گزارش «بسیج» از واکنش‌های متناقض نوبخت به یک اقدام نامشروع
علاوه بر فیش های نجومی و فسادهایی که صورت می گیرد و مسوولین برای مقابل با آنها اقدامی انجام نمی دهند، مساله ای که در این میان کام ملت را تلخ تر می کند توجیهات جناب سخنگو از فیش نجومی ها است.
کد خبر: ۸۷۳۱۷۱۵
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج – فساد اقتصادی از موضوعاتی است که همیشه مورد دغدغه جامعه بوده است، به گونه ای که اما خامنه ای نیز در فرمان 8 ماده‌ای در اوایل دهه 80 لزوم برخورد با این پدیده را به همه مسئولان گوشزد کردند. از آن سال‌ها بیش از ده‌ها سال می‌گذرد و هر روز وجهی دیگر از این پدیده خودنمایی می‌کند؛ روزگاری فاضل خداداد، روزگاری شهرام جزایری، روزگاری اختلاس سه هزار میلیاردی و امروز فیش‌های حقوقی نجومی. 

همه اینها و موارد دیگر در تعدد و تنوع فساد اقتصادی نشان می‌دهد، با پدیده فساد اقتصادی برخورد جدی نشده است؛ بلکه در طول زمان فساد اقتصادی سیستماتیک و در برخی موارد متأسفانه نهادینه شده است و اخیرا نیز درباره فیش های نجومی از زبان سخنگوی دولت شنیدیم که پرداخت های نامتعارف نجومی، غیر قانونی نبوده است!

فیش‌های نجومی با هوشیاری رسانه‌ها و همچنین شبکه‌های اجتماعی به تدریج تبدیل به یکی از سوژه‌ها و مصادیق مهم فساد اقتصادی تبدیل شد، اما مردم هنوز منتظر برخورد قاطع مسوولین با نجومی بگیران هستند و هنوز هیچ حرکت بازدارنده ای در این مورد از سوی دولتمردان و قوه قضاییه شاهد نبوده ایم.

برای مردم جالب و البته خنده دار است مدیری که سال‌ها حقوق غیرمتعارف گرفته و تعدی به بیت المال کرده است، فقط تنها مجازاتی که می‌شود این است که از آن کار عزل می‌شود. هر چند که دختر یکی از این نجومی بگیران که به همت لیست امید، نماینده مجلس شورای اسلامی شده است درباره ی دریافت های پدرش، ادعاهای واهی نیز مطرح می کند.

دغدغه اصلی مردم این است که این موضوع فساد نیز به مثابه گذشته به تدریج به فراموشی سپرده شود تا در آینده شاهد رونمایی از نوع دیگری از فساد باشیم.

امام خامنه ای در خطبه‌های نماز عید فطر در مورد معضل فیش‌های حقوقی نکات ارزنده ای را فرمودند. ایشان در بخشی از بیاناتشان با اشاره به اینکه این طور نباشد که ما سر و صدا کنیم و بعد قضایا را به کلی تمام کنیم و به دست فراموشی بسپاریم، تعبیرات مهمی درباره این حقوق‌ها و برداشت‌ها بیان فرمودند:

۱- این حقوق‌ها، برداشت‌های غیرمنصفانه و ظالمانه از بیت‌المال است

۲- این برداشت‌ها نامشروع، گناه و خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی است

۳- دریافتهای نامشروع باید برگردانده بشود و اگر کسانی بی‌قانونی کرده‌اند مجازات بشوند. اگر سوءاستفاده از قانون هم شده است، باید این‌ها را از این کار‌ها برکنار بکنند.

ایشان همچنین در پاسخ به معاون رئیس جمهور مبنی بر درخواست همکاری و مشارکت همه دستگاه ها و نهادهای عمومی کشور با دولت در ایجاد انضباط به ویژه در امور مالی و رعایت کامل قوانین و مقررات و حرکت بر مدار قانون، تاکید کردند: "کلیه دستگاه ها موظفند نسبت به پرداخت های غیرمتعارف حساسیت نشان دهند و قاطعانه با موارد تخلف برخورد کنند. دفتر هم موظف است ضوابط مصوب دولت را در مجموعه های وابسته به خود مورد توجه و امعان نظر قرار دهد".

وقتی نجومی بگیران امانتدار نظام می شوند!

