همگی شاغلین برای پیشرفت در کار باید از تجربیات گراسنگ دیگران استفاده نمود.
کد خبر: ۸۷۳۰۴۳۱
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،  معصوم علیه السلام می فرماید : "زکات العلم نشره " قطعاً هر تجربه ای در کار مهندسی بدست می آید از پشتوانه ای علمی و زمانی و مکانی و خلاصه درآن فضای خاص برخوردار است پس این تجربیات بسیار گرانبها می باشد که باید در راه پیشرفت صنعت کشور بکار گرفته شود تا دیگر مهندسان عزیز این تجربیات را از اول تکرار ننمایند زیرا هم زمان برای تکرار تجربیات دیگران کم است و هم آسیب رسیدن به صنعت و بالا بردن هزینه ها را موجب می شود .

نوشته ذیل با هدف ارائه تجربیات و نکاتی مقدماتی  و البته پرکاربرد برای کلیه مهندسین و فعالان جامعه مهندسی شامل مهندسین صنعت تهیه و بصورت اختصاصی در وب سایت شخصی مهندس مسعود علامه منتشر گردیده است که با اجازه صاحب این وب سایت که تشکر ویژه از این کار زیبا ی ایشان می شود تقدیم به همه عزیزان خواهد گردید .

البته همانطور که در اول مطلب برای مهندسین عزیز و گرامی ذکر شد این سایت متعلق به همه عزیزان مهندسین صنعتی کل کشور می باشد و سعی می شود پس از اتمام این مقدمه برای شروع تجربه کاری بحثی را با نام چگونگی روش های تجربه نگاری را منتشر نمائیم که عزیزان مهندس با مطالعه این مبحث می توانند تجربیات گرانبهای خود را که مکتوب می نمایند به ایمیل این سایت پست الکترونیکی : info_mohandesin@shmail.ir بصورت  pdf  ارسال تا با نام خودشان در این سایت منتشر گردد .

قسمت اول

پوشش و بهداشت

پوشش و لباس هر فرد نشانگر تفکر و البته درک و برداشت شخصی او از محیط اطرافش است. اگر مدیر هستید، خودتان بهتر می دانید چه کنید. اما به عنوان چند پیشنهاد، اگر کار دفتری دارید و مثلا در دفتر فنی مشغول هستید، لباسی آراسته و با طیف رنگی روشن و شاد بپوشید. اگر در محیط ساخت و ساز هستید، لباسی راحت، تمیز و دارای رنگ هایی پخته و یک دست بپوشید. آراستگی و تمیز بودن لباس ها و پایبندی به قوانین ایمنی و پوشش کارگاهی مهم ترین اصل پوشش مناسب هستند. جویدن آدامس، بوی دهان یا عرق، دندان هایی مسواک نزده، دکمه یا زیپ باز، پوست و موی چرب و مواردی از این دست، موارد ایده آل یک مهندس عمران موفق نخواهند بود.

ورزش و بدن سالم

یک مهندس عمران موفق، به سلامت بدن خود اهمیت می دهد. به یاد داشته باشید، سلامتی و آمادگی جسمانی دو اصل بسیار مهم برای ورود و بقا در رشته مهندسی عمران هستند. همچنین پرداختن به رشته ای ورزشی، علاوه بر شادابی و تقویت جسمی و فکری، باعث ایجاد رابطه های کلامی در مورد آن ورزش و متعاقب آن یافتن دوستان و همکارانی صمیمی با علاقه ای مشترک نیز می گردد.

زبان بدن

نحوه گام برداشتن، نشستن روی مبل و صندلی، سوار و پیاده شدن از اتومبیل، نگاه به دیگران و ارتباط بصری، نمایش زیورآلات، در دست گرفتن قلم، سلام کردن، گرفتن یا دادن کلید، سکه و اشیا ریز به همکار با جنسیت دیگر، غذا خوردن و نوشیدن. همه این موارد را یک به یک در ذهن خود مرور کنید. آیا تابحال به طرز انجام این موارد فکر نموده اید ؟ علی رغم وجود نکات و تکنیک های بسیار جهت انجام صحیح این موارد، پیشنهاد می دهم در این مورد با نکته سنجی و خود شناسی به رفتار و زبان بدن خود فکر نموده و بهترین رویه را پیش بگیرید.

