حجت الاسلام کریم صادقی
یادداشت به مناسبت31 مرداد روز جهانی مساجد؛
دشمنان انقلاب اسلامی در داخل و خارج به این حقیقت پی برده اند که دین و رهبری پیش برنده و دفاع کننده انقلاب اسلامی است، و مجدانه تلاش می کنند این عنصر با برکت را از انقلاب بگیرند.
کد خبر: ۸۷۳۰۷۲۱
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹

سرویس دین و اندیشه خبرگزاری بسیج / کرج، بسیاری از اندیشمندان بر این باور هستند که انسان به طور طبیعی با فرهنگ و تمدن آفریده شده است، گرچه برخی از صاحبان اندیشه مانند هنری مورگان آمریکایی این نظریه را قبول ندارند، و انسان های اولیه را بی فرهنگ می دانند ،اما مطالعه ادوار تاریخی، نظریه اول را تایید میکند.

کشور ایران اسلامی نیز این موضوع مستثنی نیست و از دو جنبه دارای آداب و رسوم و شیوه های جذاب زندگی اجتماعی از قبیل نوع پوشش، آداب معاشرت ،آداب برگزاری مراسم ازدواج و .. می باشد.

جنبه اول؛ این است که ایران باستان همواره دارای فرهنگ بوده است و جنبه دوم؛ دین اسلام با ارائه بهترین دستور العمل های فرهنگی به عنوان جامع ترین دین معرفی شده است، دینی که از نوع لباس پوشیدن تا نحوه خوردن و خوابیدن، آداب مسافرت، و شیوه های مختلف رشد اجتماعی ، دستور العمل های ویژه در خصوص زندگی فردی از قبیل اصلاح مو و رعایت بهداشت روح و جسم نمونه ای از دین و فرهنگ بسیار بالایی است که متاسفانه بسیاری از این دستورات در زندگی فعلی افراد اجرا نمی شوند.

امروزه همه دنیا به نوعی درگیر فعالیت های فرهنگی است و کشور های ابر قدرت و مسنتکبر با برنامه ربزی دقیق در این زمان علیه کشور متمدن ایران اسلامی هجمه ای را آغاز کرده است که به فرموده مقام معظم رهبری ناتوی فرهنگی است به این معنا که حرکت همه جانبه همه مستکبرین جهانی علیه مصادیق ناب فرهنگ دین مبین اسلام است و با جست و جو در سایت های مختلف اینترنتی، شبکه های ماهواره ای و خبرگزاری های جهانی این مطلب قابل مشاهده است.

از جمله هجمه هایی که علیه فرهنگ کشور به کار رفته است میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1- حمله به نوع پوشش ؛که امروز جامعه را با مشکل جدی مواجه کرده است و با روی کار آمدن مد های متنوع و قبیح و ترویج آن بین جوانان به ویژه بانوان عملا فرهنگ غرب را وارد جامعه کرده است.

2- حمله به سلامت فیزیکی جامعه؛ در این عرصه دشمن با شیوه های مختلف، سلامت جامعه را به خطر انداخته است، مانند: امنیت غذایی کشور، و تغییر دادن بذر محصولات کشاورزی و نفوذ در مواد بیولوژیک و با استفاده از انواع مواد مخدر کشور را مورد تهدید قرار داده است.

3- یکی دیگر از زوایای ناتوی فرهنگی ، استحاله و ایجاد بدعت در عقاید مردم است، ترویج فرقه های ضاله و غله های بدعت آمیز، جریان های عرفانی کاذب، ایجاد انحراف در بحث مهدویت، پیدا شدن مدعیان دروغین ارتباط با امام زمان (عج) نمونه های بسیار خطر ناکی هستند.

4- با ایجاد یاس و ناامیدی در بین مردم بویژه جوانان و القای شبهه که دین کارایی ندارد و باید در این عصر تمدن به جایی تکیه کنیم که بتواند ما را یاری کند و آن جز غرب چیز دیگری نیست.

با این هجمه هایی که به آن ها اشاره شد نقش مساجد و متولیان مساجد میتواند امری خطیر و بسیار تاثیر گذار باشد تا بتوان با برنامه های دقیق و کارشناسی شده، هم فرهنگ اسلامی را سرپا نگه داشت و هم از طریق ترویج این فرهنگ بصیرت افزایی برا جامعه انجام داد تا بتوان روحیه انقلابی را در جامعه حفظ و ایجاد کرد.

هر موردی را که میخواهیم در جامعه به فرهنگ تبدیل کنیم باید اموزش های لازم در آن زمینه به افراد داده شود و بعد از آن در اثر تکرار آن تبدیل به عادت مردم و بعد تبدیل به یک فرهنگ می شود .

ما در مساجد باید برای هر مرحله برنامه مدون داشته باشیم تا با تزریق کردن آموزش به جامعه و جذب کردن جوانان با آموزش های متنوع با محوریت مسجد انجام دهیم.

در واقع مساجد رواج دهنده و توزیع کننده فرهنگ اسلامی به جامعه می باشد، اگر چنین شد بصیرت افزایی در سایه نهادینه شدن فرهنگ ناب اسلامی در جامعه نمایان خواهد شد.

مبدا بصیرت افزایی می تواند مساجد باشد، تفکر بسیاری از کار های بزرگ از مساجد برخواسته است و در آینده هم میتواند خواستگاه تفکر اسلامی و انقلابی عظیمی باشد به همین دلیل در صدر اسلام بسیاری از برنامه های جامعه اسلامی در مساجد پایه ربزی می شده است.

ما باید ضمن نگه داشتن حرمت و قداست مساجد، توجه ویژه به نقش اساسی مساجد و در کنار آن با ایجاد کانون های فکری، فرهنگی، اجتماعی به ویژه کانون بسیج با محوریت مساجد داشته باشیم که در این راستا پایگاه های مساجد می توانند نقش برجسته ای را ایفا کنند، برای اینکار ابتدا کانون ها باید قداست و حرمت مساجد را نگه داشته و در جوار مساجد برنامه های فرهنگی، اجتماعی، و سیاسی را به کار گیرد و از ایجاد اختلاف بین مسجد و پایگاه جدا خودداری شود.

دشمنان انقلاب اسلامی در داخل و خارج به این حقیقت پی برده اند که دین و رهبری پیش برنده و دفاع کننده انقلاب اسلامی است، و مجدانه تلاش می کنند این عنصر با برکت را از انقلاب بگیرند، لذا از پایگاه بسیج در کنار مساجد میتوانند این حربه و هجمه را خنثی کنند و دشمن را در این زمینه ناکام بگذارند.

برنامه های متوالیان فرهنگ اسلامی در مساجد نباید صرفا محدود به یک زمان خاص و با کیفیت پایین اجرا شود و صرفا برای تهیه گزارش باشد.

 
حجت الاسلام کریم صادقی نماینده ولی قفیه و امام جماعت مسجد موسسه رازی 
 
خبرنگار بسیجی: محمد جواد کمالزاده
 
 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار