رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: در 4ماه نخصت سال جاری 27 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که با این رقم 95 درصد بودجه مصوب محقق شده است.
کد خبر: ۸۷۳۰۷۸۲
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، سید کامل تقوی‌نژاد رییس سازمان امور مالیاتی کشور صبح امروز در نشستی خبری در خصوص در آمدهای سازمان مالیاتی اظهارداشت: در 4ماه نخصت سال جاری 27 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که با این رقم 95 درصد بودجه مصوب محقق شده و نسبت به دوره مشابه سال قبل 29 درصد رشد داشته است.
 
وی به مطالبات مالیاتی در سال جاری اشاره کرد و گفت: کل مطالبات مالیاتی 49 هزار و 300 میلیارد تومان است که 21 هزار میلیارد تومان اصل مالیات و مابقی جریمه است، همچنین 8 هزار میلیارد تومان از طلب ها مربوط کارت های بازرگانی یکبار مصرف است.
 
رئیس سازمان امور مالیاتی در توضیح سهم مالیات مستقیم از کل مالیات تصریح کرد: ۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از مبلغ کل مالیات مربوط به بخش مالیات مستقیم بوده که این رقم نشان دهنده تحقق ۹۹ درصدی بودجه است و شاهد رشد ۲۵ درصدی این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بوده ایم.
 
تقوی نژاد در خصوص سهم مالیات بر ارزش افزوده در کل مالیات یاداور شد: ۱۱ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده بوده که نشان از تحقق ۸۹درصدی بودجه دارد و شاهد رشد ۳۹درصدی ارزش افزوده نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بوده ایم. در بخش ارزش افزوده ۳ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان مالیات مربوط به شهرداری ها بوده، به علاوه سهم سلامت در این بین ۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان بوده که این رقم در سال جاری ۹۲۰ میلیارد تومان رسیده است.
 
  تقوی نژاد با بیان اینکه رویکرد سازمان امور مالیاتی در سال 95 توجه به اجرای اقتصاد مقاومتی است، افزود: حمایت از صنایع تولیدی، تشویق مالیاتی طرح های اقتصاد مقاومتی، فقر زدایی و توجه به درآمدهای واقعی فعالان اقتصادی از جمله اولویت های ما در رویکرد جدید سازمان امور مالیاتی است که با اتکا به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، تعیین شده اند.
 
وی در مورد صندوق مکانیزه فروش، گفت: اکنون آمار دقیقی از مصرف مالیات ارزش افزوده در چرخه توزیع نداریم. بر اساس قانون برنامه پنجم و قانون مالیات‌های مستقیم صندوق مکانیزه فروش باید نصب شود و لایحه آن در مجلس بوده و کمیسیون اقتصادی اولین جلسه آن را امروز برگزار خواهد کرد. البته مشوق‌هایی برای نصب صندوق مکانیزه فروش پیش‌بینی شده که هزینه نصب اولیه صندوق بر عهده سازمان امور مالیاتی است.

تقوی‌نژاد با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی امسال نه با فشار به اصناف و افزایش نرخ‌ها بلکه از طریق شناسایی مؤدیان جدید انجام خواهد شد، تصریح کرد: برنامه هدفمند برای مقابله با فرار مالیاتی، وصول بدهی‌های مالیاتی و گسترش پایه‌های مالیاتی داریم.

وی در ادامه اذعان کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که پیگیری خواهیم کرد همگرایی با مردم و مؤدی‌مداری است و در این راستا نباید انگیزه سرمایه‌گذاری در میان مردم از بین برود. و امسال افرادی که بخواهند سرمایه‌گذاری انجام دهند منابع آنها با نرخ مشارکتی سیستم بانکی به عنوان هزینه قابل قبول پذیرفته می‌شود.
 
تقوی نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری بسیج در خصوص مالیات بر سپرده های بانکی، اذعان کرد: فعلا موضوع مالیات بر سپرده های بانکی منتفی است و در آینده به آن رسیدگی خواهیم کرد.
 

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تا تیر ماه 4500 میلیارد تومان از کل معوقات وصول شده است افزود: 8 هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها مربوط به کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف است که با وزارت صنعت،‌معدن و تجارت و اتاق‌های بازرگانی تفاهم شده تا این موضوع ساماندهی شود اگر بخواهند کارت‌های بازرگانی تمدید شود باید مفاصا حساب آنها تسویه شود. همچنین پیشنهاد دادیم که در مبادی ورودی کشور برای واردات علی‌الحساب 2 تا 4 درصد مالیات گرفته شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی در پایان گفت: اقدام اساسی در سال 94 بومی‌سازی دانش فنی این نرم‌افزار خارجی بوده و امسال تحقق این طرح اقدام سال 95 نامگذاری شده که در 7 حوزه کاری و 75 ریزپروژه مطرح است. ظرف دو ماه آینده همه منابع مالیاتی حداقل در چند اداره تهران، اصفهان،‌ کرمانشاه راه‌اندازی و به تدریج در کشور عملیاتی می‌‌شود. می‌خواهیم مالیات به صورت کامل در تمام فرایندها از جمله اظهار، رسیدگی، اعتراض، شکایت الکترونیکی باشد و رابطه مؤدی و مأمور قطع و تمامی فرایندها سامانه‌محور باشد. در این حالت ریسک مؤدی سنجیده شده و تنها 10 درصد پرونده‌ها را رسیدگی می‌کنیم مابقی بر اساس اطلاعات موجود در سامانه رسیدگی خواهد شد.


ارسال نظرات