکواندو و تهمت وافترا به اینجانب و میلاد بیگی باید به عرض برسانم کسی که دم ازغیرت و عرق ملی و وطن پرستی می زند درسال 1388 در اجلاس فدراسیون جهانی تکواندو در مصر با رییس فدراسیون اشغالگر قدس عکس یادگاری می اندازد.

 


در آستانه مسابقات المپیک لندن اینجانب را فقط به دلیل مطالبه حداقل حق و حقوقی که کمیته ملی المپیک برای فرزند بیمارم در نظرگرفته بود نه اینکه پرداخت نکرد بلکه اخراجم کرد و بعد ان افتضاح رادر المپیک به باراورد و با وقاحت تمام از عملکرد ضعیف مدیریتی دفاع کرد در صورتی که در آن برهه زمانی می بایستی 2 مدال طلا کسب می کردیم پولادگر در آن زمان بایستی به خاطربی کفایتی و حرام کردن بیت المال محاکمه می شد ولی افسوس."

 

وزیر ورزش: حد ورزش ما همین است

اما اظهارات شاذ مسئولان در مواجهه با عملکرد ضعیف کاروان المپیک کشورمان که بخش مهمی از آن را می‌توان ناشی از مدیریت ضعیف همین مسئولان دانست به پولادگر ختم نشد و وزیر ورزش در اظهارنظری جالب عدم موفقیت کاروان ورزشی ایران در المپک را "حد ورزش ایران" تلقی کرد.

محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به سوالی درباره نتایج المپیکی ایران گفت: من امیدوارم ورزشکاران ما نتایجی در خور شان خودشان بگیرند. قبلا هم گفته بودم که میانگین مدال گرفتن ما در المپیک یعنی در 15 دوره قبلی 4 مدال بوده است. این واقعیت را بپذیریم که سطح ما این است و ما دچار نوسان هستیم.

 

ضعف مدیریت دولتی‌ها، در ورزش هم نمایان شد

عملکرد ضعیف کاروان کشورمان در المپیک 2016 ریو، مهر تایید دیگری بر ضعف مدیریت مدیران دولت یازدهم در حوزه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است؛ دولتی‌ها که پیش از این، برجام را دست‌آورد بزرگ دولت یازدهم می‌دانستند و از آن با عناوین مختلفی مانند "فتح الفتوح" و "آفتاب تابان" یاد می‌کردند، پس از آنکه که مشخص شد ثمره این دست‌آورد برای کشور "تقریبا هیچ" بوده است دست به دامن مسائلی چون بالا رفتن آمار سهمیه‌های المپیک شدند و آمار المپیکی‌ها را از دست‌آوردهای دولت یازدهم محسوب کردند.

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در خصوص دست‌آوردهای دولت در حوزه‌های گوناگون به خبرنگار دانا می‌گوید: "برای مثال در حوزه ورزش که انتقاد زیادی هم نسبت به آن وجود دارد، ببینید که چقدر آمار المپیکی‌های ما بالا رفته است..."

با مقایسه‌ای ساده می‌توان به عقب‌گرد کاروان المپیک کشورمان نسبت به دوره‌ی قبل پی برد. عقب‌گردی که با احترام به تلاش تمام ورزشکاران کشورمان و با در نظر گرفتن برخی ناداوری‌های انجام شده؛ بخش عظیمی از آن را می‌توان تاثیر مدیریت ضعیف مدیران دولتی بر ورزش کشور دانست، ضعف مدیریتی که نه تنها در حوزه ورزش، بلکه در سایر حوزه‌ها هم برای مردم ملموس و قابل مشاهده است.

 

ارسال نظرات