شش سال پیش، با شیوع وبا در کشور هائیتی هزاران نفر کشته و تقریباً هشتصد هزار نفر آلوده شدند؛ عامل گسترش بیماری صلحبانان سازمان ملل شناخته شدند که سرانجام دبیرکل این سازمان به این موضوع اذعان کرد.
کد خبر: ۸۷۳۲۴۳۰
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، sciencealert نوشت: سازمان ملل متحد (UN) درنهایت به تازگی اذعان کرد این سازمان بین‌المللی در شیوع بیماری وبا در کشورهائیتی که از شش سال پیش هزاران نفر از مردم این کشور را به کشتن داده و تقریبا هشتصدهزار نفر را آلوده کرده، نقش داشته است.

دبیر کل سازمان ملل متحد، بان کی مون، برای اولین بار طی هفته گذشته، اقرار کرد این سازمان در آغاز شیوع بیماری وبا در هائیتی دخالت داشته است و اکنون عزم خود را جزم کرده تا برای رفع این مشکل اقدام کند.

بیماری وبا توسط باکتری Vibrio cholerae که از طریق فضولات انسانی انتقال می‌یابد، ایجاد می‌شود؛ قبل از 2010، هائیتی بیش از صد سال بود که بیماری وبا را به خود ندیده بود اما در سال 2010 این بیماری از سمت رودخانه میل شروع شد.

یک گزارش داخلی محرمانه که به دست نیویورک تایمز رسیده است نشان می‌دهد؛ عامل انتقال بیماری وبا به هائیتی 454 نفر از صلح بانان سازمان ملل بودند که پس از انجام ماموریتی در نپال خود را به پایگاهی نزدیک هائیتی رساندند؛ در آن زمان بیماری وبا به تازگی در نپال شیوع پیدا کرده بود؛ دانشمندان می‌گویند از آنجایی که فاضلاب این پایگاه نیز به درون رودخانه ریخته می‌شده، احتمالا تنها راه شیوع وبا در هائیتی بوده است.

طبق آمارهای رسمی، حداقل 10 هزار نفر در این اپیدمی کشته شدند اما دانشمندان می‌گویند این رقم بیش از این است.

تاکنون سازمان ملل هیچ مسئولیتی در قبال این موضوع قبول نکرده است و از هرگونه اقدام قانونی خود را مصون نگه داشته است.

پس از گذشت شش سال و کشته شدن هزاران نفر در اثر بیماری وبا در هائیتی، سازمان ملل سرانجام قبول کرد این سازمان در شیوع وبا در هائیتی نقش داشته است و برای جبران آن اقداماتی خواهد کرد.

 

ارسال نظرات