درپی افشای حقوق نجومی 57 میلیون تومانی صفدرحسینی مدیرعامل صندوق توسعه ملی و دیگر اعضای هیات عامل این صندوق، هیات امنای صندوق توسعه ملی در تاریخ 12 تیرماه سال جاری با استعفای اجباری تمامی اعضای هیات عامل موافقت کرد تا برکناری 5 مدیر عالی این صندوق رقم بخورد.

صفدر حسینی طبق اسناد و مدارک موجود، از فروردین تا اسفند سال 94 به‌طور میانگین، 57 میلیون و 400 هزار تومان بابت حقوق آن هم فقط از این صندوق دریافت کرده است؛ به‌ عبارت دیگر حسینی در سال گذشته جمعاً حدود 686 میلیون تومان بابت حقوق از صندوق توسعه ملی گرفته است، جالب اینکه رئیس صندوق توسعه ملی 300 میلیون تومان نیز تسهیلات وام آن هم با نرخ سود چهار درصد دریافت کرده است. کمک‌‌هزینه ورزش، خرید کتاب و اوقات فراغت فرزندانش نیز در فیش حقوقی وی لحاظ می‌شد."

این در حالی است که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از صفدر حسینی به عنوان یکی از ذخیره های نظام یاد کرد و افزود: گذشته از ارادت شخصی بنده به دکترحسینی، سایر اعضاء هیأت عامل سابق صندوق توسعه ملی نیز از بزرگان اقتصاد کشور هستند و الحق در دوران مسوولیت خود امانتداران بزرگی برای کشور بودند!


نقش برادر رئیس جمهور در فساد فیش نجومی ها

علی صدقی شریک حسین فریدون در صرافی «صدقی و شرکا» است که در دوره تحریم، کاسبی پر رونقی هم داشتند و قرار بود به عنوان مدیرعامل بانک ملی هم انتخاب شود. در اسفند ماه سال گذشته علی صدقی به عنوان مدیر عامل و برخی اعضای هیات مدیره این بانک هر کدام بالغ بر 200 میلیون تومان با عناوین مختلف و مبالغ قابل توجه در سایر ماه ها دریافتی داشته اند. اسناد نشان می دهد که مدیر عامل بانک رفاه در طول نزدیک به 20 روز پایان سال 94 بالغ بر 230 میلیون تومان دریافتی تحت عناوین مختلف داشته است.

دور زدن قانون با قانونی خواندن حرام خواری!/ وقتی دولت، فساد را قانونی می کنند


از سوی دیگر نیز طبق سندی که متعلق به حقوق مهر ماه 94 صدقی مدیر عامل بانک رفاه است، وی رقمی بالغ بر 180 میلیون تومان به عنوان مجموع دریافتی های مهر ماه در حساب خود ذخیره کرده است.

دور زدن قانون با قانونی خواندن حرام خواری!/ وقتی دولت، فساد را قانونی می کنند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در اینباره گفت: در مورد مدیرعامل بانک رفاه که فیش حقوقی وی نیز جنجال‌سازی شده است، گزارش تخلف کلان وی در زمان تصدی‌گری در بانک ملی را داشتیم ولی با فشار حسین فریدون و لابی‌گری وی این فرد در سمت مدیرعامل بانک رفاه قرار گرفت.

افشاگری زاکانی

دور زدن قانون با قانونی خواندن حرام خواری!/ وقتی دولت، فساد را قانونی می کنند

علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در یک نشست خبری با اشاره به موضوع مهم فیشهای حقوقی و وامهای سرسام‌آور که توسط برخی از مسئولان دولتی گرفته شده است، اظهار کرد: بدهکاران بانکی با فشار «حسین فریدون» ۴۰۰ میلیون درهم وام با کارمزد صفر درصد گرفتند. روحانی اگر می‌خواهد با حقوقهای نجومی برخورد کند، باید به برادرش برسد.

رئیس جمهور برای برادرش، حبس ابد درخواست کند

دور زدن قانون با قانونی خواندن حرام خواری!/ وقتی دولت، فساد را قانونی می کنند

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی، رییس دادگاه انقلاب تهران، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج درخصوص بازداشت برخی از عوامل شبکه فساد بانکی توسط سازمان اطلاعات سپاه با بیان اینکه سپاه به عنوان ضابط خاص قوه قضائیه و با حکم دادگاه قضائی اقدام به این کار نموده است عنوان کرد: البته بنده در این زمینه اطلاع دقیقی ندارم، اما اخباری که وجود دارد حاکی از ارتباط حسین فریدون با این شبکه فساد بانکی است.

غضنفرآبادی گفت: اگر این اخبار درست باشد مصیبت عظمایی است و عمق این فاجعه آنقدر زیاد است که آرزو می‎کنم این اخبار درست نباشد.

