خبرهای داغ:
امروز، ۳۱ مردادماه مصادف با روز جهانی مسجد است، مسجد میعادگاه مسلمین از ابتدا تاكنون بوده است و همواره ریشه و حیات نهضت‌ها و انقلاب‌ها در مقابل ظلم و جور و استبداد از مساجد شكل گرفته است.
کد خبر: ۸۷۳۱۲۹۳
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۹
۳۱ مردادماه مصادف با روز جهانی مسجد است. روزی كه در آن انتظار می‌رود تا توجه بیشتری به این اساسی‌ترین پایگاه دین مبین اسلام چه از سوی مردم و چه مسئولان شود.
از همان ابتدا كه پیامبر نور و رحمت، اسلام را دین مسلمانان قرار داد، مسجد به‌عنوان پایگاه چند منظوره و میقات مسلمانان توسط ایشان بنیان گذاشته شد. به واقع مسجد میعادگاه مسلمین از ابتدا تاكنون بوده است و البته نباید از نقش مسجد و اصحاب مسجد در تمام طول تاریخ غافل بود به نحوی كه می‌توان گفت همواره ریشه و حیات نهضت‌ها و انقلاب‌ها در مقابل ظلم و جور و استبداد از مساجد شكل گرفته است.

مساجد حتی در بازی‌های رایانه‌ای هم از كید دشمنان در امان نیستند
از همین منظر نیز باید اشاره كرد كه در برهه‌های مختلف زمانی از جمله در سال‌های اخیر، صهیونیست‌ها و دشمنان اسلام به خوبی دریافته‌اند كه سیل هجوم خود را به سمت مساجد هدایت كنند و از همین رو می‌بینیم كه حملات متعددی در سرزمین‌های اشغالی گرفته تا یمن و بحرین و حتی در قلب انگلیس به مساجد انجام می‌شود اما از یك منظر دیگر نیز در این مجال كوتاه باید اشاره كنیم كه نظام سلطه و صهیونیست بین‌الملل چنان از مساجد واهمه دارند كه حتی در بازی‌های رایانه‌ای نیز تخریب مساجد یكی از اهداف این نوع از بازی‌ها قرار داده شده است.
در اینجا باید یادی كنیم از بنیانگذار كبیر انقلاب اسلامی حضرت امام(ره) كه در پاسداشت مساجد فرمودند «مسجد سنگر است و سنگرها را حفظ كنید» و البته هیچ اشاره‌ای بالاتر از كلام وحی نیست كه مستقیماً در این كتاب نورانی الزام و اصرار بر آبادانی و تعمیر مساجد شده است و این مهم باید پیوسته مورد توجه مسئولان و دست اندركاران نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده تا دچار غفلت نشویم.

خارج ساختن فعالیت‌های جانبی از مساجد، زنگ خطری برای مسلمانان است
البته منظور از مسجد در این مجال، مسجد طراز اسلامی است كه كانون همه فعالیت‌های اسلامی و انسانی است. گرچه یكی از غفلت‌هایی كه در بعد از انقلاب به واسطه نسخه‌های برخی به اصطلاح روشنفكران و تكنوكرات‌ها انجام شد، خارج كردن فعالیت‌های جانبی، آموزشی و فرهنگی از مسجد به سمت سایر اماكن تا فرهنگسرا و حتی نظام آموزشی غربی و متصل به سازمان‌های فراماسونری بود.
از این‌روست كه می‌گوییم مسجد طراز اسلامی همان مسجدی است كه حضرت رسول(ص) در دایره‌ای همسان با مؤمنین امر مهم حكومت را همراه با تعبد و تربیت مسلمین و البته رفع آلام و دردهای آنان دنبال می‌كرد. در ادامه این گزارش نظر یكی از علما را درباره اهمیت و كاركردهای مسجد و همچنین فاصله مساجد ما تا مسجد طراز اسلامی می‌خوانیم.

مسجد، بهترین مكانی كه تعریف ما را از امنیت جامعه تأمین می‌كند
حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، رئیس نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس در این رابطه به خبرنگار ایكنا گفت: مسجد، به‌عنوان مهم‌ترین كانون در اسلام و بهترین پایگاه مردمی، مهم‌ترین مكانی است كه تعریف ما را از امنیت جامعه تأمین كند.
وی با بیان اینكه مسجد هم از لحاظ معنوی هم عاطفی و هم در سایر مسائل كاركردهای مهمی را دارد كه به نظر می‌رسد باید هم نخبگان، هم خواص و هم توده مردم بیشتر به این مسئله توجه كنند، افزود: اگر در اسلام به نماز جماعت به‌صورت ویژه توجه شده علتش این بوده است كه مردم در آن لحظات معنوی با رویارو شدن با همدیگر از مشكلات هم مطلع شوند و برای مشكلات هم چاره‌جویی كنند و همینطور برای مشكلات اجتماعی چاره‌جویی كنند.

اشاره به تأثیرگذاری فضای مسجد بر تراوشات فكری افراد
رصاف اظهار كرد:‌ به‌صورت كلی فضای مسجد به گونه‌ای است كه وقتی فردی وارد آن می‌شود خود به خود از لحاظ معنوی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و در این تأثیرگذاری معنوی تراوشات فكری افراد و برنامه‌ریزی‌ها، در همین راستای ارتقای سطح معنوی جامعه شكل خواهد گرفت.
سخنگوی جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس ادامه داد: به عبارت دیگر مسجد نهادی است كه در طول تاریخ محل قدرت‌طلبی، محل سیاست‌بازی و محل بسیاری از مفاسد اخلاقی و اجتماعی نبوده است بلكه در آن همواره برای این مسائل چاره‌اندیشی می‌كردند لذا سزاوار است كه ما ابتدا به سمت اینكه مساجد خود را ارتقا ببخشیم‌، برویم.

باید الگوی مساجد موفق را ارائه دهیم
وی تأكید كرد: برای ارتقابخشی لازم است كه مساجد الگویی داشته باشیم تا این‌ها بتوانند مساجد دیگر را در یك عیار بالاتری قرار دهند لذا انتظاری كه از مسئولان است همین است كه بتوانند با ارائه الگوهای موفق زمینه ارتباط را برای استفاده بیشتر از مردم فراهم كنند.
رصاف در پاسخ به اینكه چقدر مساجد ما تا مسجد طراز اسلامی فاصله دارند؟ گفت:‌ ما از جهات مختلف واقعاً به مسجد طراز اسلامی فاصله داریم و در كاركردهای اجتماعی و فرهنگی مساجد یكسری معضلاتی كه موانع مانع كارآمدی مسجد می‌شوند، وجود دارد.
وی خواستار توجه بیشتر به مسئله هیئت امنا، خادمان و مسئولیت دادن بیشتر به جوانان در مساجد شد و گفت: باید شرح وظایف نهادهای مختلفی كه در مسجد در حال تلاش هستند، دقیق‌تر باشد و حتی‌المقدور از اصطكاك‌های درونی مسجد جلوگیری شود تا این موانع برطرف نشود آن مسجد طراز انقلاب اسلامی محقق نخواهد شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها