ابتكار جديد بنياد بركت در سلامت الكترونيك:
اختراع دستگاه دوراميك به جاي ميكروسكوپ‌هاي معمولي، پاتولوژي از راه دور را براي مناطق محروم دورافتاده امكان‌پذير می‌کند.
کد خبر: ۸۷۳۱۵۱۷
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدمحمد پورحسینی، مدیرعامل شرکت برکت‌تل در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: با ابتکار و نوآوری انجام شده و ثبت این اختراع، بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) این امکان را فراهم کرده است که به منظور تسهیل در درمان مردم مناطق دورافتاده، نیاز به حضور پاتولوژیست در این مناطق برطرف شود.

وی عنوان کرد: به‌طور معمول مردم مناطق دورافتاده از نبود پاتولوژیست در مناطق‌شان دچار مشکل می‌شدند و دورامیک کمک شایان توجهی به رفع این معضل خواهد کرد. میکروسکوپ کنترل از راه دور (دورامیک) مشکل کار با میکروسکوپ‌های معمولی را که نیاز به حضور پاتولوژیست برای بررسی نمونه در محل دارد، برطرف می‌کند.

به گفته‌ی مدیرعامل شرکت برکت‌تل وابسته به بنیاد برکت، در ساخت دورامیک از علم الکترونیک، کامپیوتر و مکانیک کمک گرفته شده است و این دستگاه نیاز به حضور متخصص و ارسال نمونه‌های آزمایشی به شهرهای بزرگ را برطرف می‌کند.

پورحسینی کاربرد این اختراع در تشخیص صحیح را نیز مؤثر دانست و گفت: در حال حاضر نمونه‌های آزمایشگاهی در شهرهای کوچک توسط اتوبوس یا وسایل نقلیه‌ی دیگر به شهرهای بزرگ انتقال داده می‌شود تا در مراکز دیگر مورد آزمایش قرار گیرند.

وی با اشاره به این‌که بسیاری از آزمایشگاه‌های پاتوبیولوژی در شهرهای کوچک و مناطق محروم به دلیل نبود متخصص امکان فعالیت به‌طور کامل را ندارند، افزود: این اختراع نیاز حضور پزشک در آزمایشگاه‌ها را از بین برده است. تنها یک اپراتور لام‌های رنگ‌آمیزی شده را زیر دورامیک قرار می‌دهد. پزشک در هر نقطه از جهان تصویر لام را به شکل آنلاین دریافت می‌کند و می‌تواند موقعیت اهرم‌ها را نسبت به نیاز تغییر داده و نظر مربوطه را اعمال کند.

مدیرعامل شرکت برکت‌تل ادامه داد: دورامیک بدون نیاز به ارسال نمونه و جا‌به‌جایی متخصص در هر نقطه از جهان به آسانی قابل استفاده است. به کمک این دستگاه نمونه‌ی آزمایش به راحتی بررسی می‌شود و متخصص می‌تواند نظر خود را در لحظه از طریق نرم‌افزار به کارشناس اعلام ‌کند.

پورحسینی با اشاره به این که دورامیک از طریق اینترنت و از راه دور قابل کنترل است، تصریح کرد: این سیستم میکروسکوپی است که توسط یک سری موتورها و به کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری و دوربین، قابلیت کنترل از راه دور را پیدا کرده است.

وي در پايان اظهار كرد: هم‌اكنون سيستم دوراميك به‌طور آزمایشی در 4 استان فعال است.
ارسال نظرات