حجت الاسلام و المسلمین یوسف محمودی نداشتن بودجه و امکانات کافی، عدم توانایی در بهره گیری از فناوری و وسایل ارتباطی نوین در فعالیتهای فرهنگی و مذهبی و ناتوانی در هزینه کردن بهینه بودجه در امور مسجد را از مهمترین عوامل عدم موفقیت مساجد معرفی کرد.
کد خبر: ۸۷۳۰۹۵۹
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،حجت الاسلام و المسلمین یوسف محمودی مسئول انجمن قرآنی شهرستان کوهبنان در گفتگو با بسیج به مناسبت روز جهانی مساجد گفت :مساجد خانه های خدا و بهترین بقعه ها هستند که ۲۸ بار در آیات قرآن کریم و در موارد کثیری در روایات از این جایگاهها سخن به میان آمده است.
وی افزود :مساجد از مهمترین پایگاه های دینی است که به حراست از نظام ارزشی جامعه پرداخته، از فراموش شدن ارزشها جلوگیری کرده و به مثابه کانون جوشان فرهنگی در جوامع اسلامی عمل می کنند.محمودی

محمودی تاکید کرد : مسجد با ظرفیتی که دارد میتواند به عنوان یک دژ مستحکم فرهنگی، ایفای نقش نمایدو رونق و تقویت مساجد، نقش مهمی در حفظ و تقویت کیان فرهنگی دارد اما به رغم اهمیت این نهاد دینی و فراوانی مساجد در کشورهای اسلامی، کمتر درمورد مدیریت این نهاد دینی گفته و نوشته شده است.

وی ضمن اشاره به این مطلب که اتخاذ اقدامات اثربخش در مدیریت مسجد، کلید موفقیت در سیستم عملکرد آن است بیان داشت: باید اذعان کرد همان طور که واژه مدیریت را امکان بهر ه برداری بیشتر از ظرفیت ها دانسته اند، هرچه بخواهیم مسجد به عنوان یک نهاد داوطلبانه، مردمی، غیرانتفاعی و مذهبی در تحقق کارکردهای مختلف اجتماعی- دینی خود موثر تر باشد، ضرورت به کارگیری اقدامات اثربخش تر، بیشتر احساس می شود.

مسئول انجمن قرآنی کوهبنان در چواب به این سئوال که برای اداره اثربخش این نهاد دینی چه الگویی از اقدامات را باید طراحی و اجرا نمود؟ پاسخ داد: در جمع بندی تحقیقاتیی که از سوی سازمان های اسلامی انجام گرفته است،هفت عامل عمده به عنوان دلایل عدم موفقیت مساجد ذکر شده که برخی از آن عوامل به ضعف اقدامات مدیریتی اشاره دارد.

وی نداشتن بودجه و امکانات کافی، عدم توانایی در بهره گیری از فناوری و وسایل ارتباطی نوین در فعالیتهای فرهنگی و مذهبی و ناتوانی در هزینه کردن بهینه بودجه در امور مسجد را از مهمترین این عوامل معرفی کرد.

حجت الاسلام یوسف محمودی در ادامه این بحث تاکید کرد : مساجد از لحاظ اقدامات مدیریتی دارای نقاط ضعف جدی هستند. متأسفانه در برخی مساجد تلاش خاصی جهت حاکم کردن فرهنگ ارزشی بر رفتار مأمومین صورت نگرفته و وظایف عمومی مدیریت چندان جدی گرفته نمی شود.

وی عنوان کرد :ضعف رهبری، برنامه ریزی، تقسیم کار، هماهنگی بین افراد یا واحدها، کم توجهی به تشکیل جلسات مداوم برای تبادل نظرات بین فعالان مسجد، روی آوردن به تصمیمات فردی و ضعف تصمیم گیری مشارکتی، ضعف آموزش و توسعه منابع انسانی مسجد به همراه کم توجهی به جذب جوانان، ضعف در استفاده بهینه از منابع و امکانات و عدم رعایت اولویت در مصرف منابع را از جمله ضعف های مدیریتی مساجد و مدیریت تعارض است.

محمودی ضمن تاکید بر این مطلب که الگوبرداری از مساجد موفق و حتی سیره معصومین (ع) در حاشیه قرار دارد خاطر نشان کرد : طراحی و بهبود نظام مند برنامه ها، مورد توجه فعالان مساجد نیست و تنوع مخاطبان مسجد و استفاده از زبان هنر در طراحی برنامه ها کمتر دیده میشو د.

وی در این خصوص توصیه کرد : بالطبع، شناسایی شاخص های اقدامات در مساجد باید هدف اصلی باشد و مدیران و مسئولان مساجد باید این سئوال را از خود بپرسند که مسجد در حرکت خود به سوی اثربخشی و موفقیت چه اقداماتی را باید اتخاذ نمایند و الگوی اقدامات آنها به عنوان یک بعد شامل چه مؤلفه ها و شاخص هایی است؟

این کارشناس دینی مذهبی یاد آور شد : نظرات کارشناسان فرهنگی و بررسی آیات قرآن کریم نشان می دهد که با توجه به تقدس فضای مسجد، حفظ ارزشهای معنوی و خلوص حضور جزء اقدامات زیربنایی در درون مساجد است.

حجت الاسلام و المسلمین یوسف محمودی تاکید کرد : وجود یک امام یا رهبر که به الگویی معنوی در مسجد تبدیل شده باشد به همراه ایجاد فضایی ارزشی و الگوبرداری از سنت و سیره معصومین (ع) و الگوبرداری از مساجد موفق می تواند تأثیر قابل توجهی بر اثربخشی مدیریت در مسجد داشته باشد.


ارسال نظرات