مهدی ابراهیم خانی گفت:انفجار داخلی سلول های هیدروژن ساز در خط تولید یک تیم فنی جهت ساخت این سلول ها تشکیل شد و در نتیجه ی ساخت آن، زمان از 4 ماه به 18 روز و هزینه از 90 میلیون به 15 میلیون کاهش یافت.
کد خبر: ۸۷۳۰۸۱۶
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹

 به گزارش خبرگزاری بسیج، مهدی ابراهیم خانی عضو تیم ساخت سلول های هیدروژن ساز  کارخانه ی فولاد وظیفه ی ساخت ورق های گالوانیزه ی خودرو و مصارف صنعتی در استان چهار محال و بختیاری ، کیلومتر 33 جاده ی شهرکرد - بروجن را بر عهده دارد و در مجاورت این کارخانه یک خط تولید هیدروژن و نیتروژن موجود است و چون عنصر هیدروژن از عناصر اصلی تولید ورق های مذکور است، وجود سلول های هیدروژن (مشابه یک بشکه ی نفت) در خط تولید امری ضروری است.

وی افزود: در سال 91 واحد هیدروژن دچار انفجار داخلی شد و این امر سبب گشت تا کار تولید ورق متوقف گردد و چون تکنولوژی این سلول ها برای کشور ایتالیا بود و ما به دلیل تحریم ها باید از طریق کشورهای ثالث همچون امارات با هزینه ی دو یا سه برابر آن ها را وارد می کردیم؛ مدیر عامل وقت جناب مهندس حمیدی پیشنهاد مهندسی معکوس دستگاه را به یک اکیپ فنی شامل واحد تعمیرات، انرژی و ... دادند و برای استقرار آن ها کارگاهی در شهر اصفهان تعبیه نمودند.

مدیر حراست شرکت فولاد در ادامه از شرح کار این تیم 8 نفره سخن به میان آورد و اظهار کرد: روال کار این تیم شامل 10 مرحله بوده که به شرح زیر است؛

1- مونتاژ قطعات و عکس برداری از لایه های داخلی سلول

2-آنالیز قطعات تشکیل دهنده ی سلول در آزمایشگاه های جهاد دانشگاهی و مراکز مهندسی

3-عکس برداری سه بعدی CNN از قطعات

4- دیجیتال و تبدیل کردن نقشه ی قطعات به زبان ماشین های تراش CNN

5-طراحی نقشه ی قالب جهت قطعات

6-ساخت قالب قطعات به تعداد 4 عدد

7-تزریق قطعات پلاستیکی و مقایسه با نمونه ی اصلی جهت رفع تفاوت های احتمالی

8-تهیه ی اتصالات نگه دارنده شامل پیچ و مهره با قدرت کشش بالا

9-تهیه  و برش صفحات الکترولیت از جنس استیل با درصد تیتانیوم زیاد

10- مونتاژ و تست سلول تحت فشار ، ده بار به مدت 24 ساعت

ابراهیم خانی در پاسخ به این سوال خبرنگار ، درباره ی صرفه جویی در زمان و هزینه نسبت به واردات این محصول  تصریح کرد: واردات این کالا علاوه بر هزینه های گزاف معادل 90 میلیون تومان نیازمند 4 ماه زمان بود و این میزان از وقت با خسارت روزانه 500 میلیون برای کارخانه برابری می کرد، لذا این تیم با همت اعضای هشت نفره در 18 روز ساخت سلول های هیدروژن ساز را با هزینه ای معادل 15 میلیون تومان رقم زد.

وی با اشاره به تولید 10 صفحه ی پلیمری بعد از ساخت دستگاه اذعان کرد: صفحات با موفقیت تولید شدند چرا که هر کدام از صفحات تولیدی در صورت کوچک ترین نشتی دچار انفجار و یا عدم روشن سازی خط تولید می گشتند.

کارمند شرکت فولاد استان چهار محال و بختیاری در پایان موفقیت خود را مدیون همت ، تلاش، روحیه ی بسیجی اعضای تیم و پشتیبانی و حمایت دل سوزانه ی مدیر عامل وقت دانست.

 سازمان بسیج کارگری کشور
ارسال نظرات