وی در ادامه توضیح داد: وقتی مردم مشاهده کنند که برادر و دستیار ارشد رئیس جمهور از این جایگاه خود در زمینه‎های علمی، مالی و مدیریتی سوءاستفاده می‎کند و کسی نیست جلوی این تخلفات او را بگیرد، حقیقتا نمی‎توانند این موضوعات را تحمل کنند و مایوس می‎شوند، در صورتی که برادر رئیس جمهور باید خیلی محتاط باشد و شرایط جامعه را درک کرده و حتی از زندگی خود برای مردم بگذرد.

رئیس دادگاه انقلاب تهران در ادامه تصریح کرد: شخص رئیس جمهور باید یک حکم سنگینی برای برادر خود صادر و حداقل یک حبس ابدی برای او از دادگاه درخواست می‎کرد!

غضنفرآبادی با بیان اینکه آقای رئیس جمهور با شعار اعتدال آمد، اما مشاهده می‎کنیم که فتنه‎گران بخش‎هایی از دستگاه‎های دولتی را به دست گرفتند و مدیریت می‎کنند خاطر نشان کرد: آقای رئیس جمهور باید در انتخاب افراد در دولت خیلی دقت کند و افراد ناسالم را ولو اینکه برادر خود باشد خیلی سریع‎تر از اطراف خود دور کند.

نوبخت: حقوق های نجومی غیرقانونی نبود!

دور زدن قانون با قانونی خواندن حرام خواری!/ وقتی دولت، فساد را قانونی می کنند

اما با همه اینها محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت که اظهارات جنجالی و بعضا خلاف واقعش نقل محافل می شود، در برنامه نگاه یک درباره اینکه گفته می‌شود تعداد فیش های حقوقی نامتعارف تا هزار نفر است، گفت: این 100 درصد غلط است بلکه گفته اند ما هزار مورد را بررسی کرده ایم و از این هزار مورد سه درصد حقوق های نامتعارف دارند بنابراین هزار موردی که می‌گویند به این معنی نیست که همه آنان حقوق نامتعارف دارند.هیچ کسی در این‌باره به قوه قضاییه نرفت چرا که حقوق‌ها غیرمتعارف بود اما غیرقانونی نبود. ضمن اینکه عمده کسانی که حقوق غیرمتعارف می گرفتنداز بنگاه های اقتصادی بودند که طبق ماده 117 قانون مدیریت خدمات کشوری خود را مستثنی کرده بودند و مجوزهای قانونی داشتند.

سخنگوی دولت افزود: بنابراین دریافتی آنان اگرچه غیرمتعارف بوده اما غیرقانونی نبوده است که این افراد با استفاده از خلأ قانونی از مصوبات خاصی استفاده می‌کردند بنابراین متأسفانه قانون ما ایراد دارد. به همین علت وقتی این اتفاق رخ داد چند اقدام در دولت صورت گرفت یکی اینکه سریع وارد بررسی شد تا علت این پرداخت های غیرمتعارف مشخص شود که البته عمده آنها بانک ها و بیمه ها بودند بنابراین دولت وارد اقدام و عمل شد تا مشخص شود که آنان از چه گریزگاه های قانونی استفاده کرده اند و چه امتیازی در اختیارشان بوده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: در بررسی‌ها مشخص شد که آنان یک سری مصوبات خاص در اختیارشان بوده است که می توانستند از آن استفاده کنند و دولت قطعاً تا موقعی که این اتفاق نیفتاده بود از آن آگاهی نداشت در غیر این صورت زودتر از این، اقدامات قانونی صورت می گرفت. آنان در داخل خودشان از این تسهیلات استفاده می کردند که ما بسیار شرمنده شدیم ضمن اینکه از ابتدای این دولت تاکنون تلاش کردیم یک درصد نرخ تورم را کاهش بدهیم تا رضایتمندی مردم را فراهم کنیم اکنون یک عده ای حقوق نامتعارف دریافت می کنند که احساسات و نشاط مردم را تلخ می کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: ما درباره این تعداد که حداقل 13 نفر گزارش اعلام شد نسبت به عزل و برکناری شان در همان زمان اقدام کردیم و برای اینکه این کار تکرار نشود در شورای حقوق و دستمزد مصوبه ای را گذراندیم که بر اساس این مصوبه اکنون برای مردم روشن شده است که هیچ یک از مقامات سیاسی، معاونان آنان دریافتی شان بیش از 10 میلیون تومان نیست و حتی آنانی که در بنگاه ها یا محیط های سخت باشند سقف دریافتی شان 18 میلیون تومان تعیین شده است.

