استاد دانشگاه گفت: وابستگی شدید متاهل ها به فضای مجازی به جای اولویت های زندگی خود موجب سطحی نگر شدن و آسیب دیدن آنها می شود.
کد خبر: ۸۷۳۱۳۸۷
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶

دکتر محمد حیدر پور جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به دلایل گرایش افراد متأهل مخصوصاً زنان خانه دار به استفاده از فضای مجازی بیان داشت: دلیل استقبال گسترده از فضای مجازی مسئله قابل تاملی است که جای بحث دارد.

وی افزود: متأسفانه طبق آمار میزان استفاده از فضای مجازی در جامعه ما میزان نسبت به دنیا خیلی زیاد است و این مسئله هم دلایل جامعه شناختی و هم روان شناختی مختلفی دارد.

این جامعه شناس اظهار داشت: از دیدگاه جامعه شناسی می توان اینگونه تحلیل کرد که فضای مجازی فضایی کاملاً به دور از نظارت هست و این فضا قابلیت ایجاد ارتباط راحت و گمنام را دارد که کاربران با افراد مختلف و نام های متفاوت با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: متأسفانه والدین مخصوصاً مادران نه تنها خودشان از این وسیله استفاده می کننند بلکه گوشی های با ورژن و مدل بالا در اختیار فرزندان خود که در سنین پایینی هم هستند گذاشته تا سرگرم شوند و کاری به کار آنها نداشته باشند و مادر هم از این بابت خوشحال شده و به کار و تفریحات خود در فضای مجازی خواهد رسید.

وی عنوان کرد: استفاده از وسایل ارتباطی به خودی خود خوب است اما به شرط اینکه فرهنگ استفاده از آن هم وجود داشته باشد، مشکل ما این است که همیشه در این خصوص کلی گویی و تکرار مکررات می شود و همه از کنار این مسئله عبور می کنند؛ فرهنگ استفاده درست از وسایل ارتباطاتی همچون فضای مجازی و نرم افزار های مرتبط یعنی باید مدیریت زمان داشته باشیم.

حیدرپور تصریح کرد: بعضی از جامعه شناسان اعتقاد دارند این ارتباط است که انسان را می سازد یعنی اهمیت ارتباط در جامعه پذیری بسیار بالاست اما اگر ما خود را گرفتار این فضا کنیم و بچه ها هم اسیر آسیب های آن شوند این گونه ارتباط ها و وسایل ارتباطی مضر خواهند بود.

این جامعه شناس گفت: بسیاری از زنان یا مردان متأهل با سرگرم شدن به فضای مجازی خانواده خود را فراموش می کنند و این یک آسیب است. یکی از آسیب های آن این است که آشنا ها بیگانه می شوند و بیگانگان آشنا می شوند و فرد اولویت های زندگی خود را فراموش می کند، مهم ترین دغدغه پدر و مادر باید فرزندانشان باشد درصورتی که مادر به جای رسیدن به فرزندان و ایفای نقش مادری و همسری خود حواسش به این است که فوراً به گروه های اجتماعی و گروه های دوستان اینترنتی سرکشی کند.

دکتر حیدر پور تصریح کرد: وابستگی شدید متاهل ها به فضای مجازی به جای اولویت های زندگی خود موجب سطحی نگر شدن و آسیب دیدن آنها می شود؛ برخی افراد چنان درگیر این فضاها هستند که از کارهای اصلی خود باز می مانند درصورتی که از این ابزار ارتباطی می توان استفاده های بهتر و کاربردی کرد اما متأسفانه فقط برای گذراندن وقت و ارتباط با افراد با هویت های ناشناس استفاده می شود.


ارسال نظرات