بهره‌برداری از 42 پروژه کشاورزی در هفته دولت

تجهیز 56 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم‌های آبیاری نوین یکی از برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی برای استفاده بهینه و منطقی از آب است که در سطح استان مرکزی 56 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.
کد خبر: ۸۷۳۰۷۹۱
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، علی بابایی پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان مرکزی گفت: در بخش کشاورزی استان مرکزی جزو ده استان اول کشور به شمار می‌رود به نحوی که 2.96 درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی در سطح ملی مربوط به استان مرکزی است.

وی افزود: 20 درصد شاغلین استان در حوزه کشاورزی فعالیت دارند، 53 درصد اراضی استان کشت دیم و 47 درصد اراضی استان زیر کشت محصولات آبی هستند.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: ایستگاه تحقیقات انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، شعبه ششم موسسه تحقیقت واکسن و سرم سازی رازی منطقه مرکزی، ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان از پتانسل‌های علمی و تحقیقاتی بخش کشاورزی استان محسوب می‌شوند.

بابایی با اشاره به برتری‌های استان در بخش کشاورزی گفت: در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی رتبه نخست، رتبه دوم در تولید گل‌های شاخه بریده، سطح زیر کشت و تولید انار، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، تولید لوبیا، رتبه هشتم تولید گل‌محمدی، رتبه ششم تولید پسته کشور، رتبه نهم تولید انگور، رتیه پنجم در تولید جو کشور در اختیار استان مرکزی است.

صادرات 70 درصدی گوشت قرمز از استان مرکزی 

وی افزود: در محصولات پروتینی استان حرف برای گفتن دارد چراکه 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن گوشت قرمز، 320 هزار تن تولید شیر و 41 هزار تن تولید تخم‌مرغ کشور در استان تولید می‌شود که 70 درصد تولیدات گوشت قرمز، 45 درصد شیر، 40 درصد گوشت مرغ مازاد بر نیاز استان بوده که به استان‌های همجوار و آسیای میانه صادر می‌شود.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی با اشاره به ظرفیت‌های استان در بخش شیلات تصریح کرد: رتبه اول صادرات ماهیان زینتی از آن استان است که سالانه 90 درصد از استان مرکزی صادرات ماهیان زینتی را شاهدیم که ارزآوری خوبی برای کشور دارد همچنین استان رتبه چهارم پرورش بچه ماهی قزل‌آلا را دارد.

تجهیز 8 هزار هکتار از اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری

بابایی اجرای گسترده سیستم‌های نوین آبیاری را برای هدر رفت از آب ضروری دانست و گفت: اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و تاکنون 56 هزار هکتار از اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند با هدف‌گذاری 8 هزار هکتار دیگری که امسال صورت گرفته ایمدواریم بتوانیم در مصرف آب صرفه‌جویی لازم را داشته باشیم.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صوت گرفته پیش‌بینی شده که سالانه دو هزار هکتار اراضی زیر کشت آبی کاهش پیدا کند تا بتوانیم مصرف در منابع آبی را کاهش و صرفه‌جویی لازم را داشته باشیم و از سوی دیگر ترویج کشت محصولات کم آب نظیر زعفران و گل‌محمدی و کشت گلخانه‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم.

بهره‌برداری از 42 پروژه کشاورزی همزمان با سفر هیئت دولت

وی افزود: 42 پروژه در بخش آب و خاک، صنایع کشاورزی، طیور و آبزیان با سرمایه‌گذاری یک‌صد و یک میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است که همزمان با سفر هیئت دولت به استان مرود بهره‌برداری قرار می‌گیرد که در بحث اشتغالزایی برای 803 نفر به شکل مستقیم ایجاد اشتغال دارد.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: 20 پروژه مربوط به بخش آب و خاک بوده که با بهره‌برداری 4.4 مترمکعب صرفه‌جویی در آب خواهیم داشت، 4 پروژه مربوط به صنایع بخش کشاورزی است و 172 هزار تن به فرآوری محصولات کشاورزی استان افزوده می‌شود.