تعهد و وظیفه شناسی

نسبت به کاری که می کنید کاملا متعهد باشید. مسئولیت خود را بشناسید و به تمامی جوانب اخلاقی و حقوقی آن آگاه شوید. پاسخگویی و پذیرفتن اشتباهات احتمالی بخشی از زندگی حرفه ای یک مهندس موفق است. شرح وظیفه خود را همیشه بیاد داشته باشید و آن را لطف در حق دیگران ندانید.

زمان شناسی

رعایت خطوط قرمز زمانی و تلاش برای ارائه خدمات پیش از موعد نهایی دو خصیصه مهم در شناسایی یک مهندس عمران موفق هستند. همیشه زمان کافی برای پروژه های خود در نظر بگیرید. جاه طلبی در اعلام و تعیین زمان برای ارائه خدمات، اغلب موجب بی اعتباری شما خواهد شد. اگر در تعیین زمان مناسب دچار مشکل هستید، به صراحت اعلام کنید و قول ندهید. فراموش نکنید رعایت زمان حضور و خروج از محل کار نیز تاثیر بسزایی در دید همکاران و مدیران شما دارد.

رازداری

رازداری توانایی بزرگیست. دوست صمیمی، همکار چندین ساله و مواردی از این دست نیز، گزینه های مناسبی جهت بازگو نمودن و اشتراک مطلب سری شنیده شده نیستند. در بسیاری از موارد در پروژه های مهندسی، خیلی موارد صحیحی که اطلاع از آنها هیچ ارتباطی به ما ندارد یا حتی شایعاتی مبهم که درستی یا نادرستی آنها مورد سوال است به سرعت پخش می شوند. سعی کنید جزئی از پروسه پخش اطلاعات نباشید. همیشه به خود یادآوری کنید، ارزش یک راز به خصوصی بودن آن است.

غیبت

اگر مدت زیادی از پیوستن شما به جرگه مهندسین نمی گذرد، شاید بسادگی باور نکنید که بین مهندسین و فعالان جامعه مهندسی، بیش از جلسه مهمانی خانم های محل غیبت می شود. متاسفانه این واقعیتی تلخ است که اصلاح آن به مواردی بنیادین وابسته است که در این نوشته نمی گنجد. در صورتی شنونده غیبت بودید، در اولین فرصت گفتگو و محل را بصورت مناسب ترک نمایید. تایید یا عدم تایید شما بر غیبت ذکر شده، شروع زنجیره ای از غیبت های دیگر خواهد بود. در ضمن، در غیبت های خانم های محل، پول و پروژه خیرات نمی کنند ولی در شرکت و کارگاه، موقعیت شغلی، پول و امتیازات فراوان بسادگی دستخوش تغییر می گردد. حتی اگر فردی دارای نکات منفی زیادیست، همیشه هنگام یاد از او در جمع همکاران، به معدود نکات مثبت وی اشاره کنید. در ضمن، حواستان را به دام های بدگویی و غیبت از دیگران که بعضی همکاران ترتیب می دهند بدهید.

هدیه دادن

گاهی بسته به شرایط، هدیه دادن راهی موثر در نشان دادن حسن نظر شما نسبت به دیگران است. خنده ای صمیمی، نگاهی مثبت و یا چند شکلات در جیب برای چند تن از کارگران تاثیری فوق العاده در روابط و جایگاه شما در محیط کار خواهد داشت. گاه، هدیه ای کوچک مثل مهمان نمودن همکاران به صرف بستنی در محیط کار و بدون هیچ دلیل خاصی، فضایی صمیمی و دوستانه را ایجاد می کند که به یقین، شما ستاره جمع خواهید بود. تهیه و هدیه یک CD آموزشی برای مدیری علاقمند به آن مبحث و مواردی از این دست، منجر به گسترش همه جانبه روابط کاری و فرصت های همکاری در آینده می گردد.

 
 
 
ارسال نظرات