خبرهای داغ:
سد مخزني كوچري گلپايگان با پيشرفت 89 درصدي و سردرگمي مديريتي به صورت نمايشي در هفته دولت افتتاح مي شود.
کد خبر: ۸۷۳۲۰۳۲
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳

به گزارش خبرنگار بسيج از گلپايگان به نقل از بخش اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ابتدای اردیبهشت ماه سال 91 بود که احداث و بهره برداری از سد کوچری در قالب پروژه آب رسانی به شهر گلپایگان در مجموعه پروژه های مهرماندگار دولت دهم جای گرفت تا با تسریع در اجرای این پروژه، در میانه سال 92 شاهد بهره برداری از آن باشیم.

سد کوچری که در۸کیلومتری جنوب غربی شهرستان گلپایگان احداث شده به عنوان یکی از پروژه های قابل بهره برداری در هفته دولت معرفی شده است اما به نظر می رسد این پروژه هنوز تکمیل نشده و متولی مشخصی ندارد.

پس از آنکه دولت یازدهم در میانه سال 92 آغاز به کار کرد و پروژه سد کوچری به بهره برداری نرسید، مسئولان فعلی خبر از آبگیری از این پروژه تا پایان سال 92 دادند. این مهم نیز محقق نشد و اکنون که در میانه سال 95 هستیم، این پروژه به گفته وزیر نیرو آماده افتتاح شده است. قرار است در هفته دولت، سد کوچری با مخزنی 207 میلیون مترمکعبی، ظرفیت منابع آبی استان‌های قم و اصفهان و در مجموع کشور را افزایش دهد.

سد کوچری، سدی خاکی و سنگ ریزه ای با هسته رسی است. این سد در 8 کیلومتری جنوب غربی شهرستان گلپایگان احداث شده تا مجموع آب چشمه های منطقه را برای انتقال به شهرهای خوانسار، گلپایگان، خمین، محلات، نیم ور، دلیجان، سلفچگان و قم جمع آوری کند.

«سیدمهدی ساداتی» فرماندار شهر خمین ماه گذشته اظهار امیدواری کرد که مشکل آب این شهر با بهره برداری از این پروژه حل شود. ساداتی در این خصوص در شورای راهبردی و اقتصاد مقاومتی خمین گفت: "مشکل کمبود آب شهرستان خمین با اجرائی شدن طرح آبرسانی از سد کوچری به شهرستان در 6 ماهه امسال برطرف می‌شود و این امر نیازمند مدیریت صحیح و اقدامات عمرانی مانند اتصال خط انتقال آب است. "

اما برخی مسئولان محلی افتتاح این سد در هفته دولت امسال را یک افتتاح واقعی که به معنای بهره برداری کامل از این پروژه باشد نمی دانند .

از جمله این مسئولان می توان به «احمدرضا گلپایگانی» عضو شورای اسلامی شهر گلپايگان اشاره کرد که در خصوص افتتاح سد کوچری معتقد است که "در گلپایگان سد کوچری احداث شده و قرار بوده که در هفته دولت آب‌گیری اصلی انجام و افتتاح شود. هنوز آب‌گیری این سد به طور کامل انجام نشده است.

متاسفانه هنوز وضعیت مدیریتی این سد مشخص نیست

با وجود اینکه این سد در منطقه جغرافیائی اصفهان قرار دارد هنوز متولی اصلی آن مشخص نشده است. براساس قوانین وزارت نیرو هر سدی براساس منطقه استان خودش باید اداره شود ولی با این وجود هنوز متولی سد کوچری از میان استان‌های اصفهان، تهران و قم مشخص نشده است."

از سوی دیگر، «سید حسین پایداری» معاون اجرایی سد کوچری، اردیبهشت ماه سال جاری پیشرفت فیزیکی این پروژه را 89 درصد اعلام کرد و گفت: "در حال حاضر طرح احداث سد کوچری 89 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قرار است تا یک سال آینده این طرح به پایان برسد."


ارسال نظرات
پر بیننده ها