* همه مدیرانی که استعفا کردند از ذخایر کشورند!

نوبخت گفت: همه مدیرانمان ذخایر این نظام هستند و سال ها زحمت کشیده اند، ما باید از تمام ذخایرمان حفاظت کنیم، تمام مدیرانمان چه مدیرانی که استعفا داده اند و چه کسانی که الان دارند زحمت می کشند همگی ذخایر نظام هستند.شاید خیلی ها تصورشان این بوده که کار من این است که از صبح بگردم داخل سایت ها و ببینم چه کسی علیه دولت حرف می زند و بنده بیایم و جواب آن فرد را بدهم که بنده همچین وظیفه ای را ندارم.انقدر مسائل سخیف است که گاهی اوقات این مطالب را در تیراژ وسیعی در فضای مجازی استفاده می کنند.

عزل کنندگان امانتداران کشور، خائن به نظام هستند

حال نکته اساسی اینجاست اگر کسانی که حقوق های نجومی دریافت می کردند از ذخایر نظام و امانتداران کشور هستند با چه استدلالی از سمت خود عزل شدند؟ معادله بسیار ساده ای است که وقتی یک امانتدار و ذخیره نظام و انقلاب در سمتی خدمت می کند، اگر کسانی آن شخص را عزل کنند خائن به نظام هستند. اظهارات نوبخت تا جایی عجیب و خنده دار بود که واکنش رئیسس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری را هم درآورد.

سید رضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسوولین در رفتار و گفتار به ضدیت و مقابله با اشرافی گری بپردازند، اظهار داشت: فرمایشات رهبری کاملا شفاف و گویا است؛ هر کسی می داند نهار چه می خورد و چه ماشینی سوار می شود و با چه کسانی نشست و برخاست می کند و معلوم می شود که این شخص اشرافی است یا مردمی.

دور زدن قانون با قانونی خواندن حرام خواری!/ وقتی دولت، فساد را قانونی می کنند

اکرمی در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر اینکه صفدر حسینی یکی از ذخایر نظام و امانت‌دار بزرگ کشور است، گفت: ان شاءلله خداوند آقای نوبخت و صفدر حسینی را به موزه بسپارد؛ این دو نفر برای آثار باستانی به درد می خوردند.

وی افزود: به من چه که آقای نوبخت درباره صفدر حسینی چه چیزی گفته است؛ باید از آقای نوبخت بپرسید "مرد حسابی" اگر صفدر حسینی ذخیره و امانتدار کشور بود پس چرا او را از ریاست صندوق توسعه ملی برداشتید؟ خداوند به همه عقل بدهد.

علاوه بر فیش های نجومی و فسادهایی که صورت می گیرد و مسوولین برای مقابل با آنها اقدامی انجام نمی دهند، مساله ای که در این میان کام ملت را تلخ تر می کند توجیهات جناب سخنگو از فیش نجومی ها است. باید به مردم حق داد اگر بپرسند چرا مسوولین انقلاب مستضعفان، از فساد و حرام خواری و شیشلیک خوری دفاع می کنند. 

اظهارات عجیب نوبخت تا جایی است که صدای برادرش را نیز درآورده است. علی نوبخت نماینده مجلس و برادر آقای سخنگو درباره چگونگی برخورد با حقوق‌های نجومی برخی مدیران گفته بود: "باید در این زمینه مثل چین رفتار کرد. در کشور چین کوچک‌ترین تخلف به صورت جدی و محکم برخورد می‌کنند، برای شخص خاطی اعدام می‌برند و این موضوع را رسانه‌ای می‌کنند تا دیگر مدیران و افراد حساب کار دستشان بیاید یا به عبارت دیگر می‌توان گفت به گونه‌ای که در پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی برخورد شد، باید با آنها برخورد شود".

لذا سوالهایی پر ابهام وجود دارد که دفاع سخنگوی دولت از نجومی بگیران چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ چرا سخنگوی دولت در عین عذرخواهی بابت معضل حقوق‌های نجومی، تعاریفی عجیب از مدیران نجومی بگیر به کار می برد؟! با این نوع تناقضات، با توجه به عملکرد نمایشی دولت در برخورد با مدیران متخلف آیا می‌توان باور داشت که دولت روحانی در صدد اصلاح رویه حقوق نجومی است؟!
ارسال نظرات