بابایی با اشاره به پروژه‌های بخش طیور و آبزیان گفت: 12 پروژه به بهره‌برداری می‌رسد که نزدیک به یک‌هزار تن به تولید شیر، 180 تن به ظرفیت گوشت قرمز، 840 تن به ظرفیت گوشت سفید و 17.5 تن هم به تولید تخم‌مرغ استان افزوده خواهد شد.

وی افزود: در تولیدات گیاهی 5 پروژه به بهره‌برداری می‌رسد که 10 هزار تن به تولیدات محصولات گلخانه‌ای، یک‌صد تن به تولید قارچ و 1200 تن هم به تولید انار استان افزوده می‌شود.

بخش کشاورزی از زیرساخت‌های اقتصادمقاومتی

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی بخش کشاورزی را یکی از زیرساخت‌های بخش کشاورزی دانست و تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی برنامه اقتصادمقاومتی را در اولویت قرار داده است برش استانی نیز مصوب و برش شهرستانی پس از تائید به شهرستان‌ها ابلاغ شده است.

بابایی با اشاره به محورهای برنامه اقتصادمقاومتی بخش کشاورزی گفت: ارتقاء امنیت غذایی، تامین نهادهای کشاورزی و تامین ذخایر مطمئن محصولات راهبردی است.

وی افزود: در بخش کشاورزی برنامه ده ساله برای افق 1404 طراحی و هدفگذاری یک‌ساله در کنار آن برنامه‌ریزی شده که امیدواریم بتوانیم آن را محقق سازیم.

افزایش 3.5 برابری تولید گندم/برداشت 400 هزار تن گندم از اراضی استان

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی با اشاره به برداشت گندم و خرید از گندمکاران تصریح کرد: امسال نزدیک به 400 هزار تن تولید گندم در استان را شاهد هستیم و این در حالیست که مصرف استان 150 هزار تن در سال است.

بابایی در ادامه رد پاسخ به سوالات خبرنگران درباره خرید تضمینی گندم گفت: سال گذشته 275 هزار تن از گندمکاران خریداری شد، امسال تا روز گذشته 347 هزار تن گندم از گندمکاران خریداری شده و پیش‌بینی می‌شود مازاد گندم خریداری شده از کشاورزان به 350هزار تن برسد که در مقایسه با سال گذشته رشد چندانی داریم.

وی جهادکشاورزی را متولی امر تولید دانست و گفت: در صورت تامین اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پول گندم به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

تولید روزانه 850 تن شیر در استان مرکزی

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: روزانه حدود 850 تن شیر در استان مرکزی تولید می شود که 300 تن در صنایع لبنی استان فرآوری می‌شود، 300 تن در استان مصرف و 250 تن به سایر استان‌ها ارسال می‌شود، با مصوبه دولت در زمینه تشکیل صندوق شیر بخش عمده مشکلات تولیدکنندگان شیر برطرف می‌شود.

بابایی با اشاره به مصوبه دولت برای تشکیل صندوق شیر گفت: 450 میلیارد تومان تا پایان سال 99 از طرف دولت و معادل این مبلغ از طرف تشکل‌های کشاورزی و تعاونی‌ها به این صندوق اختصاص می‌یابد.

وی افزود: تشکیل این صندوق نقش مهمی در حل مشکل تولیدکنندگان شیر، مصرف، فرآوری و اصلاح زنجیره تولید دارد و هم اکنون استان مرکزی با پیگیری‌های صورت گرفته جزو شش استانی است که خرید تضمینی شیر خام از تولیدکنندگان را دارد و در این راستا ظرفیت خرید شیر به مقدار یک‌صد تن شیر توسط تعاونی روستایی و اتحادیه‌های دامداری صنعتی و سنتی در استان فراهم شده است.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی صدور مجوز برای صادرات دام زنده را یکی دیگر از اقدامات موثر دانست و گفت: مجوز برای این امر در استان صادر می‌شود که مشکلات موجود در این زمینه را رفع و باعث افزایش صادرات خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات